Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Det var slugare än vad man är van vid, måste jag säga. I det här fallet måste det väl för bilens styrsystem se ut som om någon försökt forcera rattlåset, och att då känna av detta och vägra motorstart måste var en av de slugare idéerna de har fått. Att sen en och annan rättmätig ägare också blir stående, i onödan, det får man ta. Då har man i alla fall bilen under kontroll.
Eller så är det så att det vore fullständigt livsfarlig om det elektroniska rattlåset skulle gå i när man ligger i hög fart i en kurva, och man vill att verkstaden ska kolla rattlåset om det har krånglat innan man vågar starta bilen igen.
Verkar som om de har otroligt mycket att göra på Volvo i Falkenberg. :?:
Inte ens en mailfråga hann de besvara i eftermiddag.
Med andra ord är bilens status ännu okänd för mig.
Lite bull, kan tyckas.
Återkommer.....
Vojje skrev:elektroniskt rattlås, elektronisk bagagelucka, elektronisk parkeringsbroms. Go´ natt :(
Det var mycket bättre i mitten på 1800-talet när man slapp den här eländiga elektriciteten...
Ringde själv upp Volvo i Falkenberg igår morse.
"Vi har inte hunnit ta in bilen än, men vi har beställt hem ett nytt tändningslås"-sa verkaren.
Ok, varför det, det är ju rattlåset som är dött, tändningen funkar ju, undrade jag.
"Det kan vara nåt med koderna i det", blev svaret.
Happ. Underligt i min värld, efter nogrann förklaring av symptom och allt....

Igår vid 16 ringde de och sa att de får beställa en rattlåsmodul eftersom det verkar som om motorn i den har bränt.
(Ni minns händelsen vid tankningen?)
Sen fick jag frågan om bilen var trimmad med tanke på den förestående mjukvarunerladdningen som om den misslyckas innebär dyrt byte av styrenheter osv.
Ingen aning om vad tidigare ägare har gjort, sa jag.

Där är vi nu, det verkar som om maskinskadeförsäkringen kan ta allt över självrisken på 5000:-.
Får se om bilen kan hämtas i eftermiddag.
Hoppas....
Rattlåset är utbytt och bilen fungerar igen! 4400:- blev det för material och jobb.
Vid min dissekering av det gamla låset såg jag att i motorlindningen hade en tråd släppt från kollektorn.
Trådänden hade en smältpärla så nog har det varit varmt när låset klämdes av de snedställda hjulen.
Tipset till alla är nu att hålla i ratten så att rattlåset avlastas varje gång
bilen ska startas. Vid låsning är det en fjäder som trycker in låskolven, så där kan motorn aldrig bränna om den hamnar fel.
:D
Uppdatering:

För två veckor sedan var det dags igen. Efter att ha parkerat bilen i garaget blev det åter "Rattlås Service erfodras"
Dock lyckades jag få den att "släppa" efter en stunds trixande.
Så det blev till att beställa tid på Volvo och idag var den inne för service samt byte av rattlås.

Förhoppningsvis var detta lösningen på problemet......
Kan jag skönja en viss ironi i: "Det var mycket bättre i mitten på 1800-talet när man slapp den här eländiga elektriciteten..." ??
Dock tycker jag att vi ska skilja på att nyttja elektriciteten, elektronik, IT, etc och att göra oss helt beroende av dessa. Alla som ex. har varit med om att tvångsköra en hiss, eller t.o.m handbaxa den, inser att reservalternativ behövs. Det är inget fel i att nyttja ny teknik, men i alla situationer där hög tillförlitlighet behövs bör man bevara manuella och mekaniska nödlösningar. Så görs i industri och verksamheter som har extra stora säkerhetskrav.
Biltillverkarna har emellertid en annan agenda, nämligen att göra bilägarna helt beroende av de certifierade bilmekaniker, som likt trollkarlar med struthattar ska hoppa fram med sina trollstavar (VIDA-datorer) och under folkets jubel lösa bilägarens problem.
Ja, det är en konspiration där bilarna börjar haverera på löpande band när nybilsgarantin gått ut, förutom alla måndagsexemplar av MY16-bilar då, batterivakten på MY14 m.m. Man har slopat jobbiga och onödiga intervalltillägg som oljebyte i automatlåda och haldex för att istället ge kunderna jobbiga elfel, bilar som inte alltid startar m.m i syfte att tjäna verkstäderna mer pengar. VIDA-magiken ger pengar till verkstäderna för arbetstiden och ev. lite till volvo om någon mjukvara ska laddas ner.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]