VolvoB20 skrev:perhall skrev:På många 2,5FT långmilare (mer än ca 20 000 mil) tom MY09 fr a har topprenovering varit nödvändig...
Ok, med är det för att ventilerna har ätit sig in i topplocket pga för mjuka säten då ?
Njae skulle jag vilja säga, men jag spekulerar lite här. Jag tror att traditionella bensinmotorer lämnar en del skit i ventilsätena vilket dämpar ventilen en aning medans etanolen har en rengörande effekt så att det inte blir någon "dämpmassa" kvar för ventilen att stänga mot. Detta i sin tur leder till att det blir ett spel med tiden som behöver justeras då både ventil och säte tar skada av den odämpade stängningen. Kanske kan man motverka detta genom att tippa i blyersättning i tanken, men då dör väl katten inom sinom tid?
Varför toppen ryker om man inte justerar kanske någon annan kan spekulera om men jag misstänker att tändexplosioner med icke helt täta ventiler kan förstöra sätena och ventilerna till den grad att det helt enklet inte går att justera rätt till slut.
Mina fem cent, som kanske är helt fel?
/Martin