- tis 10 aug 2010, 12:25
Momentum skrev:Jag förstår inte riktigt vilka brum och vibrationer det är man talar om. Är det låst, är det låst, vad har det med vibrationer att göra? Det måste finnas väldigt goda skäl att ha något annat läge än låst läge, både för bränsleekonomi, värmeutveckling och slitage.
"Slipping lock-up
Is a function which provides gentler engagement with dampened vibration and lower noise when using the lock-up gear"
Alltså för att slippa "brum" och vibrationer, som någon annan skrev så har man nu förbättrat torsionsdämparen som då gör att man kan slänga på full LU mycket oftare/tidigare
StringerBell skrev: Sedan fanns det en anledning till att jag skrev "av din erfarenhet"; jag är tveksam till att riktig lock-up alls används på lägre växlar ens på de 6vxl geartronic på större modeller.
Momentum skrev:Ska försöka notera hur den uppför sig på de lägre växlarnaJa, det vore intressant. T.ex. genom att köra konstant med låg hastighet i en backe. Då SKALL på rationella grunden en växel som kan låsas, låsas. Som sagt, jag får det på de två högsta växlarna bara. Tänk bara ett läge där man kör på terpentinväg uppför i Norge med husvagn bak...
Nu: Mercedes-Benz A-Klass 180CD 2017 Tidigare: 2017-2018 Renault Megane 1.5 diesel 2011 • 2009-2017: V50 D5 2008 •