Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Malmstroem skrev:Sverige gjorde av med ca 9.000.000.000 liter "motorbränsle" (bensin och diesel) förra året. Etanolanvändningen var 400.0000 liter. http://energimyndigheten.se/sv/Statisti ... nvandning/

Så Absolut får 100-faldiga produktionen och vi får vara beredda att betala dryga 200 kr litern för att köra omkring. (en liter Absolut 40% ligger på dryga hundralappen i konsumtionsledet utan skatter).
Saxat från Gillbergs publikationer:

För att täcka hela Sveriges behov av motorbränsle med metanol tillverkad
genom förgasning av energiskog krävs dock endast 3 miljoner hektar energiskog.
De areala förutsättningarna för en sådan metanolproduktion finns i form
av ca. 2,3 miljoner hektar, sedan 1920-talet, nedlagd åker- och ängsmark,
numera skogsbevuxen, samt ca. 300.000 hektar åkermark i träda och diverse
marginella marker.

Tillverkning av etanol av jordbruksprodukter är betydligt kostsammare. Dessutom
saknas de areala förutsättningarna för en sådan storskalig etanolproduktion.
En spannmålsareal 12 gånger hela den nuvarande svenska arealen
behövs nämligen för att täcka Sveriges behov av motorbränsle med jordbruksbaserad
etanol. Därtill kommer energi svarande mot ca. tio miljoner hektar
spannmål för sådd, besprutning, gödning, skörd etcetera. Spannmålsetanol kan
därför aldrig bli annat än ett marginellt motorbränsle, även om den är totalt
befriad från energiskatt. Beträffande EU så kan spannmålsetanol på sin höjd
ersätta ca. fem procent av de fossila motorbränslena.

Metanol tillverkad genom storskalig förgasning av skogsråvara betingar en
produktionskostnad om ca. 6 kronor per bensinekvivalentliter. Motsvarande
produktionskostnad för etanol tillverkad genom jäsning av jordbruksprodukter
är i storleksordningen 10 kronor samt ca. 14 kronor vid tillverkning enligt
CASH-metoden.

Jag kan inte verifiera om Gillbergs siffror stämmer. Förutom att det är helt orimligt att det kostar 10 kr att tillverka 1.4 liter etanol. Men jag tycker hans attityd är tråkig. Etanol kan inte ersätta oljan helt som fordonsbränsle. Det har aldrig någon påstått. Metanol kan heller aldrig ersätta oljan. Inte heller biogas. Men tillsammans kan etanol, metanol, biogas kombinerat med el komma mycket långt att ersätta oljan. I vissa fall är det bästa att jäsa, i vissa att förgasa och i vissa att röta. Gillberg har inget för att hacka på etanol. Det är snarare dieselbilarnas intåg som hotar hans projekt.

För något år sedan mailade jag Värmlands Metanol för att fråga om de testat M85 i en fabrik Flexifuelbil. Men jag fick inget svar. Däremot skriver de på hemsidan att de tankat en gammal Volvo med olika blandingar. Men det känns oseröst att inte prova M85 i nya bilar. Det skulle de kunna göra i sammarbete med Volvo.
Gillberg är metanol-Jesus/judas under uppsegling.En lobbyist för sitt projekt och skall granskas därefter...
oldtimersmc skrev:Gillberg är metanol-Jesus/judas under uppsegling.En lobbyist för sitt projekt och skall granskas därefter...
Jo, alla som lobbar för sina egna projekt måste man ju granska extra, men min egen uppfattning om Gillberg är att han är ljusår mycket mer
realistisk och bildad än den genomsnittslige miljömuppen, så det kanske kan finnas lite substans i det. Lyckas man få det att gå runt är det
ju ett mycket bättre alternativ än importerad etanol.
LasseKongo skrev: men min egen uppfattning om Gillberg är att han är ljusår mycket mer
realistisk och bildad än den genomsnittslige miljömuppen, så det kanske kan finnas lite substans i det.
Ja det är ju en grym skillnad på att odla en stor växt, plocka ut ett litet frö eller lite växtsaft, sedna jäsa denna och till slut destilera denna etanol, inte mycket det blev kvar i slutändan där av det man stoppade in.

