Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har själv funderat lite vad självkörande bilar skulle innebära för mig och kommit fram till att det i princip inte löser mina problem med bilkörning. Jag kommer inte att få sova eller vara full framför ratten då jag fortfarande kommer vara kapten på mitt fordon och ansvarig för fordonet i trafiken.
Det är den tråkiga biten.

Det roliga blir väl hur man gå få dessa bilar att utnyttja vägar på ett bättre sätt, t.ex ligga tätare vid kö, inte byta fil i kö situation (skapar bara mer kö) etc etc. Jag tror att sammhällsnyttan är den stora vinsten.
av rid54
Det finns ju någon idé om fordonståg med ett ledarfordon som "fjärrstyr" de andra fordon som hakar på tåget och där har man nog en del effektivitetsvinster att hämta. Ska exempelvis en inbromsning fortplanta sig i en hel kö med bilar som individuellt följer framförvarande, undrar man lite över hur det ska gå med reaktionsförmågan... Är styrsystemen tillräckligt snabba kan det kanske funka, men det kanske blir svårt utan att ha uppsikt "några bilar framåt", som väl en människoförare utnyttjar.
rid54 skrev:Det finns ju någon idé om fordonståg med ett ledarfordon som "fjärrstyr" de andra fordon som hakar på tåget och där har man nog en del effektivitetsvinster att hämta. Ska exempelvis en inbromsning fortplanta sig i en hel kö med bilar som individuellt följer framförvarande, undrar man lite över hur det ska gå med reaktionsförmågan... Är styrsystemen tillräckligt snabba kan det kanske funka, men det kanske blir svårt utan att ha uppsikt "några bilar framåt", som väl en människoförare utnyttjar.
Från att bilen framför dig (eller framför den) bromsar tills att du har reagerat och tryckt på bromspedalen tar det minst 1 sekund. De här automatiska systemen bör kunna klara samma sak på typ 5ms. Så på 1/10 sekund har isåfall bromsandet färdats bakåt i tåget 20 bilar.. nu är det ju så att bilarna i biltågen alla pratar med ledarfordonet.. så i de fallet bromsar alla samtidigt. Men även om alla automatiska system enbart kollar bilen framför är det snabbare.

Problemet som du tar upp kan förstås uppstå om det är manuella förare framför som reagerar saktare än vad du skulle gjort på vad som hänt längre fram.. vi får väl se hur de rent tekniskt löser den biten. :)
Volvo har också något system som kommer nu som håller bilen på vägen, även på vägar utan mittmarkeringar.
Det står på sidan där och är ju en del av Steer Assist:
Road edge and barrier detection with steer assist/.../This means that the technology also works on roads without side markings.
Ja på nya A6 har Audi en servo som går i "hack". Då går ju bilen rakt ;) nej skojar bara men har en bror som haft stora problem med sin A6 som styr i "hack". Stort problem för Audi för övrigt. Frågan är hur bra en eventuell automatisk styrning fungerar på Audi.
När jag låter den adaptiva farthållaren följa en bil genom en cirkulationsplats, utan att göra mer än styra, och jag har en passagerare med mig som aldrig varit med om detta förr, då tror de att det spökar.
Lane assist som håller bilen kvar i filen har både Audi och VW
Fast det är inte det det handlar om här.. och den nuvarande lane assist funkar bara med vägmärkeringar.. även hos andra tillverkare om jag inte missat nått.
Servicetekniker

@Johannes1975 , @Johannes1975 , Kompetensen g&ar[…]

V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]