Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Måste vara mycket ovanligt att det sker. Insprutarna på en commonrail styrs ju inte av tryckpulserna från en insprutningspump, där luftbubblorna kan fjädra och härigenom förhindra att pulserna når munstycket och får denna att öppna.

Insprutarna är ju trycksatta konstant och öppnas ju tvångsmässigt med hjälp av en elektromagnet eller en piezokristall, i och med att den öppnas tvångsmässigt så avluftas ju systemet.

I normala fall brukar därför det inte uppstå några problem alls om man råkar köra tomt på vanliga commonrailmotorer. Har volvo något extra som kan krångla till det ytterligare här?
Jag har nog inget vettigt svar.. jag är mindre motorkunnig än både dig och Volvo.. men läskunning och tycker det är märkligt att Volvo skriver så om det inte skulle finnas någon fara med det alls.

Det får i allafall mig att bli lite extra nervös när jag kört slut på "--- kilometer kvar till tom tank".
:)
Tack för alla fina inlägg allihopa. Kanske åter till mina grundfrågor.
Har någon vetskap om hur mycket det går i tanken till toppfyllning? Kan 73, 74 eller 75 liter vara ett troligt värde? Någon med erfarenhet? Lite intressant är ju att från automatstop så får jag i ganska precis 6,2 liter. Eller skall jag anta att automatstop sker just vid 70 liter, då hamnar ju Max på 76,2.
Annan viktig fråga är ju om man kan anta att bränslevarningslampan börjar lysa vid en viss bränslenivå. I äldre bilar jag haft, så tycker jag mig minnas att en cirkavolym stått angivet i manualen, något sådant hittar jag inte i nuvarande manual.

En annan fundering kring färddatorns exakthet, enligt min beräkning felvisning på ca 6%. Hastighetsmätaren visar ju ca 5% för mycket, dvs kör jag enl mätaren 105 km/h så visar GPS 100km/h. Det innebär ju att om jag skulle köra exakt 100 km/h i en timme enl mätaren så har jag i verkligheten bara kört ca 95 km. Detta innebär ju i sin tur att medelförbrukningen borde bli ännu högre, uppskattningsvis kring 10%. Synpunkter på detta?

Sist men inte minst, vilka erfarenheter har ni här på forumet angående tillförlitligheten avseende återstående körsträcka enl färddatorn.

Med vänlig hälsning,
Jannek
jannek999 skrev:Sist men inte minst, vilka erfarenheter har ni här på forumet angående tillförlitligheten avseende återstående körsträcka enl färddatorn.

Med vänlig hälsning,
Jannek
Du kan läsa i denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=41492 och från min erfarenhet när färddatorn visar "---" så får jag i ca 62-63 liter vilket innebär för mig att jag kan köra 5mil mer med etanol i tanken.
jannek999 skrev:Tack för alla fina inlägg allihopa. Kanske åter till mina grundfrågor.
Har någon vetskap om hur mycket det går i tanken till toppfyllning? Kan 73, 74 eller 75 liter vara ett troligt värde? Någon med erfarenhet? Lite intressant är ju att från automatstop så får jag i ganska precis 6,2 liter. Eller skall jag anta att automatstop sker just vid 70 liter, då hamnar ju Max på 76,2.
Annan viktig fråga är ju om man kan anta att bränslevarningslampan börjar lysa vid en viss bränslenivå. I äldre bilar jag haft, så tycker jag mig minnas att en cirkavolym stått angivet i manualen, något sådant hittar jag inte i nuvarande manual.

En annan fundering kring färddatorns exakthet, enligt min beräkning felvisning på ca 6%. Hastighetsmätaren visar ju ca 5% för mycket, dvs kör jag enl mätaren 105 km/h så visar GPS 100km/h. Det innebär ju att om jag skulle köra exakt 100 km/h i en timme enl mätaren så har jag i verkligheten bara kört ca 95 km. Detta innebär ju i sin tur att medelförbrukningen borde bli ännu högre, uppskattningsvis kring 10%. Synpunkter på detta?

Sist men inte minst, vilka erfarenheter har ni här på forumet angående tillförlitligheten avseende återstående körsträcka enl färddatorn.

