Hej och gott nytt år!
Har nu haft bilen på verkstad, för byte av termostat och felsök efter vart kylarvätskan tar vägen.
Dom trodde först att vattenpumpen läckte lite,
men när dom väl började skruva av någon kåpa däröver så såg dom att v-pumpen i själva verket var tät,
nu fick dom även hem ett nytt fungerande lock till expansionskärlet,
och vips så kommer det värme i kupén igen.
Verkstaden utförde även ett mätprov i expansionskärlet, på kylarvätskan,
där de kunde se att HC-halten (kolväten) indikerar 10-11 enheter,
men att dessa förblir totalt oförändrade oavsett belastning eller motorvarv.
Enligt verkstaden så ska HC-halten variera vid varierande motorlast om det är en läcka i topplockspackningen,
normalt sett brukar HC-halten överskriva 30-40 enheter och röra sig lite beroende på motorlast vid ett läckage i topplockspackningen.
Kan tillägga att verkstadskillen sa att normal HC-halt i kylarvätskan skall vara 0.
Slutdomen från verkstaden var att bilen är okej att användas som vanligt, och om den fungerar som den ska (det gjorde den när dom provade den iallafall) så borde det inte finnas något fel.
Jag misstänker att de stora kylvätske-"försvinnanden" som uppstått senaste tiden är på grund av ett trasigt lock till expansionskärlet, detta saknade den fjäderbelastade ventilen som ska hålla emot och skapa övertryck i systemet, i och med att detta saknades så tröck vätska ut ur exp.kärlet när jag fyllt på vätska så att nivån var hög.
När jag lät bli att fylla på och nivån låg på en bit under MIN, så försvann ingen mer kylarvätska, vilket torde stärka den idéen.
Ska strax ner och hämta bilen på verkstaden, håller tummarna att bilen är OK nu

.
//Krille