Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Thho skrev:Visst jag förstår om ni tycker det är mossigt att ha synpunkter på hur och till vad ni använder allmänna vägar. Tyvärr överträffas det med råge av alla er som diskuterar familjebilen V70 som vore det en F1:a med drivankare som måste kapas till varje pris. Töntigt är bara förnamnet.

Jag kan dock hålla med om att det är OT så jag ger mig nu.
Det var nog några decennier sedan du kollade motorsport, eller läste en biltidning för den delen. Volvo tillverkade 1979 bilar som gjorde över 200kmh, det hade inget med F1 att göra då, och inte heller nu 30 år senare.
av Arese
Bilhobbyn innehåller många sköna avarter. Även jag kan fnissa lite åt dem som använder ord som "kul att köra" om sin V70 och som känner ett behov av att köra snabbare än 200 km/h med sin familje-Volvo. Men det finns nog ännu konstigare former av motorintresse än så....

Att man ska framföra sin bil på ett för alla parter ansvarsfullt och säkert sätt kan vi nog alla vara överens om?!

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:Bilhobbyn innehåller många sköna avarter. Även jag kan fnissa lite åt dem som använder ord som "kul att köra" om sin V70 och som känner ett behov av att köra snabbare än 200 km/h med sin familje-Volvo. Men det finns nog ännu konstigare former av motorintresse än så....
Visst finns det volvofantaster.

En gammal kund jag hade tidigare köpte alltid vassaste V70 han kunde få gång efter gång på sin lilla firma och plockade alltid på alla trim-steg som gick att få både mjuk och hårdvara som toppar, turbo, grenrörn sprut och avgas och låg sedan och klockde på 270-280 km/h på GPSen,

Det är ju rätt och för en familjeskåp tycker jag.

Och visst är det rätt skoj att se turbovässade 142or, 240 och 740 bilar acca ifrån nya BMW M3 på strippen, en kille knäckte t.o.m M3or med originaltakräcket med gran ribbor, på sin gamle volvo på strippen nere i småland .
av CalleV70
Nå, Rydell började köra racing med en gammal Volvoskåp, så nog kan man sporta til en Volvo om man vill. Att det finns bättre sportbilar är väl klart, men dom är inte praktiska i andra sammanhang. Sedan blir man väl klokare/mognare/slöare/ sämre ju närmare pensionen man kommer, så därför tycker vi olika. Dock är jag inte så rädd för en toknisse i en övervässad Volvo, utan mer för telefonpratande personer i 90 knutar som inte kollar trafiken eller en person som glömt att han är berusad och borde stannat hemma.
av hansjkpg
CalleV70 skrev:Nå, Rydell började köra racing med en gammal Volvoskåp, så nog kan man sporta til en Volvo om man vill. Att det finns bättre sportbilar är väl klart, men dom är inte praktiska i andra sammanhang. Sedan blir man väl klokare/mognare/slöare/ sämre ju närmare pensionen man kommer, så därför tycker vi olika. Dock är jag inte så rädd för en toknisse i en övervässad Volvo, utan mer för telefonpratande personer i 90 knutar som inte kollar trafiken eller en person som glömt att han är berusad och borde stannat hemma.
vad händer den dagen det där fyllot ska impa på kompisar för sitt ego och drar ut på motorvägen i 170 blås då?+
JAG blir rädd när man blir omkörd av någon nykter som håller 180 ; JAG garanterar att den som kör om då inte har någon koll på vad bilen framför kan hitta på
av AndS
hansjkpg skrev:
CalleV70 skrev:Nå, Rydell började köra racing med en gammal Volvoskåp, så nog kan man sporta til en Volvo om man vill. Att det finns bättre sportbilar är väl klart, men dom är inte praktiska i andra sammanhang. Sedan blir man väl klokare/mognare/slöare/ sämre ju närmare pensionen man kommer, så därför tycker vi olika. Dock är jag inte så rädd för en toknisse i en övervässad Volvo, utan mer för telefonpratande personer i 90 knutar som inte kollar trafiken eller en person som glömt att han är berusad och borde stannat hemma.
vad händer den dagen det där fyllot ska impa på kompisar för sitt ego och drar ut på motorvägen i 170 blås då?+
JAG blir rädd när man blir omkörd av någon nykter som håller 180 ; JAG garanterar att den som kör om då inte har någon koll på vad bilen framför kan hitta på
Och utifrån trådskaparens fråga om "toppfartspärr borttagning" så skulle här en begränsning till 210km/h från Volvo på en av sina modeller förhindra att man "blir rädd när man blir omkörd av någon i 180km/h".

