Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Läste en artikel på Volvos kampanjsida angående nya 231 hk motorn där det bl.a står så här:
"Ökningen av 2.5FT-motorns moment och effekt har möjliggjorts via en ny mjukvara som ökar laddtrycket i turboaggregatet. Bränsleekonomin har förbättrats genom att motorvarvtalet reducerats vid ett givet körfall.

I bilar med manuell växellåda sker detta via ett "längre" gear set, det vill säga en ökad skillnad mellan ettans och sexans växel. På så sätt får femman samma karaktär som den tidigare sexan, medan den sjätte växeln nu blir en ren överväxel."

Nu är jag ingen höjdare på motorer men låter det inte som det är en ren mjukvaruuppdatering? I alla fall för att öka effekten. När det gäller bränsleförbrukningen kanske det krävs en ny växellåda.

Här är en länk till hela artikeln: http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 5147190.ab

Det vore ju kalas om man kunde få info om hurvida man kommer att kunna uppgradera en ny bil eller inte.
Att det skall vara så förbaskat svårt att få svar på en så enkel fråga :-)
Speedlink skrev:Läste en artikel på Volvos kampanjsida angående nya 231 hk motorn där det bl.a står så här:
"Ökningen av 2.5FT-motorns moment och effekt har möjliggjorts via en ny mjukvara som ökar laddtrycket i turboaggregatet. Bränsleekonomin har förbättrats genom att motorvarvtalet reducerats vid ett givet körfall.

I bilar med manuell växellåda sker detta via ett "längre" gear set, det vill säga en ökad skillnad mellan ettans och sexans växel. På så sätt får femman samma karaktär som den tidigare sexan, medan den sjätte växeln nu blir en ren överväxel."

Nu är jag ingen höjdare på motorer men låter det inte som det är en ren mjukvaruuppdatering? I alla fall för att öka effekten. När det gäller bränsleförbrukningen kanske det krävs en ny växellåda.

Här är en länk till hela artikeln: http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 5147190.ab

Det vore ju kalas om man kunde få info om hurvida man kommer att kunna uppgradera en ny bil eller inte.
Att det skall vara så förbaskat svårt att få svar på en så enkel fråga :-)
Det står i de artiklar som är ute på olika ställen att den lägre förbrukningen har nåtts främst genom längre utväxling/gear set. Redan 08/09 är ju högt växlade (2000 varv i knappt 100 på manuell o drygt 100 på automat) så det man har gjort är väl att höja effekten så att bilen trots den högre utväxlingen känns ungefär lika pigg på högre växlar?

Hur som helst så kan man inte ändra utväxling på bilen utan att göra stora och kostsamma ingrepp. Än så länge går det inte att göra det med mjukvaran:)

Mao. blir uppgraderingar av 08/09 piggare men törstigare (fr a på landsväg) än 2010... /PH
perhall skrev:
Speedlink skrev:
Mao. blir uppgraderingar av 08/09 piggare men törstigare (fr a på landsväg) än 2010... /PH
Enligt Polestar dricker den bara mer när man utnyttjar det högre effektuttaget, dvs vid accelerationer. Ligger du på jämn landsvägsfart så lär det inte vara nån större skillnad.

*Edit* Skillnad från idag alltså, MY09 är alltid lite törstigare än MY10, men förbrukningen ökar inte bara för att man uppgraderar.
Jag väntar med spänning på Bilias släpp av uppdateringen och vad priset blir.
Jag har i princip redan bestämt mej för att köpa uppdateringen, lite beroende av priset och har bara mycket goda erfarenheter av mjukvaru uppdateringar av motorer, både sug och turbo.
Pga att vridmomentet stiger markant på låga varv så kommer man att köra på lägre växlar = lägre bensin/etanolförbrukning. Så har det alltid varit för mej.

Så vecka 24 så kommer jag att beställa, om den är tillgänglig.
Självklart :roll:

Ibland så slinter tangenterna ;-//
jhenrikj skrev:
perhall skrev:
Speedlink skrev:
Enligt Polestar dricker den bara mer när man utnyttjar det högre effektuttaget, dvs vid accelerationer. Ligger du på jämn landsvägsfart så lär det inte vara nån större skillnad.

*Edit* Skillnad från idag alltså, MY09 är alltid lite törstigare än MY10, men förbrukningen ökar inte bara för att man uppgraderar.
Alltså, eftersom MY09 aldrig får MY10:s högre utväxling kommer den heller aldrig att bli lika snål på landsväg.../PH
Att man över huvudtaget släpper iväg MY09 när de vet vid lanceringen att de kommer nästa årsmodell ha en ny snålare motor med annan växellåda är helt otroligt. Förmodligen var man väl så het på att få ut skiten o få ner förbrukning osv att man inte brydde sig.
Samma gäller ju 3.2liters 6an bensin som läcker olja som ett såll. Förmodligen har man upptäckt att den läcker i slutet av flera månaders tester och väljer då att släppa ut skiten istället för att skrota projektet. Nu MY10 drar man tillbaka motorn, undrar varför?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 19

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"