Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatteKnivsta
Jag väntar på besked från Volvo om motorraset på minXC70 diesel årsmodell 2010. 5.000mil har den gått, gjorde 6.000 milaservice (servades vid 2000mil sist) och c.a 50 mil efter det rasade den. Remtrassel som beskrivits... Typiskt är att 2 års garantin passerat med en-två dagar också.

Kollade upp serviceschemat och (jag tror) det anges inte att den felande generatorremmen ska kontrolleras (ingen kontrollpunkt alltså från Volvo) men att den ska bytas vid 9000 mil eller efter 10 år. Som jag tolkar det har Volvo bedömt att den ska hålla 9000mil...

Ja, i vilket fall som helst är man lite byxis, 60tkr är mycket pengar. Men Volvo verkar ju ta sitt ansvar enligt (inlägget nedan) nämnd reparation, gällande 2 årsgarantin brukar i alla fall andra tillverkare ta kostnaden om det gått några dagar-vecka över tiden....

Intressant för framtiden, vet någon om det går att sätta/bygga ett skydd vid ev. framtida remhaverier!?
av Droopy
MatteKnivsta skrev:Jag väntar på besked från Volvo om motorraset på minXC70 diesel årsmodell 2010. 5.000mil har den gått, gjorde 6.000 milaservice (servades vid 2000mil sist) och c.a 50 mil efter det rasade den. Remtrassel som beskrivits... Typiskt är att 2 års garantin passerat med en-två dagar också.

Kollade upp serviceschemat och (jag tror) det anges inte att den felande generatorremmen ska kontrolleras (ingen kontrollpunkt alltså från Volvo) men att den ska bytas vid 9000 mil eller efter 10 år. Som jag tolkar det har Volvo bedömt att den ska hålla 9000mil...

Ja, i vilket fall som helst är man lite byxis, 60tkr är mycket pengar. Men Volvo verkar ju ta sitt ansvar enligt (inlägget nedan) nämnd reparation, gällande 2 årsgarantin brukar i alla fall andra tillverkare ta kostnaden om det gått några dagar-vecka över tiden....

Intressant för framtiden, vet någon om det går att sätta/bygga ett skydd vid ev. framtida remhaverier!?

Nu har jag inet läst hela tråden men några 60k kan det väl aldrig bli tal om, maskinskadegarantin täcker ju detta, såvida år/miltal inte är överskridet.
av aldrigstanna
HAr bensinaren i signaturen. På sistone kommer det dåligt med flås från AC. Børjar bli orolig. Tænkte ev prova att shimsa om den om det inte ær gas som saknas. Men angående trasslet, finns det någon plastflærp att køpa till? Kænns skapligt læskigt att noja på mltiremen. HAr ægt bilen mer æn 2000 mil, køpte den i februari førra året, så bilias garanti har gått ut. Motorskada upp till 10 k eller 10 år va? Men om det ær så att avståndet blivit før stort i kompressorn och man kan skimsa den, bør jag gøra det eller bør man læmna den till volvo, betala sjælvrisk och få den bytt? kostnad? Någon med pejling?
Har en xc70 d5 som står på verkstad nu pga multirem som trasslat in sig i kamremmen. Den har även slagit axeln till oljepumpen sned, så det blir ny oljepump också. Kolvar och stakar mm klarade sig dock så det blev en ny topp.
Bilen har gått 8500 mil och maskinskada på förs tar kalaset. 55100+moms exklusive oljepump.
av Lövet
Supertrist!

Vilken årsmodell har du?
-11

Serviceintervall på multiremmen och spännrullen är tydligen 6000 eller 8000 mil beroende på tillverkningsår. På min är det 6000-mils intervall.
Bilagor
IMG_20140407_190705.jpg
IMG_20140407_190705.jpg (201.86 KiB) Visad 438 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MarcusatUppsalebo skrev:Har en xc70 d5 som står på verkstad nu pga multirem som trasslat in sig i kamremmen. Den har även slagit axeln till oljepumpen sned, så det blir ny oljepump också. Kolvar och stakar mm klarade sig dock så det blev en ny topp.
Bilen har gått 8500 mil och maskinskada på förs tar kalaset. 55100+moms exklusive oljepump.
Hur vet man att kolvar o stakar klarat sig när de slog ihop med ventilerna så toppen blev skrot ??? Kolvarna tex måste ju fått ta mycket stryk när de slår ihop med ventilerna.

Jag har haft kolvar som jag trott varit oskadade som sedan spräckts efter några tusen mil.
Bra fråga!
tänker att Volvo borde ha kollat upp det ordentligt så jag litar på dom. Helst av allt hade jag föredragit ny motor för helt säker kan man ju inte vara på att resten är oskadat. Tråkigt om den skär ihop om 2,5 år igen pga av att dom missat nåt vid renoveringen. Då får man väl stå för allt själv om bilen då har gått över gränsen för vad förs bolagen tar på sig i miltal alt ålder?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MarcusatUppsalebo skrev:Bra fråga!
tänker att Volvo borde ha kollat upp det ordentligt så jag litar på dom.
Undrar om de bara lyft av toppen och kikat ned i cylindrarna "ser ok ut" ...... eller om de verkligen haft ur och isär motorn i delar
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]