Att istället köra in hela faderuttan, dvs rubbet av växten i en ugn och direkt omvandla den till metanol via förgasning och katatysator är ju som natt och dag i effektivitet av det man stoppar in i processen från början.
Att tjata om etanol i ett läge där det finns närmast total koncensus kring att det var och är en ren återvändsgränd och definitivt inget bränsle som är gynnsamt för miljön i samband med privatbilism trodde jag inte var möjligt. Det tåget har gått.
Eftersom efterfrågan på effektiva snåldieslar i det närmaste helt övertagit marknaden, så kommer motsvarande efterfrågan att finnas på begagnatmarknaden när dagens nybilar säljs som begagnade. Vem som då kommer att efterfråga en innefektiv och törstig spritbil är för mig en gåta. Redan idag reas spritbilarna ut till avsevärt lägre priser än motsvarande dieselbil. Om några år är dessa bilar utfasade och då kommer antagligen också de flesta etanolpumpar på mackarna att succesivt försvinna.
Just nu är literpriset högre för diesel, så är det dock inte i vår nära omvärld (läs Europa). Sverige är ännu överraskat av efterfrågan på dieselbränsle, men inom snar framtid bör Sverige även på detta område likna resten av Europa.
Att förbränningsmotorn inom överskådlig framtid (20-30 år) kommer att vara helt dominerande i privatbilarna, tror jag vi kommer att kunna utgå ifrån. På våra politiker låter det ibland som el-bilen är något som med rätt subventioner skulle kunna vara ett möjligt alternativ till bensin/diesel. Snacka om önskedrömmar. Därför är Gillbergs tankar/forskning om t.ex. metanol värd att ta på allvar.
Vad säger förresten att de utopiska el-bilarna skulle vara mer miljövänliga än en bränsleslukande bensin V8:a ??
Såg att någon på KTH hade räknat ut att om alla bensinbilar i USA skulle ersättas med elbilar (om det fanns några i verkligheten)skulle koldioxidutsläppen öka med 45% - inte minska, som många tror. Varför ? Jo, för att merparten av elen i USA produceras i kolkraftverk !
Sverige är det land i Europa som snabbast och i högst omfattning minskat sina koldioxidusläpp. Detta med anledning av att övergången från bensindrift till snåla och effektiva dieslar har gått med rekordfart. Spritbilarna existerar knappast utanför Sverige.
Du är i alla fall konsekvent i ditt "etanolhat". Du dödförklarade etanolen första gången här på forumet för nästan exakt 2 år sedan (25/11 2009). Men etanolen lever fortfarande och är snart det billigaste bränslet att köra på om prisutvecklingen fortsätter som nu.
Nja, hatar etanol gör jag knappast. Jag tar gärna ett järn, men jag har aldrig trott på etanol som bränsle för privatbilar. För några år sedan var vi inte så många som ifrågasatte etanolen som bilismens frälsare. Idag däremot, är det få som hyllar just det bränsle som för en tid sedan hyllades av en majoritet, utan att de hade en aning om vad de hyllade.
Tyvärr verkar samma dumheter upprepas igen, fast denna gång med elbilen. Det förefaller som att folk har en förtjusning i att tro på enkla lösningar på svåra problem. Bra att Gillberg och en del andra inte gör det utan väljer att tänka själva, trots att de jobbar i motvind. Det är sån´t som kallas integritet !
KKR skrev:Du är i alla fall konsekvent i ditt "etanolhat". Du dödförklarade etanolen första gången här på forumet för nästan exakt 2 år sedan (25/11 2009). Men etanolen lever fortfarande och är snart det billigaste bränslet att köra på om prisutvecklingen fortsätter som nu.
Nja, det dröjer länge innan etanolen blir billigare än elbilar och därefter snåla dieslar. Idag finns det många dieselbilar man kör på runt 5-6 kronor milen men inga etanolbilar som kommer i närheten. Så att påstå att etanol "snart" blir det billigare bränslet får nog anses som ett ganska förhastat uttalande. Utvecklingen på bensin och diesel har dessutom sjunkit den sista tiden, så snarare är det väl så att etanolen snart är det absolut dyraste bränslet att köra på om prisutvecklingen fortsätter som nu. ;)

Om vi ska hålla oss till volvodiskussionen så lär ju en av de kommande diesel-pluginhybriderna blir jäkligt billig för de flesta. För min del skulle den löna sig gentemot etanol även om diesel kostade 30 kronor litern.
Gourmand skrev:Nja, hatar etanol gör jag knappast. Jag tar gärna ett järn, men jag har aldrig trott på etanol som bränsle för privatbilar. För några år sedan var vi inte så många som ifrågasatte etanolen som bilismens frälsare. Idag däremot, är det få som hyllar just det bränsle som för en tid sedan hyllades av en majoritet, utan att de hade en aning om vad de hyllade.
Tyvärr verkar samma dumheter upprepas igen, fast denna gång med elbilen. Det förefaller som att folk har en förtjusning i att tro på enkla lösningar på svåra problem. Bra att Gillberg och en del andra inte gör det utan väljer att tänka själva, trots att de jobbar i motvind. Det är sån´t som kallas integritet !
Nåja, att eldrift är vägen att gå under en icke oansenlig framtid är de flesta ganska överens om, även om det till en början kommer att bli i form av hybrider. El är nämligen något vi kan framställa ganska lätt. Så det där med dumheter får nog stå för dig. Självklart är tekniken idag inte redo att ersätta dagens teknik, men underskatta inte vad som kan hända på t.ex. 20 år.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Vart på service idag och ska tillbaks om tv&[…]

Det där beror nog helt på box. Jag har […]

Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l[…]

Huven indikerar öppen