Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Brainy skrev:Drar automaten upp så pass? :shock: Min ligger på 4 070kr/år -> 1 017,50kr/kvartal.
Betalar du inte var 4e månad? Dvs tre gånger per år?
Användarvisningsbild
av Brainy
Enzo skrev:
Brainy skrev:Drar automaten upp så pass? :shock: Min ligger på 4 070kr/år -> 1 017,50kr/kvartal.
Betalar du inte var 4e månad? Dvs tre gånger per år?
Det ska jag låta vara osagt iofs även om jag hade för mig att det var varje kvartal. Men jag loggade in på mina sidor på transportstyrelsen och årsskatten ligger på 4 070kr.
Desmodue skriver dock att han betalar varje kvartal, vore om han bara betalar var 4e månad då. Då ligger årsskaten drygt 1 200kr högre än min.
av lobbysleeper
MY08 diesel ångrade jag (bullrig, hög skatt, ganska törstig med 0,8l/m i snitt).
Pratar vi nyare MY10/12 så har den blivit bättre på dessa punkter och kanske svårare att hitta negativa saker, förutom volvos diesel-modells-priser som är höga jmf med bensinare.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad kostar motsvarande bensinvolvo Med bränslevärmare?? (många verkar glömma bort bränslevärmaren när dom jämför pris...)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nu är bara en av anledningarna till att man behver värmare att kliva in i en varm kupé men dieseln måste ha den för att motorn genererar för dåligt med värme när det är kallt ute. Så det går inte riktigt att jämföra. Du måste inte ha den på en bensinare. Själv kör jag med elvärmaren som är original på 2,5FT. Inte lika bekvämt som dieselvärmare/bensinvärmare men billigare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
För mig är värmaren mest bara onödig och en problemkälla då jag har elstolpe hemma.

Ytterst få ggr jag har startat den överhuvudtaget. Ned till -15 har ju D5:an inga problem att hålla värmen i kupen och jag bor ju inte Katterjokk utan i södra delarna av landet.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nä, visst, man kanske inte behöver den, men så kan man ju inte heller se det! Det är ju som att jämföra en 2,5FT kinetic och en T6:a.

T6:an är mycket dyrare, men så är Summum standard också, och då kan man ju alltid säga att man inte behöver skinn eller elstol eller vad det än må vara.

Ska man jämföra är det äpplen mot äpplen och päron mot päron, tycker jag i alla fall...

Så, okey då! räkna bort 3-5 k från priset på 2,5FT så är den elektriska motorvärmaren borträknad, men det finns fortfarande en "motiverad" prisskillnad på ca 10000 mellan dieseln och bensinaren, utöver den skillnaden är det väl upp till var och en att räkna på hur totalekonomin blir på bilen.
av dst02
Variosboy skrev:Vad kostar motsvarande bensinvolvo Med bränslevärmare?? (många verkar glömma bort bränslevärmaren när dom jämför pris...)
Jag har för mig att bensinvärmare ligger på runt 15000,- .
av matzen10
Bränslevärmare brukar ligga på 15.000:- Dock så brukar Uppsala Motor ofta ha kampanj på just den och då kostar den 9999:-. Kanske fler som har återkommande rabatter på just den?

/M10
av perhall
Att lägga till värmaren på en bensinbil för jämförelse kan man väl göra, men helt relevant är det inte i alla situationer. Jag skulle aldrig köpa till en värmare till en bensinare och uppskattningsvis har 95% av 320d, 520d, Passat 2,0TDI och A6 3,0TDI ingen extravärmare (trots att de värmer lika dåligt ungefär som en Volvo diesel utan extravärmare).

Detta på samma sätt som många av oss Volvoägare här på forumet kanske skulle avstå en del extrautrustning om vi köper en ny Merca, BMW eller Audi.
PH
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 17

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]