Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bilnörden skrev:Dom som tillverkar flistuggar har gjort fel hela tiden, istället för att lägga 200-300 000kr på en stor motor med högt vridmoment, så kunde dom använt en betydligt billigare med enbart samma effekt. Det går säkert bra tills första stocken stoppas i.
Gäller även helikoptertillverkare, varför stoppa i turbinmotorer på 25.000 hk med kass vrid när man kan få en motor med samma effekt 25.000 hk och bra mycket bättre vrid som tex denna till sin helikopter.

Bild
Användarvisningsbild
av apersson850
joelf skrev:Är det motordrift tex hydrauldrift på vagn eller skogsmaskin, så har du ett moment vid hjulen JA, men det är inte vad vi pratar om, utan det är drivmotorn,
Där hittade du ett nytt sätt att missförstå det här på. Men som du själv skriver är det momentet på hjulen som sätter fart på maskinen, och det spelar ingen roll om den kör i skogen eller på motorvägen. Att man inte kan skapa vridmoment samtidigt som man har ett varvtal utan effektutveckling gäller fortfarande, men det är inte det primära. Det primära är vridmoment som snurrar runt hjulen. Liksom det primära i hydraulikfallet är kraften som cylindern kan åstadkomma. Kraft är ju den rätlinjiga varianten på det roterande vridmomentet.

Notera att jag har aldrig påstått att man kan få något att röra sig utan att det utvecklas en effekt någonstans. Poängen är att det är en konsekvens av att man behöver vridmoment och varvtal för att hålla igång en roterande rörelse. Det är alltså inte alls någon höna och ägg som någon skrev tidigare. Vridmomentet behövs först. Som ett matematiskt brev på posten kräver det i nästa steg effekt för att kunna upprätthållas.
Användarvisningsbild
av EjS
Oavset vilke exempel som ges med helikopter, tunga färjor osv osv är fysiken fortfarende identisk om ni kollar energinivå (effekt) eller kroppars rörelse (moment). Där är ingen skillnad i resultatet ni får så det ger ingen mening att prata om vad som får bilen att röra sig. Det är 2 olika sätt att beskriva världen.

Ungefär som att säga "gräsmattan är grön" eller "gräsmattan skickar ut ljus med en våglängd på x nanometer".
av joelf
apersson850 skrev:
joelf skrev:Är det motordrift tex hydrauldrift på vagn eller skogsmaskin, så har du ett moment vid hjulen JA, men det är inte vad vi pratar om, utan det är drivmotorn,
Där hittade du ett nytt sätt att missförstå det här på. Men som du själv skriver är det momentet på hjulen som sätter fart på maskinen, och det spelar ingen roll om den kör i skogen eller på motorvägen. Att man inte kan skapa vridmoment samtidigt som man har ett varvtal utan effektutveckling gäller fortfarande, men det är inte det primära. Det primära är vridmoment som snurrar runt hjulen. Liksom det primära i hydraulikfallet är kraften som cylindern kan åstadkomma. Kraft är ju den rätlinjiga varianten på det roterande vridmomentet

Notera att jag har aldrig påstått att man kan få något att röra sig utan att det utvecklas en effekt någonstans. Poängen är att det är en konsekvens av att man behöver vridmoment och varvtal för att hålla igång en roterande rörelse. Det är alltså inte alls någon höna och ägg som någon skrev tidigare. Vridmomentet behövs först. Som ett matematiskt brev på posten kräver det i nästa steg effekt för att kunna upprätthållas.
exakt vad är det jag missuppfattar? Jag har skrivit flera gånger att det är vridmoment på hjulen dvs momentet ur lådan som jag skriver sedan, som flyttar fordonet? Sen om det är 300kw med 300nm eller 300kw med 450nm spelar ingen roll olika lådor bara. Eller?
av Verdi
EjS skrev:Högsta dragkraften för en bil fås i lägsta växel där motorn har maximalt moment. Ingen effektprat här....
Öh, nej.
Senast redigerad av 1 Verdi, redigerad totalt 0 gånger.
av Verdi
Z28 skrev:
Verdi skrev:
Z28 skrev:joelf. Jag vet inte om jag uttryckte mig otydligt när jag skrev högt vridmoment men ganska lite effekt. Men om vi tar den där FH 16 motorn du använde som exempel. 750hk och 3550 nm, då är det ju precis så, ganska lite effekt i förhållande till det höga vridmomentet, eller hur?
Ja, och det beror ju på att motorn inte kan varva så mycket utan man tar ut effekten vid låga varv. Detta passar bra för ändamålet men det är ändå inget krav för att få rull på ekipaget.
Men herregud! Vad är det som krävs för att få ekipaget att rulla då? Eller vad är det som krävs för att lossa en mutter?
För att uträtta ett arbete krävs effekt och tid. Dvs energi. Att få hjulen att snurra görs visserligen med vridmoment på _hjulet_ men den fås av motorns effekt och hävarmen/utväxlingen. Vilket varvtal och vilket internt vridmoment motorn har är i teorin helt irrelevant.
av Verdi
Bilnörden skrev:Ok, om vridmoment inte spelar någon roll, så kan men i princip flytta 60ton uppför en backe, med en S klass amg 700-800hk som med en Fh16 750hk och 3550Nm?
Går nog bättre om du sätter AMG-motorn i en dragbil men ja, i princip.
Användarvisningsbild
av apersson850
joelf skrev:Exakt vad är det jag missuppfattar?
Att frågan inte skulle handla om vridmomentet på hjulen. Det är just det de gäller, för det är det som sätter fart på bilen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Verdi skrev:Att få hjulen att snurra görs visserligen med vridmoment på _hjulet_ men den fås av motorns effekt och hävarmen/utväxlingen.
Jag gör vågen. Det är precis det jag skrivit hela tiden. Det börjar med vridmomentet för att få fart på bilen, och som en sekundär konsekvens av detta krävs det effektutveckling för att kunna åstadkomma både vridmoment och rörelse samtidigt. Som en tertiär konsekvens går det åt energi för att upprätthålla en effektutveckling under någon tid.
av joelf
apersson850 skrev:
joelf skrev:Exakt vad är det jag missuppfattar?
Att frågan inte skulle handla om vridmomentet på hjulen. Det är just det de gäller, för det är det som sätter fart på bilen.
Fast att det är vridmoment på hjulen som sätter fart på ekipaget har jag alltid skrivit men det är inte vad vi debatterar, utan var den kommer ifrån. Jag och många menar från effekten i drivkällan som sedan passerar genom växellådan och omvandlas till vridmoment beroende på varvtal. Och att det just är effekten man använder när man dimensionerar sin drivkälla. Och det är vad man eftersträvar.

Här är för övrigt upprinnelsen till diskussionen, vi pratar i drivkällan inte på hjulen
joelf skrev:
ER skrev: Man skall inte stirra sig blind på hur mycket effekten ökar, det är vridet som är relevant.
Det beror ju på vad användare vill? Vill denna åstadkomma en snabbare acceleration så är det effekt som han vill åt, vill han slippa växla och få en bil som är mer "råstark" så är det mer effekt på låga varv och därmed ett högre vridmoment. Det är alltid effekt som utför arbete.
Att en D4 AWD inte är lika snabb som D5 AWD trotts samma vridmoment, för den ena har högre EFFEKT!!!(GÄLLER VISSA ÅRSMODELLER OM NÅGON BESSERWISSER TÄNKTE PÅPEKA ANNAT)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]