Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Jag har själv aldrig använt låset till dragkroken så vet inte om den kärvar. Finner ingen anledning att låsa den då den alltid åker av efter användning. Att någon ska koppla av släpet/båtrailern/husvagnen för att sno kroken känns ganska osannolikt! :wink:
av bsba
Tack för alla svar, låter som om man skulle kunna pröva med att strunta i låsdelen, jag känner inget behov för egen del av att låsa fast den när jag använder den.

Ingen som vet om man kan smörja själva krokkopplingen med nåt så det inte rostar? Iofs så rekommenderar Volvo att man inte smörjer, men jag gillar inte rost.
av 9070
Hade samma problem på min bil. Stod ett antal timmar (totalt) på knä och smörjde in låset. Utan framgång! Inte alls så dyrt o lämna in och få det fixat på Volvo om du nu inte själv vill borra sönder den.
Så mitt tips: strunta i att smörja, byt den istället. Och glöm inte att ta bort den då du inte använder den
av Gourmand
Momentum skrev:Volvos lösning är inte den smidigaste/listigaste lösningen
Finns de som man trycker på en knapp i bagaget och en dragkrok viks ner/fram från bilens undersida
Det är nog bara smidigt så länge det fungerar och det gör det inte alltid - tvärtom. Därför är hänvisningen till BMW-tråden i högsta grad relevant.
av bsba
Som tur är så är låset upplåst, så jag behöver det inte egentligen om inte Bilprovningen kräver det.
Har smörjt det en massa utan resultat.

Frågan är om man ska smörja in resten för att undvika problem med salt och skit.
av svedan
När du tar av kroken, så smörj kolven när du vrider på "handtaget". Själv blåste jag bort all smuts först och sedan spraya mycket. Låskolven är ju utsatt för fukt hela tiden.
Funkar helfint. Man märker fördelen när man monterar kroken att det klickar fast mycket enklare och grönt läge kommer utan bekymmer.
Vidare min erfarenhet av låset när jag inte fick loss kroken: nyckel passar även 180 grader fel, så jag kollade vilket läge som var rätt dvs om kroken var låst eller ej. Efter tryckluft, smörja och Silicon kunde jag låsa upp. Med kroken på verkstadsbordet var det lättare att göra rent. Men det krävdes lite våld. Så därför har jag den numera olåst, då man brukar komma på att testa kroken först någon timme innan besiktning. :P
Användarvisningsbild
av Momentum
Varför kärvar det?
Ibland smörjer man och det enda man åstakommer är att mera skit fastnar och det kärvar ännu mera efter ett tag
Att rengöra så att ytor blir rena kan ibland vara lösningen

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.