Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Får nog hålla med där, har provat min bil med och utan värmare när jag kör till jobbet. Visst blir den snabbare varm med värmaren inkopplad än urkopplad men skillanden är inte speciellt stor.

På det två V70N jag haft gick ju värmaren som rena raketmotorn och värmde upp bilen på nolltid.
P1800 skrev:Ny iakttagelse: Tankluckan var fastfrusen när jag skulle tanka i dag, 4mm snö och -4 på termometern så det är ju inte vargavinter direkt. Åtgärd: Banka och bända på lucka och pröva att trycka på knappen igen. Svårt att vara vid luckan och förarplatsen samtidigt. Ja, det var bättre förr! (ju förr dess bättre?)
Råkade ut för exakt samma sak idag. Detta trots att jag varit extra noga med att hålla snöfritt och torrt runt luckan...
Ingen synlig snö/is ändå hade jag problem. Med knackande och lirkande fick jag upp luckan på tredje försöket.
Finns det någon vettig orsak (som jag missat) till varför man krånglar till det med med knapp vid förarplatsen? Är lösningen med en "centrallåsmotor" vid luckan, som funkat klockrent på mina tidigare Volvobilar, sämre ur någon synpunkt?

Jag trivs rätt bra med bilen efter ca500 mil. Har mest åkt ensam utan last hittills och lite med tungt biltransportsläp. Bilen känns då klart stadigare än V70N'en. Ska ut och åka långt fullpackad och tungt lastad framöver. Ska bli intressant att se hur nivåregleringen är avstämd. Det har varit lite olika på de Volvobilar jag haft genomåren. Vissa bilar med original-"nivomater" har klarat att bära upp tung last klart bättre än andra.
Falk skrev:
P1800 skrev:Ny iakttagelse: Tankluckan var fastfrusen när jag skulle tanka i dag, 4mm snö och -4 på termometern så det är ju inte vargavinter direkt. Åtgärd: Banka och bända på lucka och pröva att trycka på knappen igen. Svårt att vara vid luckan och förarplatsen samtidigt. Ja, det var bättre förr! (ju förr dess bättre?)
Råkade ut för exakt samma sak idag. Detta trots att jag varit extra noga med att hålla snöfritt och torrt runt luckan...
Ingen synlig snö/is ändå hade jag problem. Med knackande och lirkande fick jag upp luckan på tredje försöket.
Finns det någon vettig orsak (som jag missat) till varför man krånglar till det med med knapp vid förarplatsen? Är lösningen med en "centrallåsmotor" vid luckan, som funkat klockrent på mina tidigare Volvobilar, sämre ur någon synpunkt?
Jag kunde inte stänga min tanklucka förra gången, först när jag kom in i ett varmt garage "klickade" den fast ...
Jag själv skrev:...Ska ut och åka långt fullpackad och tungt lastad framöver. Ska bli intressant att se hur nivåregleringen är avstämd. Det har varit lite olika på de Volvobilar jag haft genomåren. Vissa bilar med original-"nivomater" har klarat att bära upp tung last klart bättre än andra.
Chassit är ljusår bättre på denna tjänstepulkan än på min gamla (V70N-170 MY05).
Har just avverkat ett antal mil på vintervägar med riktigt fullastad bil. Den uppför sig mycket bra på vägen. Även vid stora fjädringsrörelser mitt i hala kurvor etc. verkar det var bra koll på bakvagnens bump-toe samt camber och spårviddsändringar. Tror heller inte att fjädringen "bottnade igenom" en enda gång under resan (viket hände ideligen med gamla bilen på samma tripp och med lika mycket last).
Stor förbättring mot gamla bilen alltså. Dock kräver den nya lite mer småpassning med ratten när man kör "rakt fram".

:-)-)
Falk skrev:
Jag själv skrev:...Ska ut och åka långt fullpackad och tungt lastad framöver. Ska bli intressant att se hur nivåregleringen är avstämd. Det har varit lite olika på de Volvobilar jag haft genomåren. Vissa bilar med original-"nivomater" har klarat att bära upp tung last klart bättre än andra.
Chassit är ljusår bättre på denna tjänstepulkan än på min gamla (V70N-170 MY05).
Har just avverkat ett antal mil på vintervägar med riktigt fullastad bil. Den uppför sig mycket bra på vägen. Även vid stora fjädringsrörelser mitt i hala kurvor etc. verkar det var bra koll på bakvagnens bump-toe samt camber och spårviddsändringar. Tror heller inte att fjädringen "bottnade igenom" en enda gång under resan (viket hände ideligen med gamla bilen på samma tripp och med lika mycket last).
Stor förbättring mot gamla bilen alltså. Dock kräver den nya lite mer småpassning med ratten när man kör "rakt fram".

:-)-)
Jag håller med. Men den är mjuk i chassit så därför tror man kanske inte att den är så vägsäker och konsekvent som den är. I tester går ju V70II mycket bra genom konbanor etc. BMW 5-seriekombi (e61) har haft problem med "älgtester" och dylikt, men den kan spontant kännas säker eftersom den är hårdare i sättningen. Intuitivt tror jag att man tänker hård = säker, mjuk = inte lika säker. I förra karossen var det väl bara S60 som var riktigt vägsäker, både V70N och S80 var lite läskiga ibland. /PH
cse skrev:Kör en V70 2.4 D -09 och är grymt besviken på dieselvärmaren, måste skrapa rutor före avfärd vid -15. På min V70N var alla rutor isfria även vid -25. (lägre effekt på värmaren -09?) för övrigt bytt en gång på garanti eftersom den vägrade att starta.
Mvh. BeGe

Pratat med "min" servicetekniker idag och han påstår att det ej är något fel på värmaren. Vidare så vid -30 så gör värmaren bara startförsök och ryker så att grannen tänkte ringa brandkår. Jag kan ej ta för givet att värmaren ska fungera vid så "extrema" temperaturer som -30 hävdar serviceteknikern!!!!! Det är då jag behöver den som mest.
Mvh. BeGe
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]