Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
Peanuts skrev:
Cox skrev:Jag kanske är korkad, men varför använda något annat än polestar då gäller ju samtliga garantier. Kan inte se vitsen att använda typ BRS eller annan trimfirma när priset är detsamma.
//Cox
En anledning kan ju vara att Polestar inte har trim för alla motorer. 1.6D exempelvis finns inte Polestar för,och enligt Polestar finns inga planer på att ta fram trim dit heller.
Skall vara den modellen då. men den är troligtvis inte tänkt att det skall gå att trimma den heller, med tanke på att den skall vara en miljöbil. Minsta lilla trim på den och den faller över 119 gram. Vill man trimma den bilen har man nog valt helt fel bil från början.

//Cox
Peanuts skrev:
Cox skrev:Jag kanske är korkad, men varför använda något annat än polestar då gäller ju samtliga garantier. Kan inte se vitsen att använda typ BRS eller annan trimfirma när priset är detsamma.
//Cox
En anledning kan ju vara att Polestar inte har trim för alla motorer. 1.6D exempelvis finns inte Polestar för,och enligt Polestar finns inga planer på att ta fram trim dit heller.

polestar i samband med volvo är ensama om att ta fram lagliga tromsatser, geom att man får typintyg så går det att typa om bilen o få den lagligt trimmad.
1,6D är en miljöbil (dn måste då släppa ut under 120g)
Trimmar du denna motor så släpper den ut mer, o går då inte att registreringsbesikta. Går det inte att trimma den lagligt så avstår polestar att göra det.
Cox skrev:
Peanuts skrev:
//Cox
Skall vara den modellen då. men den är troligtvis inte tänkt att det skall gå att trimma den heller, med tanke på att den skall vara en miljöbil. Minsta lilla trim på den och den faller över 119 gram. Vill man trimma den bilen har man nog valt helt fel bil från början.

//Cox
Så kan man ju se det. Jag ser det så här: V70 1.6D är en bränslesnål, "miljövänlig" bil med trevlig motor. Dock så tillför ett trim från exempelvis BSR ca 30 extra hästkrafter vilket är en ganska skaplig skillnad och ändrar motorns karaktär märkbart. Detta gör att jag får en bil som fortfarande är ruskigt snål med oförändrad förbrukning vid min körning men som har det där lilla extra vid exempelvis omkörningar.

Sen har jag frågat mig tidigare i andra trådar, var märks 20-30 hk mest? När man går från 109 till 140hk eller 205 till 225hk?

Men som du och Carman skriver, tar Polestar fram ett trim så ryker miljöbilsklassningen och därför gör man det inte.
generelt så är det mäst vridmomentet du känner när du accelererar med en bil. Så du ska jämföra vridmomensts kurvorna på trimmad & orginelbil. (den som rimmar har förmodligen lika dant som Polestar, ett fint diagram att visa upp)
Pratar man HK så kommer et oftast bara vid högt var på motorn.

tekniskt set kan jag altså trimma en bil at ge en massa HK, men att dom då hamnar på 5000 RPM, sn har man en lika dan bil, som he färre HK, men den accelerar fortare, om den har mer HK på ett lägre varv än den första bilen (bil 1 har 100HK vid 300RPM, men 200 HK vid 5000 RPM. Bil 2 därimot har 130HK vid 3000RPM & 170HK vid 5000 RPM)

Många av dagens bilar optimeras för att ha så högt vrid som möjligt vid lågt varv, detta gör att man får en behöaglig körning med få växlinar.
av Cox
En anledning kan ju vara att Polestar inte har trim för alla motorer. 1.6D exempelvis finns inte Polestar för,och enligt Polestar finns inga planer på att ta fram trim dit heller.[/quote]

//Cox[/quote]

Så kan man ju se det. Jag ser det så här: V70 1.6D är en bränslesnål, "miljövänlig" bil med trevlig motor. Dock så tillför ett trim från exempelvis BSR ca 30 extra hästkrafter vilket är en ganska skaplig skillnad och ändrar motorns karaktär märkbart. Detta gör att jag får en bil som fortfarande är ruskigt snål med oförändrad förbrukning vid min körning men som har det där lilla extra vid exempelvis omkörningar.

Sen har jag frågat mig tidigare i andra trådar, var märks 20-30 hk mest? När man går från 109 till 140hk eller 205 till 225hk?

Men som du och Carman skriver, tar Polestar fram ett trim så ryker miljöbilsklassningen och därför gör man det inte.[/quote]

Visst är det så miljöbilsklassningen ryker på studs men du betalar ingen skatt för din bil, personligen tycker jag att Polestar och Vovlo gör rätt att inte släppa något trim till den modellen, förens dom kan garantera under 119 gram på den. Själv har jag inte trimmat min bil kommer inte att göra det heller tycker 163 hkr räcker. Ville jag ha mera hade jag köpt en D5 med 205 hkr. Vilken motor ett trim skulle märkas mest på är självklart en 109 hkr motor

//Cox
Det där får mig direkt att tänka på de komentarar jag fick av en del när jag köppte min T5:a för 8 år sen.
Det var flera som sa: är det en T5:a! har du trimmat den?

varför skulle jag göra det? jag köpte ju en T5:a för att den var starkare än en 2,4t ...
Cox skrev:Minsta lilla trim på den och den faller över 119 gram.
Stämmer verkligen det? Den körcykel som bilen testas efter för att klassas in i dessa 119 gram CO2 per km innebär väldigt snäll körning, d.v.s. att toppeffekten inte används alls, så om man utökar toppeffekten ytterligare (med trim) så kommer denna extra effekt likt förbaskat inte att användas under utsläppsklassificeringen så resultatet lär inte skilja sig alls mellan original och trim.

