Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
Oavsett vilken bil du köper, så har alla bilar/modeller/årsmodeller någon fallgrop som kostar lite extra. Varför inte behålla den bil du redan har, det blir garanterat det billigaste ?
Användarvisningsbild
av Guligan
specos skrev: Läser man på det här forumet verkar det väldigt osäkert att ventiljusteringen är gjord trots detta.
Nöj dig inte med en stämpel i en servicebok. Självklart skall du ta del av serviceprotokollen också. Finns de inte tillgängliga, så ring till verkstan och be att få ta del av servicehistoriken.
av Andis
Vargör inte en 2,5T eller försvann dom 2009/2010 en kompis köpte en sån med karossen från 08 bara för att komma ifrån etanol problemet och ventiljusteringen. Men ville ha 5cyl motorn.

Vad jag förstått på flera som kört etanol bilar långt är det lite osäkert hur länge motorn håller utan större ingrepp på det drivmedlet.

Eller kanske rent av gå över på en diesel men gissar att du har ett jobb som kräver miljöbils texten i regbeviset på bilen. Som gör att du tittar på en FT bil.

Service bok tycker jag väger halvtunt om inte service pappren finns kvar och man kan se vad som är gjort på dom olika servicarna.

Finns service papren kvar är det troligen inget fiffel med milen.

Men kolla alltid skicket på bilen är det troligt att bromskivorna har djupa kanter trots kanske bara 3000 mil på mätaren samma ratten brukar vara svår byt och kan säga en hel del om faktiska milen. Pedaler och linade byter dom riktigt vassa backarna så kolla i stället att dom ser lagom slitna ut till mil talet.

Lycka till med bil köpet berätta hur det går.

Med vänlig hälsning,
Andis
av perhall
2,5T fanns väl även MY11 men är EXTREMT ovanliga. Även MY10 mycket ovanliga.
Kört omkring en hel del i veckan i en 2,5FT aut MY11 5000 mil och gillar inte alls automaten. Och bilen är väldigt törstig. Annars en bekväm och bra bil. Undrar också varför det tjuter om transmissionen när man varvar 4000+ varv.. hörde samma ljud på nån acc-video här på forumet..
Lycka till
/PH
Användarvisningsbild
av Guligan
Det finns 2,5T men som sagt väldigt få. 2,5FT fick ju 20% rabatt på förmånsvärdet vilket gjorde 2,5T betydligt dyrare som tjänstebil. (70% av alla nya Volvo säljs som tjänstebilar till företag) MEN, jag vet en hel del som kört flexifuel som ändå inte flexat utan kört enbart på bensin. Så jag tycker inte man generellt skall vara rädd för att köpa denna fina bil som begagnad.
av MattiasD
Men herregud, är Volvo så dåliga på att verkligen logga vad de utfört för service på en bil?

Man kan ju också fundera på hur många trådar på forumet som skapats pga problem med 2.5FT orsakade av att ventiljusteringen inte är utförd.

Gå över till diesel skriver någon. Men där kryllar det av trådar som beskriver dieselrelaterade problem med partikelfilter, bränslevärmare och överförbrukning. Men det är ändå bra? Fossilt och extra hälsofarligt verkar gå hem i stugorna.
av stavas
xerent skrev:Vafalls, att leta bil är ju halva nöjet. När man väl har köpt en bil börjar man snart titta på andra igen. Det är nog hjärnfel på sådana som oss :roll:
Haha, spot on! :-D
av Exquattro
Är storservice på gång om ett litet tag så kan du väl försöka pruta ner bilen lite extra med hänvisning till servicen och sätta undan pengarna till servicen så är den inte så sur när den kommer. Ett försök duger väl, annars finns det andra bilar att köpa.
av PFA
Har en MY10 tjänstepulka som ska bytas ut inom kort. Haft den sedan den var ny och är fruktansvärd nöjd med allting, motorn är härlig - förutom bränsleförbrukningen. Automaten kryddar naturligtvis lite extra. Den har gått ungefär 7500 mil och det enda som fixats är sensorn till bränsletanken som redan från början gav galna värden. Trots en hel del skrivna negativa kommentarer om automatlådan så tycker jag den är helt okej! Men inte lika smidig som exempelvis BMW's låda. Hoppas väldigt mycket på nya automaten.
Senast redigerad av 2 PFA, redigerad totalt 0 gång.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]