Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur långt har den gått?

Behöver inte vara fel/fullt filter, det kan vara en givare som är fel

Felakigt givare kan indikera att det är fullt fast det inte är det, eller hindra att regenereing startar

Finns firmor som tvättar filtret istället för att köpa nytt. Det är inte sot som täpper till filtert efter typ 50.000 mil utan askan
av Thorleif
Den har gått strax över 32000 mil. Gör givaren även att den tappar effekt? Tänker någon felkod så att den lägger sig i något felsäkert läge?
För den är just nu väldigt trött, verkar inte som att Turbon kickar igång ens.
av emtor
VolvoB20 skrev:Hur långt har den gått?

Behöver inte vara fel/fullt filter, det kan vara en givare som är fel

Felakigt givare kan indikera att det är fullt fast det inte är det, eller hindra att regenereing startar

Finns firmor som tvättar filtret istället för att köpa nytt. Det är inte sot som täpper till filtert efter typ 50.000 mil utan askan
Sot tvättas bort med alkaliska medel.
Aska löses upp med att använda en organisk syra, ex. oxalsyra eller myrsyra.
Varken alkaliska medel eller organiska syror skadar keramiken eller edelmetallerna inuti partikelfiltret.
av efraiem1
Thorleif skrev:Den har gått strax över 32000 mil. Gör givaren även att den tappar effekt? Tänker någon felkod så att den lägger sig i något felsäkert läge?
För den är just nu väldigt trött, verkar inte som att Turbon kickar igång ens.
Starta bilen och ställ dig på tomgång. Ge maxgas går den inte över 3000varv har den gått i limp mode.
Hade du vida kan du läsa ut de i EMSen i diagnostabben

Skickat från min ThinkPhone by motorola via Tapatalk

Användarvisningsbild
av apersson850
Thorleif skrev:Den har gått strax över 32000 mil.
Så länge systemet fungerar som det ska är det miltalet inte något problem. Jag sålde min XC70 2012, en D5, efter 42000 mil. Då hade partikelfiltret aldrig krånglat på något sätt alls.

Vad intervallen är vet jag inte men som Erik […]

Sitter fjädrarna rätt. Hade samma prob[…]

Sent svar men ja pumpen är nog körd. Vet[…]

ABS lampan lyser, antisladdlampan, hastighetsm&au[…]