Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ztaffans
Bilnörden skrev:Jo det har jag ju koll på, men det där med den utökade behörigheten, en kompis har en V70 han får dra 1800 med den det står ju oxå det där med 1940. Får man dra ett släp som väger 1940 med den bilen som har en max släpvagnsvikt på 1800kg?
Nej, du får inte dra mer än bilens maximala dragvikt.
Har själv B96 kort och får teoretiskt dra ett ekipage med total tågvikt på 4250kg, men får ändå inte dra släp med totalvikt överstigande 1800kg med min V70.
Användarvisningsbild
av joel80
Bilnörden skrev:Jo det har jag ju koll på, men det där med den utökade behörigheten, en kompis har en V70 han får dra 1800 med den det står ju oxå det där med 1940. Får man dra ett släp som väger 1940 med den bilen som har en max släpvagnsvikt på 1800kg?
Du sa ju att du hade koll.. ;)

Det står inte att bilen får dra ett släp på 1940kg utan att du med B96 (utökat B) får dra en vagn som väger 1940kg.. däremot får den bara vara lastad så bruttovikten blir 1800kg, eftersom bilen inte får dra högre. Bilens högsta vikt har alltså med hur mycket som är lastat och vad släpet då väger "på riktigt" (Bruttovikt) medans körkortets regler går helt på totalvikt på bil och släp så länge du inte har BE-kort.
Användarvisningsbild
av joel80
ztaffans skrev:
Har själv B96 kort och får teoretiskt dra ett ekipage med total tågvikt på 4250kg, men får ändå inte dra släp med totalvikt överstigande 1800kg med min V70.
Där har du nog fel..
Du får dra ett släp med högre totalvikt än 1800kg så länge det inte är lastat så det väger mer än 1800kg, och så länge totalvikten inte överstiger maxvikten som ditt körkort tillåter.
av ztaffans
joel80 skrev:
ztaffans skrev:
Där har du nog fel..
Du får dra ett släp med högre totalvikt än 1800kg så länge det inte är lastat så det väger mer än 1800kg, och så länge totalvikten inte överstiger maxvikten som ditt körkort tillåter.
Det du säger gäller små bilar där du aldrig kommer att överstiga 3500kg i tågvikt.
Passerar du tågvikter på 3500kg gäller alltid släpets totalvikt även om den är olastad.
Väldigt konstig regel men så är det tyvärr.
Lek gärna lite med transportstyrelsens släpvagnskalkylator. Länkar den här
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
Användarvisningsbild
av joel80
ztaffans skrev:
Det du säger gäller små bilar där du aldrig kommer att överstiga 3500kg i tågvikt.
Passerar du tågvikter på 3500kg gäller alltid släpets totalvikt även om den är olastad.
Väldigt konstig regel men så är det tyvärr.
Lek gärna lite med transportstyrelsens släpvagnskalkylator. Länkar den här
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx

Nej det verkar inte stämma.
Det är väl först när det passerar 4250kg som det inträffar nu när man lagt till den här behörigheten...

Jag hittar ingen lämplig släpvagn att testa med på kalkylatorn. Svårt att hitta regnr på släp för ett gäng olika vikter..

Edit:
Hittade ett släp som funkade men kalkylatorn funkade ändå inte då den fick för sig att min bil fick dra 2000kg.

Så här står det i mitt regbevis på bilen:
Ursprunglig totalvikt, kg: 2300
Max vikt för släpkärra, kg: 1600
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1200
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 1950
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3900

Jag ska försöka förklara.

Det som är max vikt på släpkärra (bruttovikt) är 1600kg.
Då jag bara har B-kort får jag inte dra en vagn med högre vikt än 1200kg..
Tar jag utökat B-kort får jag dra en vagn med totalvikt på 1950kg, men bara ha det lastat till 1600kg.
(bilens begränsning på bruttovikt är 2300 + 1600kg = 3900kg)
Som ni ser får jag alltså, om jag tar utökat B-kort, hänga på en vagn som har totalvikten 1950 (vilket alltså blir 4250kg tillsammans med bilens totalvikt). Men får bara lasta den till 1600kg då 3900kg är max sammanlagda bruttovikt för min bil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Innan du får full koll måste du släppa bort begreppet "väger". Ett fordon har tre vikter:
  • Tjänstevikt är vad det väger utan last, men i körklart skick.
  • Totalvikt är vad det väger när det är fullastat.
  • Bruttovikt är vad det väger just nu, vid ett givet tillfälle, med den last det har då.
  • Tågvikt är ett fordonstågs (dragbil + släpfordon) sammanlagda bruttovikter.
Alltså är det så att för att fordonet ska vara lagligt så måste bruttovikten ligga mellan tjänstevikten och totalvikten, men får inte överstiga totalvikten.

När det gäller behörigheten, alltså vad ditt körkort tillåtet, är det alltid totalvikten som gäller. För släp så har det inte ett skvatt att göra med hur tunga släp bilen får dra, utan enbart vilken totalvikt släpet får ha när du kör med det. Så det kan gå bra att dra ett släp med en totalvikt på 1940 kg, även med en bil som inte får dra släp med en bruttovikt högre än 1800 kg. Du behöver ju inte alltid ha släpet lastat fullt.

Det här påståendet är alltså felaktigt:
Har själv B96 kort och får teoretiskt dra ett ekipage med total tågvikt på 4250 kg, men får ändå inte dra släp med totalvikt överstigande 1800 kg med min V70.
Jag har kursiverat allt som är fel på den raden. För att den ska bli rätt ska det stå så här:
Har själv B96 kort och får dra ett ekipage med total sammanlagd totalvikt på 4250 kg, men får ändå inte dra släp med bruttovikt överstigande 1800 kg med min V70.
av peter1964
va är det för skillnad på en 2,4D och en D5. 2,4D får dra 1800 D5får dra 2000. kan nån förklara.
Användarvisningsbild
av apersson850
Volvo har gjort sina tester och kommit fram till detta. Det finns vissa krav på backstartförmåga och sånt. Antingen finns det en skillnad mellan bilarna, eller så har de varit mindre försiktiga med D5 än med 2,4D. Högre vridmoment vid lägre varvtal ger exempelvis möjlighet att starta med mindre kopplingsslirning, och då minskar risken för överhettning vid upprepade starter i branta backar.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
När jag skriver väger så menar jag egentligen bruttovikten, det var bara det där med utökade när den vikten var 140 kg mer, har koll på det nu. Kan det inte vara så att dom vill sälja dyrare bilar för dom som vill dra lite tyngre, min D4 får dra 1600kg medans en D4 AWD får dra 2000kg, XC70 D5 får väl dra 2150kg om jag inte minns fel, så stor skillnad kan det inte vara.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, visst kan det vara stor skillnad. En fyrhjulsdriven bil har ju fler komponenter att fördela kraften på än en tvåhjulsdriven. Därför är det rimligt att den kan dra mer än en tvåhjulsdriven. En XC70 D5 AWD får dra 2100 kg, men det är för att fyrhjulsdrivna XC70 är lägre växlade än de tvåhjulsdrivna. Automater har en annorlunda slutväxel och manuella använder två olika växellådor. Alltså finns mer kraft tillgängligt för att komma igång med.

I sådana här diskussioner måste man hålla sig till de vedertagna begreppen, som bruttovikt osv., annars blir det bara förvirrat.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]