- tis 29 nov 2011, 11:19
#593152
För att täcka hela Sveriges behov av motorbränsle med metanol tillverkad
genom förgasning av energiskog krävs dock endast 3 miljoner hektar energiskog.
De areala förutsättningarna för en sådan metanolproduktion finns i form
av ca. 2,3 miljoner hektar, sedan 1920-talet, nedlagd åker- och ängsmark,
numera skogsbevuxen, samt ca. 300.000 hektar åkermark i träda och diverse
marginella marker.
Tillverkning av etanol av jordbruksprodukter är betydligt kostsammare. Dessutom
saknas de areala förutsättningarna för en sådan storskalig etanolproduktion.
En spannmålsareal 12 gånger hela den nuvarande svenska arealen
behövs nämligen för att täcka Sveriges behov av motorbränsle med jordbruksbaserad
etanol. Därtill kommer energi svarande mot ca. tio miljoner hektar
spannmål för sådd, besprutning, gödning, skörd etcetera. Spannmålsetanol kan
därför aldrig bli annat än ett marginellt motorbränsle, även om den är totalt
befriad från energiskatt. Beträffande EU så kan spannmålsetanol på sin höjd
ersätta ca. fem procent av de fossila motorbränslena.
Metanol tillverkad genom storskalig förgasning av skogsråvara betingar en
produktionskostnad om ca. 6 kronor per bensinekvivalentliter. Motsvarande
produktionskostnad för etanol tillverkad genom jäsning av jordbruksprodukter
är i storleksordningen 10 kronor samt ca. 14 kronor vid tillverkning enligt
CASH-metoden.
Malmstroem skrev:Sverige gjorde av med ca 9.000.000.000 liter "motorbränsle" (bensin och diesel) förra året. Etanolanvändningen var 400.0000 liter. http://energimyndigheten.se/sv/Statisti ... nvandning/Saxat från Gillbergs publikationer:
Så Absolut får 100-faldiga produktionen och vi får vara beredda att betala dryga 200 kr litern för att köra omkring. (en liter Absolut 40% ligger på dryga hundralappen i konsumtionsledet utan skatter).
För att täcka hela Sveriges behov av motorbränsle med metanol tillverkad
genom förgasning av energiskog krävs dock endast 3 miljoner hektar energiskog.
De areala förutsättningarna för en sådan metanolproduktion finns i form
av ca. 2,3 miljoner hektar, sedan 1920-talet, nedlagd åker- och ängsmark,
numera skogsbevuxen, samt ca. 300.000 hektar åkermark i träda och diverse
marginella marker.
Tillverkning av etanol av jordbruksprodukter är betydligt kostsammare. Dessutom
saknas de areala förutsättningarna för en sådan storskalig etanolproduktion.
En spannmålsareal 12 gånger hela den nuvarande svenska arealen
behövs nämligen för att täcka Sveriges behov av motorbränsle med jordbruksbaserad
etanol. Därtill kommer energi svarande mot ca. tio miljoner hektar
spannmål för sådd, besprutning, gödning, skörd etcetera. Spannmålsetanol kan
därför aldrig bli annat än ett marginellt motorbränsle, även om den är totalt
befriad från energiskatt. Beträffande EU så kan spannmålsetanol på sin höjd
ersätta ca. fem procent av de fossila motorbränslena.
Metanol tillverkad genom storskalig förgasning av skogsråvara betingar en
produktionskostnad om ca. 6 kronor per bensinekvivalentliter. Motsvarande
produktionskostnad för etanol tillverkad genom jäsning av jordbruksprodukter
är i storleksordningen 10 kronor samt ca. 14 kronor vid tillverkning enligt
CASH-metoden.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.