Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Diesel5
Gurra82 skrev:Kan bara hålla med om precis allt som står här, man är ju nyfiken på vad som står på bakluckan :) ser man dessutom en dundertonad V70 med svulstiga fälgar utan emblem så är det en 2,0f vare sig det är det eller inte, dessutom hade jag köpt en d5 istället för en 2,4d så hade jag visat att man kastade ut 15000 kr på ingenting :wink:
Ja då kan man ju konstatera att du överhuvudtaget inte har provat en bil med nya D5:an i, dock kan jag säga att det kanske inte e värt 15.000 för en motor som e lite rappare och mycket lugnare med mer råvrid än i 2,4d men det e ju lite svårt att sätta prislappen på det!
Dessutom finns det inte så mycket att välja på om man ska åka AWD vettu...

Jag e skitnöjd med D5:an och skulle inte ens byta den mot en 2,4d för 30.000 ens så smaken e olika :-)-)
av Steff 99
Diesel5 skrev:
Gurra82 skrev:Kan bara hålla med om precis allt som står här, man är ju nyfiken på vad som står på bakluckan :) ser man dessutom en dundertonad V70 med svulstiga fälgar utan emblem så är det en 2,0f vare sig det är det eller inte, dessutom hade jag köpt en d5 istället för en 2,4d så hade jag visat att man kastade ut 15000 kr på ingenting :wink:
Ja då kan man ju konstatera att du överhuvudtaget inte har provat en bil med nya D5:an i, dock kan jag säga att det kanske inte e värt 15.000 för en motor som e lite rappare och mycket lugnare med mer råvrid än i 2,4d men det e ju lite svårt att sätta prislappen på det!
Dessutom finns det inte så mycket att välja på om man ska åka AWD vettu...

Jag e skitnöjd med D5:an och skulle inte ens byta den mot en 2,4d för 30.000 ens så smaken e olika :-)-)
Jag kör lite blandat D5 och även 2,4d , men inte är skillnaden så att man förundras..när det gäller vridet så tycker inte jag att skillnaden är så stor...skulle jag välja idag så hade det blivit en 2,4d istället och lagt de extra 20.000 på något annat roligt.
Nu talar jag om FWD, som AWD behövs nog de extra hästkrafterna för att få lite snurr på lastbilen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Jag kör lite blandat D5 och även 2,4d , men inte är skillnaden så att man förundras..när det gäller vridet så tycker inte jag att skillnaden är så stor...skulle jag välja idag så hade det blivit en 2,4d istället och lagt de extra 20.000 på något annat roligt.
Nu talar jag om FWD, som AWD behövs nog de extra hästkrafterna för att få lite snurr på lastbilen.
Så länge man håller sig under 2500-3000 rpm är de ju ingen större skillnad mellan 2,4D och D5 och håller man sig mest där är det ju bortkastat att köpa D5, det är först när man varvar över 3000 rpm som det känns som 2,4d "dör" medna D5 drar vidare som en turbin mot maxvarvet vilket ju känns bra när man drar om en långtradare.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är lite lustigt med såna här diskussioner som blir ibland, om skillnader mellan -som i det här fallet 2.4d och D5- de två största motorerna i en serie. Många får det att låta som att skillnaden mellan en säker och en inte säker omkörning är mellan dessa två, största motorerna!
Jag skulle vilja säga att det är ren smörja.
Visst, det kanske gör någon sekund på ett papper (och även i verkligheten), men om det handlar om en sekund så ska man nog inte köra om i alla fall....
Alla som har en 1.6d, 2.0F, 2.0D skulle nog skratta högljutt när man säger saker som kan tolkas som att 2.4d är slö å farlig att köra om med..

Det är en sak om vi lurar våra fruar att tro att det är säkrare med den största motorn, men här, i ett forum för bilintresserad killar/män/gubbar till 99% och kanske någon tjej här å där, ja här tycker i alla fall jag att det bara blir löjligt!

OBS, detta inlägg är inte direkt en reaktion på ditt inlägg VolvoB20, utan på många med ungefär samma utgånspunkt!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Det är lite lustigt med såna här diskussioner som blir ibland, om skillnader mellan -som i det här fallet 2.4d och D5- de två största motorerna i en serie. Många får det att låta som att skillnaden mellan en säker och en inte säker omkörning är mellan dessa två, största motorerna!
Jag skulle vilja säga att det är ren smörja.
Visst, det kanske gör någon sekund på ett papper (och även i verkligheten), men om det handlar om en sekund så ska man nog inte köra om i alla fall....
Alla som har en 1.6d, 2.0F, 2.0D skulle nog skratta högljutt när man säger saker som kan tolkas som att 2.4d är slö å farlig att köra om med..

