Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

charleyy2012,
Du kan ju chansa på att byta till ny Volvo original termostat för ca 180 kr (eller nåt sånt).
Ingen större summa om det inte är det, då har du i alla fall en ny termostat :)
Hur som hoppas du får ordning på bilen och önskar en varm och god jul!
Ordna det sig kanske?

/Bo
Vojje skrev:
KristianH skrev:
Vojje skrev:byt kylare
Tror du kylaren har frusit sönder invändigt?
// krille
japp
Det torde vara helt omöjligt för en kylare att frysa sönder på ett sådan sätt att vattenflödet i den hindras...låter som rent humbug, men jag låter mig gärna överbevisas..

/Thomas
Hej och tack för tips!

För mig har problemen förändrats lite sedan sist, nu lukta det glykol in i kupén någon kort stund ibland, alltså genom venilationen. Och inte alltid när jag startar bränslevärmaren blir det varmt som tidigare.

Kylvätska verkar försvinna, efter körning idag så stänge jag av bilen och gick direkt fram och kollade nivån i exp.kärlet, då såg jag hur nivån sjönk till under minimum och nästan ända ner till tomt exp.kärl, hördes även ett lätt bubblande ljud ur behållaren.

Vart tar all vätska vägen?
Locket till exp.kärlet pajade häromdagen så själva fjäderbelastningen är borta, bara ett tomt lock som sitter där nu, vilket torde innebära att när vätskan har rätt nivå och den blir varm vid körning så nivån stiger, borde det trycka ur under locket, genom lilla hålet.

Pratade med verkstad innan de senaste prolemen dykt upp och han tror termostaten är dålig.

Har inget gegg/kladd varken på oljestickan eller under oljelocket.

God Jul och Gott nytt år :).
pjaar skrev:
KristianH skrev:Pratade med verkstad innan de senaste prolemen dykt upp och han tror termostaten är dålig.
Men bytte du termostat?
Har ej haft möjlighet själv och verkstäderna verkar ha stängt nu så tyvärr inte.

Har dock lagt märke till att vätskenivån verkar sjunka när värmaren går, såg att några haft läckage i värmaren, att den skulle läka, därför det bubblade i exp.kärlet.

Nån dag efter nyår när verkstaden öppnar så ska jag lämna in bilen, återkommer med info när jag fått hjälp och utlåtanden av verkstaden!

God fortsättning
Hej och gott nytt år!

Har nu haft bilen på verkstad, för byte av termostat och felsök efter vart kylarvätskan tar vägen.

Dom trodde först att vattenpumpen läckte lite,
men när dom väl började skruva av någon kåpa däröver så såg dom att v-pumpen i själva verket var tät,
nu fick dom även hem ett nytt fungerande lock till expansionskärlet,
och vips så kommer det värme i kupén igen.

Verkstaden utförde även ett mätprov i expansionskärlet, på kylarvätskan,
där de kunde se att HC-halten (kolväten) indikerar 10-11 enheter,
men att dessa förblir totalt oförändrade oavsett belastning eller motorvarv.
Enligt verkstaden så ska HC-halten variera vid varierande motorlast om det är en läcka i topplockspackningen,
normalt sett brukar HC-halten överskriva 30-40 enheter och röra sig lite beroende på motorlast vid ett läckage i topplockspackningen.
Kan tillägga att verkstadskillen sa att normal HC-halt i kylarvätskan skall vara 0.

Slutdomen från verkstaden var att bilen är okej att användas som vanligt, och om den fungerar som den ska (det gjorde den när dom provade den iallafall) så borde det inte finnas något fel.

Jag misstänker att de stora kylvätske-"försvinnanden" som uppstått senaste tiden är på grund av ett trasigt lock till expansionskärlet, detta saknade den fjäderbelastade ventilen som ska hålla emot och skapa övertryck i systemet, i och med att detta saknades så tröck vätska ut ur exp.kärlet när jag fyllt på vätska så att nivån var hög.
När jag lät bli att fylla på och nivån låg på en bit under MIN, så försvann ingen mer kylarvätska, vilket torde stärka den idéen.

Ska strax ner och hämta bilen på verkstaden, håller tummarna att bilen är OK nu :-).

//Krille
Tack :).

Jag har just hämtat bilen från verkstaden, provkörde en sväng och ganska omgående så slår mig tanken att, -undra om dom har slagit ifrån "Extravärmare, Auto", så att inte det är anledningen till att den gav värme i kupén...
Tro på fan att när jag stängt av bilen, avaktiverat extravärmaren och börjar köra igen.. så försvinner värmen och bara sval luft börjar matas in i kupén.

Kör en vända på E4'an och ligger på växel 4, ~3000rpm för att få upp motortempen, plötsligt tänds då en tiondels sekund -Varning, motor varm, sänk hastighet (gul varning), men nästan direkt slår den över till röd varning som säger Motortemp hög, stanna genast!.

Dubbelklickar på startknappen så motorn stannar och jag rullar ut på avfarten från E4'an, kylarfläkten går på högvarv.

Kontrollerar kylslangar till/från kylaren, och termostaten verkar ha öppnat då den övre kylarslangen som går från termostaten är riktigt het, medans slangen som går från undersidan av kylaren tillbaka till motorn fortfarande är knappt ljummen.

Det får mig att tro att någonting förhindrar cirulation i kylsystemet, exempelvis trasiga pumpvingar på vattenpumpen (eventuellt?)
Eller dålig topplockspackning!?

Kan konstatera också att om jag startar parkeringsvärmaren när bilen står igång och är varm, samt blåser kall luft in i kupen, så räcker det att jag startar värmaren så att man hör att den elektriska cirkulationspumpen går igång, stänger då av värmaren (innan den hunnit ens bränna nån diesel gissar jag) och då kommer värme några sekunder, kanske en halvminut.

Det får mig att tro ännu mer att det är problem med cirkulationen.

Tråkigt när man få upp hoppet och tror att verkstaden fått till problemet, för att sen upptäcka att det är samma eländiga fel, och att med lite otur så kan det bli väldigt dyrt :(.

God kväll!
//Krille
God Afton! Du skrev att problemet uppstod "efter att kylarslangarna frös". Har du inte haft bilen så länge kan man ju misstänka att någon tidigare fått hålla på och fylla vatten? Jag vet inte hur impellern till vattenpumpen ser ut på en D5:a, men på brorsans Bmw så gick den sönder med cirkulationsproblem som följd. Den kanske inte tål att vridas runt i is/sörja om för lite glykol? Om övre slangen är skållhet så måste ju termostaten vara öppen, och finns det ordentligt med vatten i systemet så bara måste det komma värme om det är fart på cirkulationen? Eller sitter det nån grej på vägen till värmepaketet som kan strula? Men då skulle ju iaf inte motorn bli varm. Ja i mina öron låter vattenpumpsteorin trolig, fast jag har inte helt kläm på hur systemet fungerer i just V70 men det vore intressant att veta då jag har samma bil. Det här var lite småintressant faktiskt.

Edit: Frös slangarna under gång så kan det ju inte varit nån is runt pumpens impeller. Men den kan ju stå still ändå, kanske släppt på sin axel. Vore det min bil så skulle jag först o främst försöka utesluta att det kommer förbränningstryck i kylsystemet, som ju tyvärr HC-testet visar om än inte så mycket? Du kunde alltså köra med bilen med aktiverad värmare/cirk.pump utan varmgång, eller? I så fall kör nån vecka så, så du ser om det då fungerar över lite tid med hjälp av värmarens cirk.pump. Funkar det då så är det väl bara att ge sig på den remdrivna pumpen?

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]