Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
FWH skrev:Tillgången är ju relativt bra på E85, men räckviden är ett "problem".

Detta "problem" ställer man mot den högre kostnaden för B95.

Om skillnanden var större, skulle nog fler välja E85 över B95 och antagligen skulle även fler välja E85 bilar.
Ja kommer man från diesel så blir man besviken men kommer man från en 2,0F och dessföärinnan en Bi-Fuel som jag så är det helt OK ;)

E85 gör faktiskt mororn piggare också. Inte i toppeffekt men under resan dit är vrid och effekt högre. Iaf som jag känner det rent subjektivt. Enligt RRi.se har ex V50 1,8 sämre vrid/effekt än samma bil på E85. Verkar skilja mellan 5-10% om man tittar på graferna. Jag känner iaf skillnad även om jag inte har några bevis. Blev grymt besviken första gången jag tankade bensin på skidresa i Jämtland. Men det var som någon skrev - E85 har samma effekt som att tanka på blyfri 98. Ett högre oktan möjliggör en bättre förbränning och då tändsystemet hela tiden justerar och optimerar kommer du ha en bättre förbränning med E85 än blyfri 95. Skulle vara intressant om fler känner samma som jag.
av Noodles
Fullt medveten om att det är E85 o 2,5FTn som diskuteras här men..

Vad ligger förbrukningen på om man tankar bensin, vill gärna höra från er med automatlådor. :)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Noodles skrev:Fullt medveten om att det är E85 o 2,5FTn som diskuteras här men..

Vad ligger förbrukningen på om man tankar bensin, vill gärna höra från er med automatlådor. :)
En jag känner körde i fredags från Västerås till Göteborg. Ligger runt 0,9 på bensin enligt honom. Han kör inte heller försiktigt. Det motsvarar ungefär 30% mer med E85 -> 0,9*1,3 = 1,2l E85 vilket är det jag ligger och snittar på. Med tanke på att det är automat så låter det rimligt för landsvägskörning.
av MattiasD

Om skillnanden var större, skulle nog fler välja E85 över B95 och antagligen skulle även fler välja E85 bilar.
De nya och moderna motorerna, i bilar som Audi 2.0 TFSI, VWs 1.4 TSI, Volvo T4F, borde räckvidsproblemet minska. Men annars är ju problemet lätt att åtgärna - större tank. Finns det något lagkrav som begränsar tankstorleken? På min V70 skulle jag gärna offra utrymmet för reservdäcket för extra tank. Om andra biobränslen med lägre energimängt / liter som t ex metanol introduceras är behovet ännu större av större tankar.
av MattiasD
DrY skrev:Detta reser åter min fråga - hur kan det komma sig att folk är beredda att betala 2 kr mer för en liter Eko-mjölk, medan det absolut måste vara billigare att köra på E85 för att folk inte ska tanka BF95?

Varför blir folk småsnåla just när det gäller tankningen - medan de kan kosta på hur mycket som helst på extrautrustning? Det är långa köer när ett bolag tillfälligt sänker med 25 öre litern - hur kan det vara värt att köra en lång extrasväng och köa en halvtimme för att spara 20 spänn?
Kanske för att det ofta är tjejerna som står för inköp av mat i familjen - och de tänker mer på miljön och vår gemensamma framtid. Medan det är männen som tankar bilen - med kortsiktigt plånbokstänk. Det här är en teori som lanserades på jobbet då vi satt och diskuterade just det här fenomenet. Kanske kan ligga något i det.
Användarvisningsbild
av FWH
MattiasD skrev:

De nya och moderna motorerna, i bilar som Audi 2.0 TFSI, VWs 1.4 TSI, Volvo T4F, borde räckvidsproblemet minska. Men annars är ju problemet lätt att åtgärna - större tank. Finns det något lagkrav som begränsar tankstorleken? På min V70 skulle jag gärna offra utrymmet för reservdäcket för extra tank. Om andra biobränslen med lägre energimängt / liter som t ex metanol introduceras är behovet ännu större av större tankar.
Även med de nyare motorerna så kommer de att ha relativt sätt längre räckvid på bensin, det är ju ofrånkomligt, även om du har större tank.

Sedan finns det mängder av E85 Volvo och Saab ute på vägarna.
Frågan är ju hur man ser till att alla dessa körs på E85.
Användarvisningsbild
av SvenB
MattiasD skrev: Finns det något lagkrav som begränsar tankstorleken? På min V70 skulle jag gärna offra utrymmet för reservdäcket för extra tank. Om andra biobränslen med lägre energimängt / liter som t ex metanol introduceras är behovet ännu större av större tankar.
Jag förstår inte varför Volvo envisas med att sätta in 52 literstank i V50 Flex. Det finns ju 62 literstank i V50T5.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
Större tank ger högre tjänstevikt och därmed högre EU-mix etc. Jag tror det är sånt som spökar.
Smart är ju i så fall att speca bilen med mindre tank och sedan låter en större ingå i paketen. Vill minnas att W211 E320 hade 60 l el 65 som std men 82 l ingick i Avantgarde och Elegance, som väl 95% köpte...
PH
av sandberg
Håller med att räckvidden är lite dryg och omständig. Att behöva tanka efter 40-45 mil känns lite off när man kom 80-90 på diesel innan. Har man då bilen till pendling så måste man ju verkligen tanka var och varannan dag.
av Cratus
V70 2.5FT R-Design, Odubbade vinterdäck 16x205, E85, Manuel växellåda
Körde nästan 100 mil i helgen på motorväg enligt hastighetsbegränsningen 100-120 km/h. 1,13 l/mil uppmätt vid pumpen. Otroligt nog så stämde även förbrukningen exakt enligt färddatorn.

EDIT: La till växellåda
Senast redigerad av 1 Cratus, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]

... Vad köpte du för generator ... :-)[…]

Nästa elbil från Volvo?

Det ska bli mycket intressant att se hur insidan s[…]