Nej, åter till frågan borttagande av toppfartspärr. Begär ett skriftligt svar från Volvo på vilka grunder man inte kan göra det.
När jag t.ex. skulle lägga på två nya sommardäck hos Volvo hävdade man att det skulle vara 94W på vår V70II och inget annat var godkänt därav de "dyra" däcken. Jag bad den då kolla mot registreringsbevisen och där var det 94V som gällde.
Jag själv plockade inte bort spärren på vår Polestaruppgraderade diesel.
av erc
AndS skrev:Nej, åter till frågan borttagande av toppfartspärr. Begär ett skriftligt svar från Volvo på vilka grunder man inte kan göra det.
När jag t.ex. skulle lägga på två nya sommardäck hos Volvo hävdade man att det skulle vara 94W på vår V70II och inget annat var godkänt därav de "dyra" däcken. Jag bad den då kolla mot registreringsbevisen och där var det 94V som gällde.
Jag själv plockade inte bort spärren på vår Polestaruppgraderade diesel.
Känner igen detta. Det råder bred missuppfattning kring däckreglerna - även bland de som förväntas kunna sin sak, dvs fackmännen. Ett däcks hastighetsklass skall motsvara, eller överträffa, bilens konstruktiva maxhastighet. Jag fick höra, av auktoriserad volvoverkstad, att jag minsann behöver W-klassade (270km/h!) däck på min V70 2.0F. Annars blev det tydligen problem med försäkringsbolaget. Villfarelser! Att bilen levererats ny med just W-däck, vilket framgår av i bilregistret, har inte med saken att göra. Jag kan lagligt och lugnt montera H-däck.
av CalleV70
helt rätt. I regbeviset står topphastigheten och det gäller för däck-index. Att man levererar med högt index är väl att det kanske är samma inpris då volymen är stor samt enklare att bara ha en däcktyp vid moteringslinan?
av erc
CalleV70 skrev:helt rätt. I regbeviset står topphastigheten och det gäller för däck-index. Att man levererar med högt index är väl att det kanske är samma inpris då volymen är stor samt enklare att bara ha en däcktyp vid moteringslinan?
Exakt. Volvo får (förhoppningsvis) bra mycket bättre styckpris på hundratusen Michelin Premacy HP 225/50 R17 94W än vad jag får på fyra...

Vilket i sin tur tar död på det där med att däcken skulle vara orsaken till toppfartspärren på 210km/h. Bilarna med sextontummare levereras med V-däck, dvs 140km/h.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
erc skrev:
CalleV70 skrev:helt rätt. I regbeviset står topphastigheten och det gäller för däck-index. Att man levererar med högt index är väl att det kanske är samma inpris då volymen är stor samt enklare att bara ha en däcktyp vid moteringslinan?
Exakt. Volvo får (förhoppningsvis) bra mycket bättre styckpris på hundratusen Michelin Premacy HP 225/50 R17 94W än vad jag får på fyra...

Vilket i sin tur tar död på det där med att däcken skulle vara orsaken till toppfartspärren på 210km/h. Bilarna med sextontummare levereras med V-däck, dvs 140km/h.
Liten felskrivning tror jag. V-däck skall vara 240 km/h.

Jag fick registreringsbeviset till min 2,5FT igår och den levererades med 225/50 R17 W vilket också står i reg.beviset. Toppfartsspärren har de som sagt tagit bort från fabrik med automatik men i reg.beviset står fortfarande bara 210 km/h som konstruerad hastighet?????

Jag ver helt säker på att där skulle stå en högre siffra. Hittar ingen logik?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar