Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jorglund skrev: Kan bara konstatera att den är helt suverän jämfört med min gamla V70 D3 från 2011.
Växelådan (Automat) är ljusår bättre än på förra bilen,
Tror faktiskt det är mest motorn som gör skillnaden på hur man upplver växellådan
D3 är både för klen på låga varv, och har för litet effekområde till skillnad mot D5:an som både orkar från botten och även kan varva om det behövs
Tycker att just XC70 passar som vit då det är så mycket svart i övrigt på bilen, men hade jag bestämt färgen själv så hade det förmodligen blivit silvermetallic. Min bättre hälft ville ha vit och eftersom MY14 kunde beställas med metallic vit fick det bli den. Jag var väldigt nervös innan jag fick se den live på hur den skulle se ut egentligen. Svårt att få nyanserna på bild men det blev bra tycker jag nu när jag ser den live. 8)

Momentum: Växellådan växlar MYCKET mjukare än D3-11 med och utan tungt släp. Det kan inte enbart bero på motorn ?
Det är väl inte samma växellåda riktigt heller. I manuellt läge (heter "S") på D5 så växlar den själv som att den har ett sportläge. Detta gjorde den inte på D3 lådan.
Jag uppdaterade mjukvaran 2ggr på D3 för att få lådan att växla på "rätt" ställe samt mjukt, men det blev aldrig riktigt bra på den.
..JL
Momentum skrev:
Jorglund skrev: Kan bara konstatera att den är helt suverän jämfört med min gamla V70 D3 från 2011.
Växelådan (Automat) är ljusår bättre än på förra bilen,
Tror faktiskt det är mest motorn som gör skillnaden på hur man upplver växellådan
D3 är både för klen på låga varv, och har för litet effekområde till skillnad mot D5:an som både orkar från botten och även kan varva om det behövs
Ja D3 har ju bara en enkel singelturbo medans D5 har dubbel sekventiell serie/parallel-twinturbo. D5 har ju dessutom längre slagländ vilket ger 0,4 liter större volym och 52 hk till så det är ju avgrundsskillnad på motorer. Det gör ju att automatlådan får helt andra förhållanden att jobba i.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Mccartney skrev:Hur känns Fyrhjulsdriften?
Har inte haft möjlighet att prova ännu. Bara kört på torra fina ställen och har inte kört fast med vagnen än...
Har visserligen kört i skog på en sk. "väg" en gång och där märkte jag inte något problem iofs.
Får testa mer till vintern när den kommer :)
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]