Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag läste reklam om någon bilfirma i sthlm (kanske upplands motor?) som lät dig provköra bilar över natten. Hämta efter jobbet och lämna innan jobbet dagen efter. Kanske kan du ta hem en och provpacka, eller för all del ta en sväng förbi ICA maxi med frugan?

EDIT: Här har du det http://www.upplandsmotor.se/Bilar/Vara- ... er_natten/
av Mwi
De gånger jag har kört V60 har jag upplevt den som betydligt bullrigare jämfört med V70, på landsväg är det svårt att prata i normal samtalston med baksätespassagerare. Annars är bilen trevlig att köra, bränsleförbrukningen upplever jag ganska likvärdiga mellan V60 & V70.
Användarvisningsbild
av Lazy
Är det inga långa personer som ska åka i baksätet så tror jag du klarar det bra med en V60.
Användarvisningsbild
av joel80
Primus skrev: Men klart intressant att så många tror på V60. Det gör mig glad. Svårigheten tycker jag är att prova bagaget. Man kan titta, mäta och provpacka lite. Men det krävs lite mer verklig situation för att vara säker på hur det fungerar. Och det är svårt att få till innan man har bilen i sin ägo.
2 saker skulle jag prova innan jag köpte... (vad gäller utrymmet) Dels sätta fast den barnstol du har i en V60 och se hur det känns, dels lyfta in en barnvagn (om ni har kvar nån) för att se hur mycket plats den tar och om den går in med långsidan inåt. Då får man ändå rätt bra koll på hur mycket utrymme som finns... även om man inte packar i barnvagnen så ofta. :)
Användarvisningsbild
av Dogfight
Primus skrev:Tack för era kommentarer. När jag åker själv i den brukar det största utöver mig själv vara en portfölj med en laptop i.. 8) Transporterar absolut inget annat i jobbsammanhang. Det är storhandlande på ICA Maxi, någon mindre möbel(typ vart annat år) eller weekendresor som kräver bagage. Jag skulle gärna hyra en bil då och då om det behövs en lite större variant. Men det faller på att jag då skule vilja parkera min bil hos biluthyraren för att få en enkel logistik. De brukar bli helt tysta när jag frågar om den möjligheten. trots att jag tycker det inte borde vara en helt otänkbar tanke i deras affärsidé.

Men klart intressant att så många tror på V60. Det gör mig glad. Svårigheten tycker jag är att prova bagaget. Man kan titta, mäta och provpacka lite. Men det krävs lite mer verklig situation för att vara säker på hur det fungerar. Och det är svårt att få till innan man har bilen i sin ägo.
På teknikens värld kan man söka o få lite data om v60 kontra v70. Bl.a så lastar de in 31 dricksbackar i en v60 och 42 backar i en v70 så skiljer en hel del i bagaget. Sen märkte jag när jag var i ditt ställe i vintras att jag hade svårt o komma in och ur v60 utan att slå huvudet i taket. Det var inga problem i v70 för mig. Så testa ordentligt innan du bestämmer dig. Jag hade en v50 som krockades därför hamnade jag i den sitsen. (v50 lastade 38 backa i jämförelse)
Dogfight
av mattish
V60in är liten, V70in är riktigt trevlig med utrymme.. Särskilt när man ibland ska packa lite mer..

Men någon gång per år kanske du kan ha en sån här:
Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Dogfight skrev:
Primus skrev:
Spoiler »
På teknikens värld kan man söka o få lite data om v60 kontra v70. Bl.a så lastar de in 31 dricksbackar i en v60 och 42 backar i en v70 så skiljer en hel del i bagaget. Sen märkte jag när jag var i ditt ställe i vintras att jag hade svårt o komma in och ur v60 utan att slå huvudet i taket. Det var inga problem i v70 för mig. Så testa ordentligt innan du bestämmer dig. Jag hade en v50 som krockades därför hamnade jag i den sitsen.[/spoiler] (v50 lastade 38 backa i jämförelse)
Dogfight
Oj! Är det så stor skillnad mot en V50.. Då var det nog tur att jag inte "blev lurad" av känslan med V60. :) Jag hade en v50 tidigare och tyckte det var lite väl litet lastutrymme ibland. :)
Men sen är har jag också rätt stora problem med att packa lätt...

mattish: Vad i he**te är det där?? :D
av Primus
Barnvagnen har ersatts av en paraplyvagn och den följer allt mer sällan med. Så det är inget problem och det är det som gör att vi sneglar på en V60. Sedan tycker jag ibland att TV:s test med läskbackar är lite knepigt. Det gynnar verkligen V70(och gamla Volvo) som har ett väldigt rakt utrymme. I praktiken kan ibland längd och bredd på lastrumsgolvet och säg 50 cm upp vara det viktigaste(men även där klarar sih ju iofs V70 väldigt bra). Det är extremt sällan man har så fyrkantiga saker som läskbackar upp mot taket. Just nu kör jag Passat och den har ju den stora fördelen att ha ett väldigt långt lastgolv för sin storlek.

Ska försöka undersöka mer i praktiken. Verkligen tacksam för era inspel. Sedan kan jag inte låta bli att fundera på när jag var barn i början på 70-talet och vi åkte på semester i en Bubbla... Det var inte många läskbackar som fick plats i den..:) Och pappa rökte pipa och mamma cigaretter. I bilen.. :shock:
av mattish
joel80 skrev: mattish: Vad i he**te är det där?? :D

Aldrig sett en sådan innan?
Det är en smidig packbox som bygger på längden istället för på höjden.. Bra för tyngdpunkten ;)

[youtube]Fi3HAvEs7rA[/youtube]
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. och bra för att inte paja luftmotståndet så mkt. :)

Men man bör inte kunna lasta så tungt.. Tyngden på kulan får väl inte vara mer än typ 70kg?

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]