Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det finns väl ingen anledning att tro att andra märken med Haldex funkar så mycket bättre med generation 5. Vad är det för skillnad i EU-mix? Lägre vikt och lägre drivlinemotstånd kan ju vara argument för ett sämre systeMen naturligtvis inte ok. Känns inte riktigt som ny mjukvara kan lösa problemet.../PH
Huv73 skrev:http://www.borgwarner.com/en/Haldex-AWD ... -Gen5.aspx

Animation > http://www.borgwarner.com/en/Haldex-AWD ... mation.wmv

Funktion i V5
Det är ju rätt stor skillnad mot Gen 4, Där hade man ju pumpat upp tryck i förväg i en tryckaccumulator, när man behövde driv bak så öppnade en magnetventil, och "pang" så hade man kopplat in bak. Ungefär som man trycker på avtryckaren i ett luftgevär, det händer direkt.

På Gen 5 drar man på ström som ska varva upp elmotorn, som ska varva upp pumpen så den ökar flödet och som ska varva upp centrifugalvikterna så de ansätter överströmsventilerna, Det är ju en hel del massa som ska snurras igång och varvas upp innan man kan få upp trycket tillräckling till lamellerna. Det kanske tar en stund så bilen hinner spinna ett tag innan något händer.

Samma när man vill släppa igen, då måste ju pumpen varva ned.

Kan inte säga annat än att jag verkligen längtar tillbaka till min MY-10 som alltid greppade direkt.

Men Gen5 konstruktionen blir väl betydligt billigare att tillverka då den innehåller mycket färre delar.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
perhall skrev:Det finns väl ingen anledning att tro att andra märken med Haldex funkar så mycket bättre med generation 5. Vad är det för skillnad i EU-mix? Lägre vikt och lägre drivlinemotstånd kan ju vara argument för ett sämre systeMen naturligtvis inte ok. Känns inte riktigt som ny mjukvara kan lösa problemet.../PH
Har man inte ett drivlinemotstånd oavsett om du har en pump i haldexkopplingen eller inte?
perhall skrev:Nackdelen med att ringa är att det som sägs inte finns dokumenterat. Mycket bättre med mail... men som komplement är ju telefon bra. /PH
Trots allt är det väl resultatet från samtalet som räknas, jag har fått snabba besked och åtgärder som blivit utförda via påtryckningar mot Å F från Volvo..
De låter skumt detta! Har nån annan bli samma V5?
Har en gammal -08 med 20K+ mil på och den drar upp riv från alla 4a, det var första med V4.
MEN, om man jämför med Quattro (torsen), X-drive och 4-matic är även V4 dålig...jag kör mellan 8-12k per år så nån bil då å då blir det.
Detta är ännu ett tecken i "cost-saving" riktning med EU-cykeln som nästa målsättning!
Får nog bli en BMW åt frugan....Själv kör jag Amarok med Torsen, inga släpp där inte;)
Steff 99 skrev:
perhall skrev:Nackdelen med att ringa är att det som sägs inte finns dokumenterat. Mycket bättre med mail... men som komplement är ju telefon bra. /PH
Trots allt är det väl resultatet från samtalet som räknas, jag har fått snabba besked och åtgärder som blivit utförda via påtryckningar mot Å F från Volvo..
För snabba besked är telefon utmärkt, för dokumentation inför ev. önskemål om att få bilen återköpt är nog mail bättre. Men man kan ju använda båda.../PH
Lite uppsummering so far av Gen V vs Gen IV

-Bränslebesparing: Ingen alls, både en MY13 Gen V och en MY12 Gen IV har 0.56 l/m och 149 gram i EU mix, samma alltså.

-Framkommlighet: Gen IV överlägsen då fram aldrig hinner spinna och gräva ned sig, Instant Traction gör ju att det driver direkt på Gen IV.

-Prestanda. GEN IV överlägsen, Gen IV bara kliver iväg om det är halt underlag. På Gen V går ofta antispinn in och bromsar framhjulen inna bak hinner in, vilket gör att det accar sämre, det gamla "älga-klivet iväg" när det var blött eller halt är borta (såg att nya S60 Polestar 506 hk har gamla Gen IV, tur för dem)

-Underlag. På Gen IV fanns ju inte hjulspinn på kartan ens. Med Gen V är det mycket lätt att det slirar loss på tex grus eller gräs när man finlirar med ett tungt släp med fula hål i underlaget (gräsmattan eller grusplanen) som resultat.

-Vinterkörning: Ingen aning ännu, men man undrar ju om Gen V har en sportmössa att hinna in om man passerar en isfläck eller moddsträng, det kommer väl att bli antisladden som får bromsa istället. Framtiden får utvisa.

So far känns det som att Gen V är en ren kostnasbesparing då man plockat bort en del komponenter som väl vara dyra med gjorde underverk för funktionen. Är det BorgWarner som ju köpt upp Haldex som har styrt detta ?:-/ . De har kanske indetifierat att majoriteten av Haldex SUVarna rullar i soliga Californien och Florida och köps av kunder som vill ha rätt image på villauppfarten och sitt högt upp utan att någonsin behöva ha AWD igentligen.

Jag tror säkert någon som går från en 2WD --> AWD kommer att bli nöjda, bilen är ju helt klart bätttre än en framhjulsdriven. Men går man från Gen IV till Gen V så känner man frustration att det har blivit så mycket sämre.
Här kommer ytterligare en uppdatering.

Min verkstad har hjälpt mig massor och de har också velat gå till botten med detta och jag har idag fått ytterligare information direkt av min Servicetekniker på ÅF idag. Detta är vad jag erfarit i nuläget.

Det är inget fel på min bil utan det är en ny egenskap med Gen V tydligen. Responstiden på mekanik/hydrauliken i Gen V är mycket långsammare än tidigare generationer.

Detta blir då i princip vara omöjligt att åtgärda via mjukavara. Det finns två mjukvaror att välja mellan.

1. En mjukvara som drar åt kopplingen i förväg för att kompensera att systemt är långsamt mekaniskt, Du får då tillbaka en del av "Instant Tracking" funktionen men samtidigt på köpet så låser ju oftast kopplingen helt i onödan med oönskade effekter och som onödigt slitage som följd och att bilen kan "knyta sig" .

2. Den andra mjukvaran vilken jag har nu gör att AWDn går in mycket senare och det istället slirar och Antispinnen istället får gå in och bromsa hjulspinnet innan AWDn vaknar till slut.

Det var inget lätt val att välja mjukvara här ?:-/

Tips... Håll hårt i era 2006:or - 2012:or ....
VolvoB20: Har du kört bilen med båda mjukvaraorna?

Om nu verkstaden är hjälpsam tycker jag du kunde få prova båda mjukvarorna i 14 dagar var, innan du gör ditt val.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 130

Sitter tre "lediga" blindknappar bakom v[…]

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]

Bilen stannar men startar sedan igen