Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dogfight
Bilnörden skrev:
Dogfight skrev:Tänk på att du måste koppla in bakljuset samtidigt som dina DRL. Din bil e inte helbilsgodkänd med DRL o då måste bakljusen lysa. Det blir ett varselljus helt enkelt o inget DRL. Kolla upp det får du se. Jag vill oxå ha "DRL" (varselljus) på min V70 MY13 men inte kommit till mer än funderingar ännu. Om det e nån i gbg området som kanske kan hjälpa mig så e jag intresserad.
Dogfight.
Enklaste sättet att få drl look a like är att köpa dessa och sen vrida till pljus+dimljus. http://www.xenonkungen.com/se/led-diodl ... ampor.html
Original dimljus ser nästan ut som ett p-ljus i jämförelse.
De är inte e-märkta o alltså inte godkända. Jag e ute efter ett godkänt alternativ.
Dogfight
av ymmot
Inte lätt problem det här med dessa drl. Men om man programmerar att allt är släckt på vredet 0 och monterar xc70 drl ljus och tjuvar ström nånstans från motorn vid start skulle det inte fungera?
Sen får man lösa på nåt sett att släcka dem när man vrider på park eler halvljus! Då har man funktionen ivarje fall som my14. I för sig inte lagligt då bakljusen blir släckta när drl lyser men det är väl ett mindre problem förutom vid bes men då kan man koppla ur dem.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Dogfight skrev:
Bilnörden skrev:
Dogfight skrev:Tänk på att du måste koppla in bakljuset samtidigt som dina DRL. Din bil e inte helbilsgodkänd med DRL o då måste bakljusen lysa. Det blir ett varselljus helt enkelt o inget DRL. Kolla upp det får du se. Jag vill oxå ha "DRL" (varselljus) på min V70 MY13 men inte kommit till mer än funderingar ännu. Om det e nån i gbg området som kanske kan hjälpa mig så e jag intresserad.
Dogfight.
Enklaste sättet att få drl look a like är att köpa dessa och sen vrida till pljus+dimljus. http://www.xenonkungen.com/se/led-diodl ... ampor.html
Original dimljus ser nästan ut som ett p-ljus i jämförelse.
De är inte e-märkta o alltså inte godkända. Jag e ute efter ett godkänt alternativ.
Dogfight
Du kan inte ändra något på bilen överhuvudtaget, om du är ute efter en "godkänd bil". Så det tåget har redan gått.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
ymmot skrev:Inte lätt problem det här med dessa drl. Men om man programmerar att allt är släckt på vredet 0 och monterar xc70 drl ljus och tjuvar ström nånstans från motorn vid start skulle det inte fungera?
Sen får man lösa på nåt sett att släcka dem när man vrider på park eler halvljus! Då har man funktionen ivarje fall som my14. I för sig inte lagligt då bakljusen blir släckta när drl lyser men det är väl ett mindre problem förutom vid bes men då kan man koppla ur dem.
Det du kan göra är att använda ett växlande relä, en tråd ifrån generatorn och en annan tråd från pljuset. Då fungerar det som du tänkt dig
Användarvisningsbild
av Camel
Bilnörden skrev:Det du kan göra är att använda ett växlande relä, en tråd ifrån generatorn och en annan tråd från pljuset. Då fungerar det som du tänkt dig
Det går tyvärr inte att göra denna koppling på moderna bilar. Anslutning 61+ på generatorn finns inte. Hela laddningsregleringen och även laddningslampan styrs av mjukvara och kommunikationen med generatorn sker via LIN-bus. Kopplingen jag föreslog i några inlägg högre upp i denna tråd fungerar, men DRL tänds då redan i tändningsläge II även om motorn inte går. Men det borde inte göra så mycket.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Camel skrev:
Bilnörden skrev:Det du kan göra är att använda ett växlande relä, en tråd ifrån generatorn och en annan tråd från pljuset. Då fungerar det som du tänkt dig
Det går tyvärr inte att göra denna koppling på moderna bilar. Anslutning 61+ på generatorn finns inte. Hela laddningsregleringen och även laddningslampan styrs av mjukvara och kommunikationen med generatorn sker via LIN-bus. Kopplingen jag föreslog i några inlägg högre upp i denna tråd fungerar, men DRL tänds då redan i tändningsläge II även om motorn inte går. Men det borde inte göra så mycket.
Hade tydligen inte läst den så noga, så jag håller med dig. :-)-)
av mattish
Jag kopplade in DRL på passaten jag hade, men dom lyste tillsammans med P-ljus.
Där kopplade jag + på DRL till p-ljus och - (kabeln) till halvljus. Två lika spänningar tar ut varandra. (Naturligtvis kopplade jag det via ett relä!)

Något som var lite märkligt med den kopplingen var dock att DRL blinkade till ibland. Kanske var det Canbus som spökade lite, men jag slapp felkoder iaf.
av ymmot
Fick besked av volvo idag att my13 går att konvertera till my14 drl. Ny mjukvara samt nya drl ljus istället för dimljusen.
Men man ska ha aktiva zeon ljus på bilen för att det ska fungera. Ska in på volvo nästa vecka o få mjukvaran.
Sen om det stämmer visar sig. Ska tydligen fungera med dimljusen också om man inte vill byta ut dem.
Kommer troligtvis ett kit i höst från volvo.
Nu håller vi tummarna att volvo folket fattat galoppen.
Användarvisningsbild
av Dogfight
Detta låter intressant. Du kan väl meddela här när du vart inne och vilka priser du fått både för mjukvara och för hårdvara och om det blir likvärdigt för V70 MY13. Jag har irriterat mig ända sen jag köpte min V70 MY13 för att det saknas DRL eller varselljus. (hade drl på min v50 my12 innan)
Dogfight

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]