Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel
Jag har nu kontaktat min säljare och frågat om min nya bil kommer att levereras (leverans om 2v.) med den nya uppgraderade mjukvaran.

Edit.
Och nu svarade han att min bil kommer levereras från dem med den nya programvaran.
Användarvisningsbild
av apersson850
Rumpmasen65 skrev:Någon annan som råkat ut för tvärnit?
En gång under snart fem år har det röda ljuset blinkat till utan att det fanns något framför. Men bilen bromsade aldrig. Den ångrade sig tydligen mellan "dags att varna" och "dags att stå på hejdarna".

En bromsning har jag fått också, utan att det fanns något att kollidera med, men det kunde inte bilen hjälpa. Grenar från ett träd hängde ner och lästes av av City Safety. Resultatet blev precis som det beskrivs i instruktionsboken.
av DAWA
Bifogat finner ni Volvos svar rörande problemet för nya bilar.

Fråga: Hej, min bil är berörd då det är en xc70 2016 Classic. Jag får bilen levererad om 2 veckor.
Frågan är alltså. Har ni funnit vad felet är? Har ni åtgärdat problemet? Kommer jag vid leverans få en defekt bil?

Svar: Hej igen Daniel, detta gäller endast bilar som redan har levererats. De nya bilarna ska inte ha detta problem.

Med vänlig hälsning Volvo Car Sverige

Så vi som ännu inte hämtat ut den nya bilen ska inte ha några problem och lösning tycks finnas.
av andersuw
apersson850 skrev:En bromsning har jag fått också, utan att det fanns något att kollidera med, men det kunde inte bilen hjälpa. Grenar från ett träd hängde ner och lästes av av City Safety. Resultatet blev precis som det beskrivs i instruktionsboken.
Hmm. Och hur löste du det hela? Jag tänker på att det ibland kan finnas hinder som man måste låta bilen forcera, t.ex. lövverk som inte är av det slaget att det riskerar att skada bilen.
av Nimrod23
Hej!

Skrev tidigare i tråden att min Xc70 FWD VEA MY 2016 bara dog när jag stod på en parkeringsplats. Bilen var igång och det var inte start/stop. Ringde min handler och förklarade problemet men han menade att detta fel endast berörde XC70 AWD med den 5-cylindriga motorn så det jag hade upplevt var något annat menade han så jag behövde inte vara orolig när det gällde den 4-cylindriga VEA-motorn. Kan detta stämma? Någon som har fått höra att det bara gäller AWD 5-cylindriga motorn MY 2016 XC70?
Användarvisningsbild
av apersson850
andersuw skrev:Hmm. Och hur löste du det hela? Jag tänker på att det ibland kan finnas hinder som man måste låta bilen forcera, t.ex. lövverk som inte är av det slaget att det riskerar att skada bilen.
City Safety går att stänga av i menysystemet. Ett alternativ kan vara att krypköra. Om man håller sig under 4 km/h går det inte i ingrepp, bara för att man ska kunna parkera med nosen mot en vägg, exempelvis.
av andersuw
apersson850 skrev:
andersuw skrev:Hmm. Och hur löste du det hela? Jag tänker på att det ibland kan finnas hinder som man måste låta bilen forcera, t.ex. lövverk som inte är av det slaget att det riskerar att skada bilen.
City Safety går att stänga av i menysystemet. Ett alternativ kan vara att krypköra. Om man håller sig under 4 km/h går det inte i ingrepp, bara för att man ska kunna parkera med nosen mot en vägg, exempelvis.
OK. Jag minns nu när du säger det att även City Safety går att stänga av om det skulle behövas. Krypkörning torde i dessa lägen annars räcka långt.
av snabbis
Från och med 19/2 kommer kampanjmjukvara finnas tillgänglig, Brev kommer nog skickas ut till berörda kunder från 22/2.
Jag gissar på att det blir svettiga veckor med 30poängs sw nerladdningar ..
Användarvisningsbild
av PeterNi
snabbis skrev:Från och med 19/2 kommer kampanjmjukvara finnas tillgänglig, Brev kommer nog skickas ut till berörda kunder från 22/2.
Jag gissar på att det blir svettiga veckor med 30poängs sw nerladdningar ..
?? är detta en lösning på problemet, har du mer info?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 22
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]