Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XeptiQ
Tja, okej ska kolla detta, för de komiska är att stereon startade efter ca 4mils körning sen var den igång alla 41mil, inga fler indikationer på felkoder eller att jag ska göra akut service på srs, bromsar och släpvagn. Kan de vara så att det är stereon som verkligen gör så att canbus flippar?

Ska kolla den länken du har där och se om de kan vara de, värt att kolla. Men ska även testa och sätta tillbaka säkringen till kroken och sen ta kabeln till batteri och se om de blir bättre.

Tyvärr så kan jag inte komma någon vart med länken.
bem skrev:TRM = Trailermodul

http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463687

Se Monteringsanvisning där var den sitter.

Sen kanske det är dags för nytt batteri? Eller är det hyfsat nytt? Att batteriet drar ur sig på en vecka låter kort tid - antingen kan du ha nåt som ligger och drar onormalt ström, eller så har du batteri som inte är fulladdat eller som är lite "på gång".

/Bo
Användarvisningsbild
av xerent
Ja alla noder på CANbus kan potentiellt sända i varje timeslot samtidigt, sedan tillämpas fysisk logik som gör att noden med högst ID/prioritet får företräde på bussen. Alla noderna ligger på samma koppartråd. Ligger något skit och stör på bussen typ kallödning kan det ju hindra nästan vad som helst få fnatt. Inte världens säkraste system, men används av alla typ.
av XeptiQ
Okej så om jag förstod dig rätt så kan detta bero på att stereon glappar? Så om jag byter och får in ny mjukvara så ska problemen försvinna? Blir så less på nya bilar.. ;)
xerent skrev:Ja alla noder på CANbus kan potentiellt sända i varje timeslot samtidigt, sedan tillämpas fysisk logik som gör att noden med högst ID/prioritet får företräde på bussen. Alla noderna ligger på samma koppartråd. Ligger något skit och stör på bussen typ kallödning kan det ju hindra nästan vad som helst få fnatt. Inte världens säkraste system, men används av alla typ.
av XeptiQ
Okej lät mindre skoj ju :/ men felet kan alltså försvinna om jag får bytt stereon men det är inte helt säkert.? Vad mer kan detta bero på, för att den stör på de mesta fel och fel som inte gör ihop typ. Känns som de är något glapp eller nått som gått sönder rent sagt.
xerent skrev:Det kan väl teoretiskt vara vilken kontakt eller lödning som helst på bussen som glappar :cry:

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.