Guligan skrev:...då vet jag hur man stänger av skiten på ett snabbt sätt på kurviga vägar...
Det är ju just där som ABL gör någon nytta.
För övrigt sitter vi inte alls och gissar här. Vi vet precis hur det är.
För att ABL ska fungera på en 2012 krävs följande:
- Funktionen ska vara till i menysystemet
- Det ska vara mörkt ute
- Bilen måste vara i rörelse
- Ljusomkopplaren måste stå i läge halvljus (detta gäller enbart om mjukvaran uppdaterats på senare tid
Tidigare körde jag alltid med ljusomkopplaren i läge 0. Då fanns det ingen risk för att jag råkade peta igång helljus dagtid, när den blå indikeringslampan kanske inte syns så bra. Det fungerade att tända helljus så snart det blev mörkt.
Följaktligen så slutade min ABL att fungera, och det märkte jag förstås inte direkt när jag hämtade den från service, för då var det ljust.
Jag kollade alla inställningar som jag kände till, och åkte sen inom verkstaden och undrade varför det hade slutat fungera? Mekanikern lade ner någon timmes arbete på att prova och kalibrera, innan han ringde till Volvo Göteborg och frågade vad han skulle göra härnäst. Det var så mekanikern fick reda på att funktionen ändrats.
Så som det fungerar hos Volvo har serviceteknikerna ingen aning om vad som finns i mjukvaruuppdateringarna som de laddar in.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.