Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Att förflytta sig själv och bilen i bilkö, kopplingspedalen åker upp och ned ca 500 ggr under 4-5 km ..snacka om aktivkörning med full kontroll.....ingen som hört talas om " aktivfarthållare" ihop med automatlåda ?
jag lovar att ni kommer att upptäcka att tekniken gått framåt, manuelllåda passar bra ihop med sportbilar....men vi talar om SUV och kombibilar med dragkrok, så långt från aktivabilar man kan komma.... :lol: :mrgreen:
av Mwi
Biltillverkaren Volvo har ett tydligt budskap till sina underleverantörer. Sänk priserna med en femtedel eller dra. Det skriver Dagens industri.
Enligt Di är det den nye inköpsdirektören Axel Maschka som tar i med hårdhandskarna direkt. Hans ultimatum ställdes till 400 underleverantörer på torsdagen, leverantörer som nu har 3 år på sig att leva upp till kraven.
Samtidigt utlovar Maschka att en fjärdedel av alla inköp kommer att ske från kinesiska underleverantörer från och med år 2020.
Många av underleverantörerna klarar inte av Volvo PV:s krav och tänker därför avstå att leverera till biltillverkaren. Redan idag har många fått krav att sänka kostnaderna med 5 procent i år, skriver Di.
Efter att ha läst denna artikel i Di börjar jag fundera på, kan Volvo hålla kvar sin kvalitet?
På 80 & 90-talet hade först GM Europa en inköpschef som var duktig på att pruta, sedan gick han vidare till Volkswagen. Resultat för bägge blev ju totalhaveri i kvalitén. Känns tråkigt om Volvo gör om samma misstag, det är ju nästan självmål mot Passat & Mondeo.
av dst02
Jag har aldrig ägt en automatbil men nästa bil blir absolut en! Kan inte fatta vitsen med att spaka manuellt när man istället bara kan slänga i driven å trycka på gasen :) . den ibland ökade förbrukningen får väl vara värd komforten med automaten
Användarvisningsbild
av MartinS
Steff 99 skrev:ingen som hört talas om " aktivfarthållare" ihop med automatlåda ?
Jo, jag har det på min xc och det är jättebekvämt, men kul?! Njae... Som fattigmanssubstitut för privatchaufför, javisst! Men en del tycker ju drivE är en jättebra motor också. Om den enda värderngen är att ta sig så billigt så bekvämt som möligt fråm A till B så är det jättebra med en automatväxlad drivE, men om man vill KÖRA bil så passar andra motorer och lådor bättre för MiG. Detta är MINA åsikter...

/Martin
av Steff 99
MartinS skrev:
Steff 99 skrev:ingen som hört talas om " aktivfarthållare" ihop med automatlåda ?
Jo, jag har det på min xc och det är jättebekvämt, men kul?! Njae... Som fattigmanssubstitut för privatchaufför, javisst! Men en del tycker ju drivE är en jättebra motor också. Om den enda värderngen är att ta sig så billigt så bekvämt som möligt fråm A till B så är det jättebra med en automatväxlad drivE, men om man vill KÖRA bil så passar andra motorer och lådor bättre för MiG. Detta är MINA åsikter...

/Martin
:-)-) så är det, men att XC60 skulle bli roligare och mer "sportig" med manuell låda ....nä det krävs nog mer , men vi är olika o tur är väl detta. :wink:
Användarvisningsbild
av StringerBell
MartinS skrev: PS. Ingen kan väl i allafall tycka ett D-läge bör sägas i samma mening som aktiv körning?
Nej, verkligen inte. Personligen tycker jag inte heller SUV kan sägas i samma mening som aktiv körning.
av gsson
Tjoho. Undrar när volvo byter namn till Titanic...

Kan det verkligen bli sämre kvalitet än vad det är nu? Är mållös, har inte varit med om nått värre...
Mwi skrev:
Biltillverkaren Volvo har ett tydligt budskap till sina underleverantörer. Sänk priserna med en femtedel eller dra. Det skriver Dagens industri.
Enligt Di är det den nye inköpsdirektören Axel Maschka som tar i med hårdhandskarna direkt. Hans ultimatum ställdes till 400 underleverantörer på torsdagen, leverantörer som nu har 3 år på sig att leva upp till kraven.
Samtidigt utlovar Maschka att en fjärdedel av alla inköp kommer att ske från kinesiska underleverantörer från och med år 2020.
Många av underleverantörerna klarar inte av Volvo PV:s krav och tänker därför avstå att leverera till biltillverkaren. Redan idag har många fått krav att sänka kostnaderna med 5 procent i år, skriver Di.
Efter att ha läst denna artikel i Di börjar jag fundera på, kan Volvo hålla kvar sin kvalitet?
På 80 & 90-talet hade först GM Europa en inköpschef som var duktig på att pruta, sedan gick han vidare till Volkswagen. Resultat för bägge blev ju totalhaveri i kvalitén. Känns tråkigt om Volvo gör om samma misstag, det är ju nästan självmål mot Passat & Mondeo.
av Steff 99
Att man pressar kostnader på sina underleverantörer är inget nytt , det gör alla inom alla branscher, vad som är viktigare är hur man från Volvos sida kravställer på kvaliten som underleveratören skall leverera.
Det gäller att hålla isär kraven o verkan innan man kritikserar.
av gsson
Absolut, men det är la ingen som kan beskylla Volvo för bra kvalitet nu. Tråkigt tycker jag. I grund och botten tycker jag att v70:n är den perfekta familjebilen. Men när man knappt vågar ur socknen med bilen för man inte litar på skiten, det är illa.

Och ja, jag ska byta bort den, så fort som möjligt. Dock är jag inte gjord av pengar, så jag kan inte skänka bort den... :/

För övrigt så har jag bra koll på det med kvalite, jobbar med sånt hela tiden! ;)
Steff 99 skrev:Att man pressar kostnader på sina underleverantörer är inget nytt , det gör alla inom alla branscher, vad som är viktigare är hur man från Volvos sida kravställer på kvaliten som underleveratören skall leverera.
Det gäller att hålla isär kraven o verkan innan man kritikserar.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]