Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Oavsett vilken modell du väljer så kan det vara värt att poängtera att många väljer att sälja sina bilar strax innan en stor service. Tänkte på det när du skrev 12000 mil. Många bilar med kamrem har just 12000 mil som bytesintervall. Så det är -anser jag- en viktig sak att kolla upp innan man köper en specifik bil. Det är inte alla som tänker på såna saker. Det märks på väldigt många nystartade trådar här på forumet där folk skriver att dom precis köpt någon bil och nu undrar vad som ingår i vilken service. Kolla upp det innan köp är mitt tips.

Lycka till!
volvofantast skrev:Hade valt en välservad och vårdad v70 classic 2007-2008 då är alla kända fel bortbyggda.
Vad är det för fel som är bortbyggda på V70 classic? Och vilka fel på V70II -08 är bortbyggda på årsmodell 13-14 t.ex?
rosenlorden skrev:
volvofantast skrev:Hade valt en välservad och vårdad v70 classic 2007-2008 då är alla kända fel bortbyggda.
Vad är det för fel som är bortbyggda på V70 classic? Och vilka fel på V70II -08 är bortbyggda på årsmodell 13-14 t.ex?
S60/V70 fick ju bättre turbomotorer fr o m 2005, bättre spjällhus efter de första åren, bättre växellådor map synkringarna. Inredningen gjordes om 2005. Längre intervall på kamrem.

V70 II 08 har oftast knarrande inredningar samt defrosterutblås som endast täcker halva vindrutan. Dessa både saker har åtgärdats till senare årsmodeller. Automatlådan uppgraderades 2010. Sensus istället för gamla systemet.

Det är bara några enkla exempel, man kan nog räkna med att tillverkarna varje år ändrar småsaker som vi nog aldrig märker direkt men istället slipper märka felen som de tidigare gav upphov till.

Som sagts ovan så är alltid sista årsmodellen den bästa, och nästan alltid är den första årsmodellen den sämsta. Därav uttrycket barnsjukdomar. Det är svårt att få allting rätt från början, och vissa fel är svåra att märka under tester utan tar några år av verklig körning på sig för att titta fram..

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]