Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#671750
Du kan ju titta i säkringscentralen där bak. Den sitter till vänster, under fönstret, på min XC70. Den här 40 A säkringen ska sitta i position 11. Ritningen på säkringsboxen, som finns i elschemat som jag har (gäller fram till maj 2010), ser inte identiskt ut jämfört med hur min box ser ut i verkligheten. Så det kan ju hända att det ska vara en vanlig flatstiftssäkring i din bil.
Användarvisningsbild
av raskus
#672547
Nu har jag till slut fått dit säkringen och nu är det ialla fall el till kroken, men den pulserar i ensekundersintervaller på nästan samtliga poler, detta avhjälpes med programmering av TRMen då alltså?
Användarvisningsbild
av apersson850
#672575
Då har du nog inte kopplat dit något släp, eller hur?
Pulserandet är TRM som känner av om det finns något anslutet. Den skickar ut spänningsspikar för att se om det börjar ta ström någonstans, i detta fall vanligtvis från positionsljusen. Om det gör det slår den till utgångarna för positionsljusen på full kräm.
Sen ligger den och pulsar blinkers och bromsljus, med så korta spikar att du inte ser lamporna tändas, men tillräckligt för att TRM ska kunna kontrollera att det finns lampor som fungerar. Därför kan du få upp ett felmeddelande om att blinkers inte fungerar så snart det blir något fel på kontakten till blinkerslampan. Du behöver inte börja blinka för att det ska märkas.
Likadant med bromsljuset, men eftersom det bara finns en sladd till samtliga bromsljuslampor får du ingen indikering förrän allihop har slutat fungera.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#672579
Som ett tillägg kan man ju påpeka att det är därför LED-lampor i vissa lägen börjar å flimra när man har dom anslutna på såna ställen, dom flirmrar av att utgången "känner efter" om något är anslutet, men på grund av den låga strömåtgången hos LED:s så fattar inte utgången att något är anslutet..
Användarvisningsbild
av raskus
#672584
Aha, då kanske det fungerar utan omprogrammering med andra ord, jag mätte utan släp inkopplat och har inte heller testat det. Tack!
Användarvisningsbild
av apersson850
#672713
Eftersom du har sjupoligt behövs nog programmeringen åtminstone om du ska kunna bestämma om "reservstiftet" i ditt släpvagnsuttag ska fungera som dimbakljus, backljus eller för laddning av husvagnsbatteri. Har man 13-poligt får man allihop samtidigt.

Fast tittar man på ritningen kan man få uppfattningen att man kan bestämma detta genom att flytta en sladd, då TRM tycks vara likadan oavsett om det är sju eller 13 poler i uttaget.
Användarvisningsbild
av apersson850
#985350
Inte jag, och jag inser inte varför man skulle göra det? Korrekt dragning av skruvförband, speciellt sådana som utsätts för den typ av laster som en dragkrok råkar ut för, är viktigt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#985446
Jag har gjort det, men jag rekommenderar det inte. Dessutom är bultarna 8.8 och drar man "så mycket man kan så det inte ska lossna" går dom antingen av eller blir så sträckta att dom är på gränsen att gå av, vilket är väldigt farligt.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]