Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I min värld så ligger inte BSR så väl till då en kollega här på jobbet optimerade sin V70 1.6 DRIVe, i slutändan hade deras optimering dödat 3st batterier samt orsakat ett antal felkoder som i sin tur resulterade i besök på verkstaden.
Efter han hade tagit bort optimeringen så har hans bil gått som den ska igen....
RICA har jag knappt hört nån som har kört med tyvärr är väldigt intresserade av deras optimering, synd nog så är ju Polestars optimeringen lite feg för MY12 jämfört med MY11.... :(
sillipanna skrev:Visst 2.0 163hk i all ära.. Men då får du en 2wd xc, inte alls i min smak!
Den knackar mer i ljudet som en gammal diesel, har jämfört.
Den har inte nån möjlighet att uppgraderas på samma sätt som en 2.4l D3 awd.
Smartast och mest motor för pengarna är ju, oavsett polestars sänkning av hk/nm, att köpa d3awd för nu 25000kr billigare, vänta som jag 5måm och betala 8900kr för just en D5:a. Det blir 16100kr att ex tanka för!
Alltså ca 1500mil i mitt fall, då min bil i bladad körning drar 0.70l/mil. I runda slängar en årsförbrukning i diesel för mig.
Har du inte blandat ihop motorerna nu? 163 hk 2,0 går enligt mig mjukare och tystare än 163 hk 2,4. Men jag kanske har fel.../PH
sillipanna skrev:Tillförlitligheten hos Bsr och Rica anser jag är lika med polestars. Skillnaden är garantitappet. Om bilen hade varit 2år, hade jag inte tvekat en sekund på att innförskaffa 245hk/520nm för en billigare summa!

PH, varför köpte du inte en D5:a???
Varför? 85 000 dyrare än T4 och ändå inte nån riktigt rolig motor.../PH
av silas
Nu skall jag strula till tråden lite till :wink: Var precis och optimerade min D3 "polestar". På intyget som jag skall ha med mig till besiktningen står det att ny effekt är 169kw. Nu åker jag och regbesikta om den.
Senast redigerad av 1 silas, redigerad totalt 0 gånger.
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:
Nu hänger jag inte med. Varför skulle D5 inte rasa i andrahandvärde om D3 går enkelt att flasha upp till 215 hk, men rasa om det skulle gå att flasha upp det till 230 så som man kan göra med en D5.
För att om det vore samma effekt uttag skulle det inte finnas någon vits att köpa den dyrare D5:an som begagnad. Varför betala mer för en beg. D5 än en beg. D3? Nu finns det fortfarande en vits med att välja en dyrare D5 då den fortfarande har och kan få mer effekt. Så som sig bör.
Hmmm, jag säger bara att vitsen är mycket liten för de flesta köpare .... Kollegan skulle köpa begagnad bil och valde mellan en D5:a och D3:a

Tyckte D5:an var för dyr beggad och Köpte en D3:a som han Polestarade upp till D:5a nivå med +52 hk till med fulla Volvogarantier och regbesiktning. Polestar satte ju spiken i kistan för D5:an, D5 ägaren fick ju inte ens sin bil såld till min kollega så det måste ju påverka marknaden tycker man.

Att han sedan hade kunnat få 15 hk till var ju inte ett tungt argument. Att det skulle motivera mycket högre pris är nog inte lätt att plocka ut som beggat när man redan får +52 hk för 8900 kr, på D3. Det är ju verkligen prisvärt däremot.

Att man kan snika undan med en D3, vänta några månader och sedan Polestara upp den till D5 med fulla Volvogarantier är ju bra märkligt tycker jag.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Detta fick jag till svar från Polestar ang. vridmomentet.... som egentligen inte var något svar alls tycker jag, men det blir nog Polestar ändå då man får behålla alla garantier o.dyl.

Hej Daniel,

Optimeringen, som är framtagen i samarbete mellan Volvos motorutvecklingsavdelning och Polestar, har lagts på en nivå där motor och drivlina utnyttjas optimalt för att ge en förstärkt körupplevelse och en kraftreserv i situationer där den behövs.

Varje modell har en unik specifikation och olika krav, bl a gällande emmissioner, så det går inte att jämföra modellerna rakt av.

Acc. tiden från 0-100 km/h minskar med ca. 2,5 sek så skillnaden kommer definitivt att bli märkbar.

Med vänlig hälsning / XXXXXXX YYYYYYYYYY

Polestar Performance AB
Anna Odhners Gata 14
SE-421 30 Västra Frölunda
Sweden Phone: +46 31 7618200
Fax: +46 31 7098607
Mail: [email protected]
Url: http://www.polestar.com

Från: Daniel XXXXXXX [mailto:[email protected]]
Skickat: den 28 augusti 2012 10:29
Till: Performance
Ämne: XC70 D3 AWD MY12

Hej,

Jag såg precis att ni nu släppt optimering till MY12, men jag blir lite fundersam när det står att original är 420Nm 1500-2500RPM det är ju vridet i gamla D5244T16 motorn, i D5244T17 så är vridet 420Nm 1500-32500RPM för manuella lådor och 440Nm mellan 1500-2300RPM i automatlådor.

Innebär det att man inte får något mer vridmoment om man har automatlåda i sin MY12 utan endast en hästkraftsökning?

Mvh
Daniel
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]