Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
tellus skrev:Hej jag har en s80 ,my-11 , sen två månader . Har tyckt att spolningen funkat sådär ,men OK .Fyllde för första gången för en vecka sen och upplever den nu som sämre . Färdigblandad spolarvätska ,köpt på OK,kanske nån märkt samma sak eller är det inbillning ? Verkar underligt om man måste köpa spolarvätska på volvo .
Det kan inte ha med ev. kvalitetsskillnader att göra! OK/Volvo har säkert samma eller liknande recept/tillverkare och är båda lika tunnflytande. Jag har då aldrig stött på en spolarvätska som varit trögflytande och därmed inte "orkat" ur munstyckena ordentligt.
Din upplevda skillnad skulle säkert ha inträffat även om du köpt vätskan på Volvo alltså.
I det här fallet är det slumpen som spelar dig ett spratt ;-).

Fast ändå, om funktionen har försämrats är det ju anledning att besöka din Volvoverkstad och se om de kan avhjälpa felet. Det kanske är ett känt fel, för dem (eller om det kanske "bara" är din upplevelse)? Vintertid är det ju särskilt viktigt att sådana basala hjälpmedel faktiskt har en god funktion!

M V H
---> Matz
av Steff 99
Jag tror det är en kombination mellan spolare och torkare, de funkar inte som man önskar.
Förra vintern räknade jag ut att jag förbrukade en dl/mil i snitt med spolarvätska, då skall vi ändå komma ihåg att vintern var kall och behovet av att spola var minimalt stundtals.
Jag gjorde åt ca 30 liter koncentart och späder 50/50 körde ca 600 mil i vinterväder från mitten av dec -09 till slutet av mars -10
Alltså 60 liter spolar vätska.
Jag ser ingen bättring nu när vinterväglaget har startat.
Mina torkare är fixad, var felmonterade... :roll: , man har bytt spolarmunstycke, jo, dom är lite bättre men inte bra.
av lobbysleeper
Steff 99 skrev:Jag tror det är en kombination mellan spolare och torkare, de funkar inte som man önskar.
Förra vintern räknade jag ut att jag förbrukade en dl/mil i snitt med spolarvätska, då skall vi ändå komma ihåg att vintern var kall och behovet av att spola var minimalt stundtals.
Jag gjorde åt ca 30 liter koncentart och späder 50/50 körde ca 600 mil i vinterväder från mitten av dec -09 till slutet av mars -10
Alltså 60 liter spolar vätska.
Jag ser ingen bättring nu när vinterväglaget har startat.
Mina torkare är fixad, var felmonterade... :roll: , man har bytt spolarmunstycke, jo, dom är lite bättre men inte bra.
60L spolarvätska :-O)
jag fyller på ca 1-2 ggr per år...
av Steff 99
Det är inget hål i spolarbehållaren, men något stämmer inte med torkarfunktionen alt. spolarna, det krävs en mängd vatten för att jag skall vara nöjd och få ren ruta.
Men nu "skiter" jag i detta och hoppas att XC60 har bättre funktion på detta.
av xoxo
Steff 99 skrev:Det är inget hål i spolarbehållaren, men något stämmer inte med torkarfunktionen alt. spolarna, det krävs en mängd vatten för att jag skall vara nöjd och få ren ruta.
Men nu "skiter" jag i detta och hoppas att XC60 har bättre funktion på detta.
Det har den inte.
av Steff 99
XC90_Executive skrev:Fast jag har en XC60 MY10 som jag hämtade den 1 april i år. Fyllde på spolarvätska förra veckan och det var första gången....
Jag har redan gjort slut på minst 10 liter redan , köpte nya dunkar med koncentrerat i går och fyllde på nära 5 nya liter så 15 liter är i fyllda sedan saltet började spridas..då har jag kört väldigt lite, senaste 1½ månaden, under 100 mil.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Min har gått 1200mil. Jag kom på att jag ljög där. Har fyllt på en gång innan. Totalt 10 liter.

Kan tillägga att jag har Aquapel på framrutan, så det är inte så ofta jag ens har torkarna på.
av Steff 99
Vet inte om det bara är min V70 där torkarna lämnar en 2 dm bred remsa precis i siktfältet där torkarna behöver en 6-7 slag innan "skiten" försvinner om man spolar ordentligt.
Det syns även på sommaren att torkarna tar sämre just där, verkar som dom flyter ovanpå
Men bilen var inne 3-5 ggr förra vinter för detta, men det skulle vara så tydligen..verkstaden bytte blad och påstod att torkararmarna var fel monterade, men det hjälpte inte speciellt mycket.
Så det blir att ha en stor tank med spolarvätska i garaget att fylla ifrån :)
av Jöns
Steff 99 skrev:Vet inte om det bara är min V70 där torkarna lämnar en 2 dm bred remsa precis i siktfältet där torkarna behöver en 6-7 slag innan "skiten" försvinner om man spolar ordentligt.
Det syns även på sommaren att torkarna tar sämre just där, verkar som dom flyter ovanpå
Men bilen var inne 3-5 ggr förra vinter för detta, men det skulle vara så tydligen..verkstaden bytte blad och påstod att torkararmarna var fel monterade, men det hjälpte inte speciellt mycket.
Så det blir att ha en stor tank med spolarvätska i garaget att fylla ifrån :)
Jag håller med. Jag fick de nya munstyckena monterade för någon vecka sedan och de är ju inte mycket bättre än de gamla. Visst, nu får man spolarvätska högre på rutan men strålen är så koncentrerad att det blir ett fält "mellan" träffpunkterna som kräver otroligt mycket spolning innan det blir rent.

Finns det något annat munstycke från exempelvis P2 som funkar? Jag får prova om munstycket från S60:n funkar bättre...
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]