Lika förvirrande för folk kan det vara att de tror att bilen släpper ut 119 gram CO2 per km oavsett körstil... En miljöbil är nödvändigtvis inte det minsta miljövänlig när man kör på ett annat sätt än testnormen, och med en "klen" motor är det inte ovanligt att folk gasar rejält för att något ska hända under huven varpå hela miljöbilskonceptet flyger all världens väg.

Roligast av allt är att se bilförsäljare som marknadsför bilar som "miljövänliga"... Herre jösses... Finns det så korkade säljare och kunder? Det känns ju som att en bensin/etanol/diesel-bil alltid är en miljöbelastning oavsett hur lite utsläpp den ger. Utsläpp är alltid utsläpp, även om en modell släpper ut mindre än en annan, men miljövänligt blir det ju aldrig fråga om...
av Cox
Freddi skrev:
Cox skrev:Minsta lilla trim på den och den faller över 119 gram.
Stämmer verkligen det? Den körcykel som bilen testas efter för att klassas in i dessa 119 gram CO2 per km innebär väldigt snäll körning, d.v.s. att toppeffekten inte används alls, så om man utökar toppeffekten ytterligare (med trim) så kommer denna extra effekt likt förbaskat inte att användas under utsläppsklassificeringen så resultatet lär inte skilja sig alls mellan original och trim.

Lika förvirrande för folk kan det vara att de tror att bilen släpper ut 119 gram CO2 per km oavsett körstil... En miljöbil är nödvändigtvis inte det minsta miljövänlig när man kör på ett annat sätt än testnormen, och med en "klen" motor är det inte ovanligt att folk gasar rejält för att något ska hända under huven varpå hela miljöbilskonceptet flyger all världens väg.

Roligast av allt är att se bilförsäljare som marknadsför bilar som "miljövänliga"... Herre jösses... Finns det så korkade säljare och kunder? Det känns ju som att en bensin/etanol/diesel-bil alltid är en miljöbelastning oavsett hur lite utsläpp den ger. Utsläpp är alltid utsläpp, även om en modell släpper ut mindre än en annan, men miljövänligt blir det ju aldrig fråga om...
Hur dom mäter detta har jag inte en aning om, men skulle Volvo kunna klämma några flera hästar ur denna motor och få ner det till 119 gram hade dom säkert gjort det. Men om man skrämmer upp den motorn lite till hamnar de ovanför. Sen om den är miljövänlig eller inte kan man tjabba om hur mycket som helst. Till sist kommer man fram att det vänligast alternativet är batteridrift, visst kör man bara i "stan" så....Men då kommer nästa miljöfråga vart kommer elen från kolkraft kärnkraft eller vindkraft :D Slutsats bäst är det att bara gå då är alla miljöaktivister nöjda :D

//Cox
Cox skrev: men skulle Volvo kunna klämma några flera hästar ur denna motor och få ner det till 119 gram hade dom säkert gjort det.
Jag tror inte det. Om den lilla 1.6D hade blivit starkare när den hade lanserats så hade deras egen 2.0D på 136 hästar blivit helt osäljbar. Det är inte alltid det tekniska som sätter stopp först, ibland är det politik.

Man kan ju se det på samma sätt med förra generationens dieselfemmor. Varför såldes samma motor som 126 hästar, 163 hästar och 185 hästar? Det är ju knappast så att versionen med 126 hästar rent tekniskt inte kunde ha 185 hästar eftersom det är samma motor?

Jag kan även se att Polestar hävdar samma förbrukning och utsläpp med trim som med original vilket stärker mitt resonemang med att det går bra att trimma utan att avgasvärdena förändras när det gäller miljöklassningen eftersom denna klassning aldrig tar hänsyn till någon toppeffekt.
CarMan skrev:1,6D är en miljöbil (dn måste då släppa ut under 120g)
Trimmar du denna motor så släpper den ut mer, o går då inte att registreringsbesikta. Går det inte att trimma den lagligt så avstår polestar att göra det.
Klart det går att trimma så den håller sig under 120 gram, det är ju bara att låtta mappen vara intakt i de lägen som används i certifieringskörcykeln. Och bara tex påverka fulllast som inte körs i cyckeln. Om nu motorn inte är så svag att man måste köra fullgas i testcyckeln.

Anledningen är väl att det inte finns trim är väl bland annat att det är en inköpt motor från PSA man inte vill fixa i.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]

C40 körkomfort.

Gen 1, en 2018 Classic. I jämförelse med[…]