Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mitt i denna debatt väljer jag att svära i kyrkan och säga KCR.

Jag är personligen, och har alltid varit, mycket tveksam till den teknik som KCR representerar men jag har ändå några frågor.

På KCR:s hemsida kan man läsa att D5 205 hk med KCR-box ska ge 230 hk och 485 Nm. Till skillnad från BSR kan, så vitt jag förstår, inte en verkstad se att bilen varit trimmad när boxen demonterats. Vad gäller BSR ser ju teknikern antalet omladdningar styrsystemets programvara.

Fungerar partikelfilter mm på ett tillfredsställande sätt med KCR? Avgastest som redovisas på hemsidan tyder på bibehållna emissioner eller t o m bättre värden.

Man skriver också att effektökningen åstadkoms utan ökat laddtryck. Är det verkligen möjligt?

Är man en okunnig tönt om man väljer KCR istället för mappning? :) Jag har inbillat mig det, men efter att ha läst lite på deras sida blir jag tveksam. Kanske är en sån där box inte så dum. Vad tror ni? Priset för D5 är f n 5 900 kr.

Hälsningar

Villrådig
Henry

Edit; upprepar min tidigare fundering - varför är inte Polestars webbplats uppdaterad med aktuell information när erbjudanden går ut genom andra kanaler? Borde inte webben vara först med det som lanseras?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KCR är bara skit enligt mig, alla boxar skickar bara tillbaka felaktigt bränsletryck vilket får motordatorn att dra upp trycket över tillåtna nivåer.

-Frestar pumpen i onödan, och hela tiden, och du har ju redan mycket höga tryck 1000-1500 bar.
-Sotar då man inte skickar in mera luft (man vräker bara in mera diesel utan att kompensera med mer luft/laddtryck)
-Mera felvisning på färddatorn
-Sätter momentbegränsing på låga växlar och vid automatlådans växlingspunkter ur spel
-Sotar mer så turbolager tar stryk
-Sotar mer så partikelfilter och kat tar stryk
-Påverkar all punkter i mutipoint insprut, pilot, huvud, efter och avgasreningspulsen, inte bra alls.

Nä... rena vedbo-trimmer som ett spett genom ljuddämparen på Amazonen ungefär fast mera skadligt

PS, lägre emmisioner beror på att automatlådan luras av det felaktiga bränsletrycket att växla upp tidigare och köra på lägre varv vilket självklart get lite lägre förrukning per km, men det är ju samma sak som att du växlar upp lite tidigare själv DS
av Twendor
KCR-blir ikke levert til 2.4D awd dobbelturbomotoren!
Så Polestar mister ingen potensielle kunder der.
Användarvisningsbild
av gooose
Akta dig för KCR man får vad man betalar för.
För övrigt bra att veta då det gäller trim/optimering eller vad man väljer att kalla det

Har du Garanti och har möjlighet att välja Polestar gör detta för enkelhetens skull för dig som bilägare

För all trimning går att se oavsett Fabrikat
Så länge det går att läsa ut vridmomentet ur bilen

På min egna finns att utläsa Adaption på alla olika växlarna och moment i A-lådan på dom olika växlarna då Std är 360Nm och ut läst värde var ca 440Nm kan man konstatera att något har vart ändrat även om orginal programvara är i bilen vid verkstadsbesök'

Om tex Std är 360Nm och utläst värde är 380-390Nm kan det vara tal om en Peak i värdet och detta kan vara helt normalt
Men att en Peak skall gå upp till 440Nm är inte Möjligt med Std programvara inte ens med "FulDiesel"
Detta har jag själv provat med Ful diesel och Std program och det blev endast 395Nm

Så i dom fall där det går att läsa ut dessa värden så spelar det ingen roll vilken programvara det är i bilen för stunden. Vill man se så kan man se bara man vet hur man gör och då det är Volvo som ger avslag på garantin och kan sätta den ur spel så är det oxo dom som kan läsa ut det som behövs

Så länge en tex "Softloader" inte tar bort dessa värden

Detta är inget en Normal Mek kan läsa ut utan det krävs Spec program och kunskap att veta var man skall kolla ( Vilket jag fått hjälp med att kolla)

//Goose
Användarvisningsbild
av Guru
Guru skrev: Och som tidigare nämnts, 163hk är en Belgienvariant som bevisligen också finns i andra lågeffektsländer. Varför den finns i Sverige vet jag inte. Fattar inte heller logiken i detta. Måste fråga lite folk...
Nu har jag fått svar från folk jag känner, i detta fallet "Product Manager" på Volvo Personvagnar Sverige. Mao han som bestämmer vad som ska säljas och inte. Citerar hans svar.
" ...full koll över detta tillsammans med de ansvariga för tillbehör hos oss. Du kan vara fullkomligt lugn avseende XC60 och XC70 2.4D AWD, dessa kommer inte att få tillgång till effektoptimering utan enbart D5:an."

163 hk kommer inte att gå att uppdatera överhuvudtaget. D5 däremot går bra. Tittar ni på Polestars hemsida finns ingen info kring uppgradering av XC60/70 2.4D AWD utan enbart D5. Tidigare info har varit felaktig! Vill man trimma sin 163 hk dubbelturbo (finns även 163 hk version av 175 hk singelturbo), då får man vända sig till andra än Polestar/Volvo. Om man inte känner rätt folk för då finns det lösningar för allt...

Skönt, nu kan vi släppa den diskutionen om Volvo vet vad de gör när de dödar D5'an och återgå till den mer normala frågan. Ska jag välja D5+Polestar eller 2.4D AWD + eftermarknadstrim? Kostnad vs garantier?
Användarvisningsbild
av Guru
XC90_Executive skrev:Men isåfall har ju Polestar/Bilia gjort en dundertabbe istället! :shock:
Japp! Hoppas inte Bilia sålt/lagt order på en 2.4D AWD + Polestar för den kunden lär bli förbannad! Minns inte exakt vad som stod innan men visst har de ändrat på Polestars hemsida senaste dagarna?
av Schytten
XC90_Executive skrev:*puh* jag kan känna mig lugn igen! Tackar! :wink:

Men isåfall har ju Polestar/Bilia gjort en dundertabbe istället! :shock:

Puuuhhh,

Jag kan bara hålla med !!, Nice !

/ F
av Twendor
Ble jo en skikkelig diskusjon da. ??:-/

Men dette virker som skikkelig amatørskap.
En 163 hk-340 Nm kan jo optimeres til 205 hk-450Nm(My 09). Det er jo faktisk bedre enn dagens D5 med bare enkelturbo? ?:-/
Användarvisningsbild
av Guru
Twendor skrev:Ble jo en skikkelig diskusjon da. ??:-/

Men dette virker som skikkelig amatørskap.
En 163 hk-340 Nm kan jo optimeres til 205 hk-450Nm(My 09). Det er jo faktisk bedre enn dagens D5 med bare enkelturbo? ?:-/
Dagens D5 ja, morgondagens nej.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 17
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]