Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kalle55
ekp99noh skrev:Hej på er,

Ni som Polestar-uppdaterat era V70 2.5FT (2008-09): känner ni att "rusa-motor-fenomenet", som kommer när man trampar gasen i botten, har försvunnit? Om JA, helt eller delvis?
Jag känner definitivt att "rusa-motor-fenomenet" i stort sett försvunnit efter jag uppgraderade min 2,5 FT -09 automat. Tidigare växlade den ner och tokvarvade bara man rörde gasen lite.

Det verkar nästan som om automatlådan "vet" att motorn har bättre vrid nu. Men vad jag vet så är inte växlingsschemat uppgraderat. Görs det i smyg kanske?

Men vid fullgas är den fortfarande glad för att växla ner och rusa motorn.
Användarvisningsbild
av tagetuff
Ahh, fy fan vad gött detta låter, måste optimera min FT till 258HK också.....synd att inte toppfartsspärren rök också, inte viktigast men ändå...När man gör en ny reg. besikting, för som jag sett i tråden 258HK, innebär det att skatt och försäkring stiger, och isåfall, kan man skita i den (registeringsbesiktningen)?
av 8Mile
Hej på er alla.
Mitt första inlägg på jagrullar.se. Äger en S 80N -09 2,5 FT Aut. som jag länge funderat låta uppgradera motorns programvara, sommar bilen (C 70 cab 03) har BSR,s PPC samt min förra tjänstebil S 60 likaså. Jag har sedan tidigare bra kontakter på Bilia och när det nu var dags att komma till skott så stod det mellan BSR igen, MTE eller Polestar. Då S 80:n också är en tjänstebil med allt vad det innebär, så fick jag följade svar att det är upp till mig att göra registrerings besiktning - inget tvång, informationen om Polestras uppgradering av min S 80 " stannar i huset" m.a.o, garatiner m.m. gäller, så har har inget hänt :roll: , eller :roll: efter fem mil kan jag säga att jag är supernöjd med mitt val, dock så märker jag att det "morrar" mer om den nu än innan (sitter även ett sport filter monterat).

Cheers

Staffan
av cirrus35
Polestar och försäkring.
Någon har skrivit att försäkring och skatt ökar om man gör en Polestar trimmning.
Innan min uppgradering som skedde igår :D så kollade jag försäkringen med Volvia. Deras svar var att om man gör Polestar så ändras INTE försäkringspremien, men om man chiptrimmar "ej original" så stiger premien.
När det gäller skatten på bilen efter en trimmning så är det väl så att även den är oförändrad på en 2.5FT eftersom Volvo garanterar att CO2-värdena är oförändrade och det är det som ligger till grund för fordonsskatten.
av ztaffans
CDr skrev:Så här kan det se ut efter uppgraderingen :D

Finns det någon som har motsvarande film med 205 hk varianten av dieseln?
Vore kul att se den också.
Användarvisningsbild
av micke011
Vi har just lagt ordern på en ny V70 2,5FT och nu är frågan..ska man ta ut bilen original och göra uppgraderingen ex.vis efter vintern eller ska man se till att få det gjort redan vid leveransservicen? Fördelen med att ta det medetsamma är att man inte "blir snål" och låter det vara, fördelen med att göra det i efterhand är att man får uppleva skilnaden..
av jhenrikj
micke011 skrev:Vi har just lagt ordern på en ny V70 2,5FT och nu är frågan..ska man ta ut bilen original och göra uppgraderingen ex.vis efter vintern eller ska man se till att få det gjort redan vid leveransservicen? Fördelen med att ta det medetsamma är att man inte "blir snål" och låter det vara, fördelen med att göra det i efterhand är att man får uppleva skilnaden..
Känns som det beror lite på vilken bil du hade innan....Min 2,5FT är otrimmad fortfarande en dröm att köra jämfört med min trötta V40 jag hade innan...tänker vänta med optimeringen tills jag börjar tycka bilen känns tråkig...
av Vålvå
Jag har en fundering! Kan det vara så att min 2,4D har 163hk med eurodiesel , men att Polestar levererar 205hk med svensk miljödiesel?
I så fall är effektskillnaden mer än 42hk då motorn inte ger sina 163hk med svensk miljödiesel från fabrik.
Någon som vet?
När biltidningar i Sverige med svensk miljödiesel har testat dieselbilar har de inte visat upp några direkta effekttapp jämfört med specifikationerna. Jag tror inte det är mycket att bråka om, ärligt talat.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 24
Tjuvström V70 2005

Startmotorn borde rimligen inte dra ström n&a[…]

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gick[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Med det felmeddelandet borde det finnas felkod men[…]