Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#790576
Jag håller med dig Hakan. Jag bad att få slippa programvaruuppgraderingar på den senaste servicen då jag är nöjd med hur bilen beter sig och jag har svårt att tro att det görs några livsavgörande förändringar på en flera år gammal bil.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
#790586
Det gäller att mota Olle i grind, hade jag fått förändringen avseende bältesvarningen hade jag blivit galen, att den piper utan att bilen rullar.
Användarvisningsbild
av bem
#790611
MartinS skrev:Det gäller att mota Olle i grind, hade jag fått förändringen avseende bältesvarningen hade jag blivit galen, att den piper utan att bilen rullar.
Den uppdateringen var "go" - en sån skulle driva en till vansinne om jag hade i min gamla V70. Bältesvarningen piper utan att bilen rullar... nästa steg är väl att det piper eller "pratar" nåt i stil med "glöm ej sätt på bältet" så fort man öppnar dörren.

/Bo
Användarvisningsbild
av apersson850
#790681
Guligan skrev:...då vet jag hur man stänger av skiten på ett snabbt sätt på kurviga vägar...
Det är ju just där som ABL gör någon nytta.

För övrigt sitter vi inte alls och gissar här. Vi vet precis hur det är.
För att ABL ska fungera på en 2012 krävs följande:
  • Funktionen ska vara till i menysystemet
  • Det ska vara mörkt ute
  • Bilen måste vara i rörelse
  • Ljusomkopplaren måste stå i läge halvljus (detta gäller enbart om mjukvaran uppdaterats på senare tid
Tidigare körde jag alltid med ljusomkopplaren i läge 0. Då fanns det ingen risk för att jag råkade peta igång helljus dagtid, när den blå indikeringslampan kanske inte syns så bra. Det fungerade att tända helljus så snart det blev mörkt.
Följaktligen så slutade min ABL att fungera, och det märkte jag förstås inte direkt när jag hämtade den från service, för då var det ljust.
Jag kollade alla inställningar som jag kände till, och åkte sen inom verkstaden och undrade varför det hade slutat fungera? Mekanikern lade ner någon timmes arbete på att prova och kalibrera, innan han ringde till Volvo Göteborg och frågade vad han skulle göra härnäst. Det var så mekanikern fick reda på att funktionen ändrats.
Så som det fungerar hos Volvo har serviceteknikerna ingen aning om vad som finns i mjukvaruuppdateringarna som de laddar in.
Användarvisningsbild
av Guligan
#790696
apersson850 skrev:
Guligan skrev:...då vet jag hur man stänger av skiten på ett snabbt sätt på kurviga vägar...
Det är ju just där som ABL gör någon nytta.
Helt riktigt, visst är det så. Åksjukekänningar ingår tyvärr. (Finns en tråd om detta fenomen)
Användarvisningsbild
av bem
#790998
apersson850 skrev:
Så som det fungerar hos Volvo har serviceteknikerna ingen aning om vad som finns i mjukvaruuppdateringarna som de laddar in.
Kan det verkligen vara så? Då vet man ju aldrig om en mjukuppdatering löser ett visst problem innan man gör uppdateringen.
En lista med förbättringar och fixar i en viss mjukvaruversion hör ju liksom till i min värld.
Korkat system och måste vara frustrerande för mekanikerna.

/Bo
Användarvisningsbild
av Lazy
#791037
Tycker kurvljusen på min V60 är sådär, när jag svänger kommer ljusen med en fördröjning av någon sek.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]