Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Guligan skrev:Bilen är alltså så pass illa däran att den kommer bli inlöst?

Hur långt har den gått? Kinetic, Momentum eller Summum? Dessa paket påverkar priset litegrann, men övrigt "lulllull" brukar man tyvärr inte ta så mycket hänsyn till.

Gör en sökning på bytbil.com och mappa in sökvillkoren så de blir så nära som möjligt din bil.
V702.4D Momentum Manuell Herrgårdspack II Elinfällbara speglar Caspianblå 17" alu Vinge drag fullservad 9000mil extra elmotorvärmare +kupeutag och en inbyggd online batteriladdare R-sports dimljus Hiperformance ljud mm Folksam säger 172000 med tvekan...
någon som har erfarenhet av handelskammar värdering och vad kostar det?
av oldtimersmc
andreas_lofgren skrev:Notera att du enligt många försäkringsvillkor har rätt till ersättning för "motsvarande bil hos auktoriserad bilhandlare". Kommer de med nån privatsåld historia kan du vägra ersättning med den motiveringen.

Hon på försäkringsbolaget lät mig förstå på knackig svenska att jag skulle vara glad för enligt "listan" så var den värd 160k så hon va hygglig som la på 10 k och kunde bara gå upp 2 loppor.
Kollade på bilpriser och de alternativ som man kan fylla i där ger ett värde på 168k men då är det ex inte möjligt att ange den extrautrustning som jag eftermonterat (bara ladd och motorvärmargrejjen kostar 6k+ montering) elinfällbara speglar 17" FÄLGAR VINGE MM KAN MAN EJ ANGE Ops caplocs :oops:
Användarvisningsbild
av erikn
apersson850 skrev:Jag har vid liknande tillfällen bett försäkringsbolaget anvisa en bil av samma utförande som är till salu för de pengar de anser att den är värd. Då har de justerat priset.
:-(O) :-(O) :-(O)

Jag höll på med just det när jag krockade med min bil. Det gav de totalt noll hänsyn till. Trygg-Hansa kommer aldrig över min tröskel igen kan jag tillägga. Det var inga jättepengar, jag hade en 245:a som kanske var värd mellan 15-20 000, jag fick 5000.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
oldtimersmc skrev:Kollade på bilpriser och de alternativ som man kan fylla i där ger ett värde på 168k men då är det ex inte möjligt att ange den extrautrustning som jag eftermonterat (bara ladd och motorvärmargrejjen kostar 6k+ montering) elinfällbara speglar 17" FÄLGAR VINGE MM KAN MAN EJ ANGE Ops caplocs :oops:
Extrautrusning är ett stort svart hål. Brukar vara nästan omöjligt att få några pengar för detta vid försäljning, inbyte eller inlösen har jag märkt genom åren.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
poseidon skrev:Fråga om du får plocka bort delar från din krockade.?
Brukar aldrig vara tillåtet... försäkringsbolaget säljer ju bilen vidare och vill ju ha ut så mycket som möjligt i pris.
Användarvisningsbild
av Guligan
Ja, har du angett att bilen är specad med t.ex. motorvärmare med extraladdare osv och den senare visar sig vara bortplockad så är det naturligtvis inte ok.

Med tanke på att den typen av utrustning sällan ger något tillägg så kanske det är bättre att demontera grejerna innan värderingen sker.
Användarvisningsbild
av Perra83
VolvoB20 skrev:
oldtimersmc skrev:Kollade på bilpriser och de alternativ som man kan fylla i där ger ett värde på 168k men då är det ex inte möjligt att ange den extrautrustning som jag eftermonterat (bara ladd och motorvärmargrejjen kostar 6k+ montering) elinfällbara speglar 17" FÄLGAR VINGE MM KAN MAN EJ ANGE Ops caplocs :oops:
Extrautrusning är ett stort svart hål. Brukar vara nästan omöjligt att få några pengar för detta vid försäljning, inbyte eller inlösen har jag märkt genom åren.
Varför? Är bilen helförsäkrad så ska väl allt ersättas?

Letar man på en bil på t.ex. Blocket nästan samma mil, inredning som man vill ha mm. får man inte den då?

En identisk bil som man hade finns ju inte men man ska inte få en sämre?

Vill man ha ut rena pengar så är det ju samma sak där. Leta på en likvärdig hos en Volvohandlare med typ samma utrustning. Sen borde det vara färdigt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Perra83 skrev:Varför? Är bilen helförsäkrad så ska väl allt ersättas?
I teorin, självklart. I verkligheten är det ett lotteri. Alla tittar bara år/bil/utrustningspaket har jag märkt. Extrautrustning skrivs ju av till nästan inget värde alls på nolltid, titta om det blir stulet tex. Har fått extrautrusning stulen flera ggr, varje gång har de skrivit ned värde till under självrisken, praktiskt eller hur...

Förloraren är den pedantiske extrautrustande puts-nörden som får en "medelsvensson-bil" i utbyte.

Vinnaren är slarvern som misshandlat sin nästan nakna icke extrautrustade bil.

Detsamma gäller ju om bilen inte löses in utan repareras. En bil som varit totalsmälld kommer ju inte ha samma värde som en aldrig krockad likadan, det får man heller inga pengar för.

Vissa har tur, andra har otur i lotteriet.
av oldtimersmc
Grejen är att jag vet att skall du ha en bil som har det där lilla extra så får du leta länge och när rätt bil dyker upp så är iaf jag beredd att betala extra för det.
När man kollar på ex blocket så (speciellt privatsäljare) försöker man verkligen ta ut slantar för detta.

Extra eftermonterad utrustning borde inte vara några större svårigheter att plocka bort antar jag...

Ingen som anlitat handelskammaren?

Stort tack för snabbt svar Micce1980.... gjor[…]

Ja dina prylar håller gott skick. Hoppas du […]

Hej har löst problemet de va bla den bussning[…]

Har du en extra nyckel skulle jag testa med den f&[…]