Det är en sak om vi lurar våra fruar att tro att det är säkrare med den största motorn, men här, i ett forum för bilintresserad killar/män/gubbar till 99% och kanske någon tjej här å där, ja här tycker i alla fall jag att det bara blir löjligt!

OBS, detta inlägg är inte direkt en reaktion på ditt inlägg VolvoB20, utan på många med ungefär samma utgånspunkt!
Stopp där....... jag har aldrig sagt att det skulle vara säkrare med mera motor, tvärs om. Med en ultraslö Drive modell går det aldrig att köra om någonsin och man får helt enkelt ge fasiken i att försöka och allt blir mycket säkrare.

Jag var ute efter något helt annat, massor av folk jag känner varvar aldrig över 3000 rpm och eftersom maskinerna är identiska under 3000 rpm så är det ju pengarna i sjön för dem att välja D5, på sama sätt är ju även toppfart en "vaste" för dem med för de ligger aldrig och toppar på Autobahn.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det var därför jag skrev att det inte var riktat mot ditt inlägg Volvob20, utan mer utvecklat att tanken väktes av det!
av Uffis
Kör idag en S80 V8 Exec -09 med alla emblem på plats.... och har nu beställt en S80 Drive -11 och kommer fortsatt att ha alla emblem på plats :) Ska bli intressant att gå från toppen till botten :) Kanske det kan bli en sommar Cab för skillnaden i bränslekostnad :)
av Amli
Uffis skrev:Kör idag en S80 V8 Exec -09 med alla emblem på plats.... och har nu beställt en S80 Drive -11
Vad hände? :wink:
av knicklas
Jag kikar gladeligen efter motorbeteckningen på varenda bil jag ser. Personligen ser jag ingen anledning till att plocka bort enblemen, det hör till bilen för mig och min bil, men det är ju som redan sagts upp till var och en. Lättare att hålla rent - visst är det så, men inget som får mig att fimpa enblemen.
Samtidigt kan det se väldigt cleant och sobert ut om man jobbar fram en sån stil på bilen. Gillar bilar där man vid en snabb blick inte kan sätta fingret på vad som är ändrat, bara att bilen ser ännu mera clean ut...
För mig säger bilvalet inte alls hela sanningen om en persons privatekonomi, allt handlar om prioriteringar!! Ingvar Kamprad åkte väl t.ex. en vit 245:a fram till för bara något år sen och där saknas det ju inte kulor...! :D
På samma sätt finns det ju folk som skuldsätter sig upp över öronen för att få visa upp sig i en M3:a. Köpte nyligen en V70 2,4D MY10 för att den var mitt bästa val i den prisklassen, en motsvarande 5-serie skulle kosta ytterligare 100' och det var inte aktuellt. Jag ville ha en pålitlig bil, med hög säkerhet och komfort, och valet föll då på en V70. Jag är sjukt intresserad av bilar och är supernöjd med valet än så länge, så det påståendet kändes väl kanske lite o-genomtänkt...! :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
knicklas skrev:Jag kikar gladeligen efter motorbeteckningen på varenda bil jag ser. Personligen ser jag ingen anledning till att plocka bort enblemen, det hör till bilen för mig och min bil, men det är ju som redan sagts upp till var och en. Lättare att hålla rent - visst är det så, men inget som får mig att fimpa enblemen.
Lättare att hålla rent, jag säger då det, är motoremblemet ett problem ???

Om man vill ha lätt att hålla rent så ska man inte välja Volvo V70 än mindre XC70. Hela bilen är ju full av plåtveck och vinklar. När man tex tvättar taket rinner vatten ned och studsar rakt ut på alla vecken så man blir dyngblöt. Samma sak, fasiken vad svår bakluckan är med försänkningen där nummerplåten sitter, skitjobbigt.

Har ni tex tvättat en Audi A6, Hela bilen är rund och aerodynamisk, du tvättar den på halva tiden.

Etter värre med XC70s alla skrovilga ABS plast de är ju en million gånger jobbigare att hålla rent än emblemet, har ni slitit av dessa också :mrgreen: ,
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 18
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]