Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Vid typ 30km kvar går min över till att säga "--- kvar till tom tank". Om det är likadant på din skulle det betyda ungefär 50km minskning på 30km.. det är också typ 1,6 i ratio. :)
Det är irriterande och lite vanskligt att det ska vara sån skillnad just de sista milen, där mätaren egentligen skulle göra mest nytta av att vara lite mer exakt. Det är skit samma om den visar 1100km till tom tank eller 1250km till tom tank.. men 80km eller 150km kan ju lura en så man hamnar i lite jobbiga situationer. :)
Bränslemätaren är inget exakt instrument. Jag har också upplevt att den i slutet räknar "väldigt fort".

Det jag gör numera att tanka oftare. Då slipper jag det problemet. Misstänker nästan att det är det som är meningen...
Malmstroem skrev:Bränslemätaren är inget exakt instrument. Jag har också upplevt att den i slutet räknar "väldigt fort".

Det jag gör numera att tanka oftare. Då slipper jag det problemet. Misstänker nästan att det är det som är meningen...
Men det konstiga är ju att mätaren på min gamla V70N var helt exakt. Stämde alltid, borde det vara skillnad på analog och digital bränslemätare?
Nä, idag är det vanligtvis en givare som går in i en dator, och sen driver den datorn ett instrument. Det instrumentet kan vara implementerat som en visarnål (som varvräknaren) eller som en display (som bränslemätaren), men principen är densamma.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag vill inte tanka så ofta.. och har fått en fixidé på att jag måste köra minst 100 mil per tank. :D
Nu sist blev det 110 mil och ca 65l vid tankningen...
Användarvisningsbild
av laser2
joel80 skrev:Störde mig lite på det här idag.. i det stora hela tycker jag mätaren funkar bra och ger rätt typ siffror... förutom de sista 200km. Imorse när jag startade från Gävle stod det 200km till tom tank. När jag stannade i Uppsala för att tanka efter 105km stod det 40km kvar till tom tank. Jag snittade resan på 5,2l/100km i färddatorn och hade ett totalt snitt på 5,4l/100km sen förra tankningen, så att det skulle bero på att jag körde mindre snålt sista 20 milen håller inte.

När jag tankade hamnade jag på ca 6l/100km, så som vanligt en felmarginal på ca 10%.
Gillar inte att man får känslan av att klara sig rätt långt innan man kan tanka för att sen märka att "km till tom tank" droppar med en ratio på ca 1,6. (160km försvinner på ca 100km färd)
Så är det inte med siffrorna när man har typ halvtank. Kör man med ungefär samma förbrukning på resan så följer "km till tom tank" med i ungefär samma takt.

Andra som upplever samma sak?
Jag har precis samma fenomen i min V60 att vid ca 200km kvar så rasar kilometrarna kvar i färddatorn mycket snabbare än de man kört, men det var å andra likadant i mina tidigare bilar S40 -01 och V40 -04 också. Dessutom visare färddatorn ca 10% mindre än mätt vid pump. :(
Användarvisningsbild
av Guligan
joel80 skrev:Jag vill inte tanka så ofta.. och har fått en fixidé på att jag måste köra minst 100 mil per tank. :D
Nu sist blev det 110 mil och ca 65l vid tankningen...
Oj, det var inte dåligt. Märks att du hittat sjätte växeln... (f´låt, kunde inte låta bli) 8)
Användarvisningsbild
av joel80
:D :D
Men när det är motvind och dåligt väder drar ju bilen faan mer på 6:an än på 5:an! Eller i allafall lika mycket! Blir liksom för stort motstånd för "överväxeln". :)

Jag glömmer för övrigt ibland att jag har den 6:e växeln.. kan komma på det efter några mil på motorväg ibland, gamla vanor sitter djupt.. och jag är livrädd för att 6:an ska sätta sig i muskelminnet... på vår andra bil sitter backen där! :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Men har du inte en sådan "växelhjälpsindikator" som hjälper dig att komma ihåg att växla till rätt växel?
Användarvisningsbild
av joel80
Nej.. Skulle jag haft det hade jag kanske hittat 6:e växeln snabbare. :D
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]