Med vänlig hälsning,
Jannek
Varför ska du toppfylla? Moderna bilar har system för att återföra ångorna till vätska. Du riskerar verkligen att sätta det systemet ur funktion om det fylla bakvägen med vätska, och inte minst när du toppfyller och vätskan expanderar utan att ha nånstans att ta vägen går det bakvägen i systemet igen, eller rinner ut. Har du så långt mellan mackarna att du måste pressa i dessa liter? Köp en reservdunk och du kommer spara många sköna slantar på att du håller ditt bränslesystem i funktion utan nödvändiga verkstadsbesök.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Eftersom det kan vara skadligt för en dieselmotorn att gå tom så bör man nog inte experimentera med att köra tanken tom eller nästintill tom. Får då motorstopp p.g.a soppatorsk är det serviceverkstan som gäller för att lufta bränslesystemet, om du inte kan göra det själv.
En modern commonraildiesel med aktiva insprutare behöver aldrig luftas och har inga problem om man skulle råka köra slut på bränslet.
Så är det nog på moderna bilar. Men inga bränsletankar är helt rena, och inte det som kommer ur pistolen heller. Torrkör man kommer förr eller senare skiten med och sätter igen bränslefiltret helt i onödan. Och man kan hoppas att skiten fastnar där och inte följer med in i pump och spridare...
jannek999 skrev:En annan fundering kring färddatorns exakthet, enligt min beräkning felvisning på ca 6%. Hastighetsmätaren visar ju ca 5% för mycket, dvs kör jag enl mätaren 105 km/h så visar GPS 100km/h. Det innebär ju att om jag skulle köra exakt 100 km/h i en timme enl mätaren så har jag i verkligheten bara kört ca 95 km. Detta innebär ju i sin tur att medelförbrukningen borde bli ännu högre, uppskattningsvis kring 10%. Synpunkter på detta?
Felvisningen på hastigheten i ECU (och färddator) avläst från OBD är mycket liten om du har rätt däckdimension. Prova och se. Jämför även trippmätarens noggrannhet mot GPS när du ändå håller på. Min erfarenhet är att den stämmer mycket bra.
Ja, att hastighetsmätaren visar lite för mycket, för att ha marginal till att visa för lite, behöver inte innebära att vägmätaren visar fel. Det finns inget krav på att vägmätaren inte får fela på båda sidor om nollfelet, men hastighetsmätaren ska ligga på plustolerans, för att man inte ska tro sig köra långsammare än vad man gör.
Soulman skrev:
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Eftersom det kan vara skadligt för en dieselmotorn att gå tom så bör man nog inte experimentera med att köra tanken tom eller nästintill tom. Får då motorstopp p.g.a soppatorsk är det serviceverkstan som gäller för att lufta bränslesystemet, om du inte kan göra det själv.
En modern commonraildiesel med aktiva insprutare behöver aldrig luftas och har inga problem om man skulle råka köra slut på bränslet.
Så är det nog på moderna bilar. Men inga bränsletankar är helt rena, och inte det som kommer ur pistolen heller. Torrkör man kommer förr eller senare skiten med och sätter igen bränslefiltret helt i onödan. Och man kan hoppas att skiten fastnar där och inte följer med in i pump och spridare...
Jag har grejjat i ett antal tankar, bla bytt bränslepumpar/filter genom åren och fattar inte hur det skulle hänga ihop.

Bränslepumpen suger ju in bränslet längst ned i tanken, det är ofta ett rejält flöde pga att den suger in mycket mer än vad motorn behöver, det bränsle motorn inte behöver sprutar ju tillbaka genom returledningen, det är alltså bra flöde in genom pumpen via silen i botten på tanken.

Dessutom måste ju bränslet fara runt som en galning hit och dit i tanken när man gasar, bromsar, svänger. Min sportbil har t.o.m en catchtank som försörjer motorn under större G-krafter när bränslet slungas runt i tanken med stor kraft hit och dit.

Finns det något skit i tanken så inte ligger det stilla någonstans och väntar på den dag det är mindre än 5 liter kvar i tanken innan det far in i pumpen och fastnar i filter. Det far in ganska omgående pga all omblandning och pumpens sug mycket nära botten.

Vad har jag missat i det hela ?
apersson850 skrev:Ja, att hastighetsmätaren visar lite för mycket, för att ha marginal till att visa för lite, behöver inte innebära att vägmätaren visar fel.
Nej, men det skulle kunna vara förklaringen till att många upplever att färddatorn inte är hundra tillförlitlig.

Stort tack för snabbt svar Micce1980.... gjor[…]

Ja dina prylar håller gott skick. Hoppas du […]

Hej har löst problemet de va bla den bussning[…]

Har du en extra nyckel skulle jag testa med den f&[…]