Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
V70 D2 Powershift medelförbrukning enligt nedan...

Det är med körning till och från jobbet (10km), husvagns- och släpkörning och även en del långkörningar..

Igår blev jag klart förvånad... T/R Puttgarden i Tyskland med körning enligt slylthastigheter dvs mest 110 men även 130 : Medelförbrukning (uppmätt) 0,51 l/mil. Kan bero på att pumpen jag tankade innan på fyllde bättre än den jag tankade på efter. Kan säkert slå på 5 liter... Väldigt tung bil hem, men det är precis som den går snålare då. Är det för den extra vikten som gör att den rullar bra mkt längre i nerförsbackar....
Många inlägg om förbrukningen här o på andra trådar.Ännu en fråga-Säljaren sa att förbrukningen sjunker efterhand- men ni som haft bilen åtminstone 2000 mil- skedde någon förändring från "nybilsläge" tills nuvarande? har det kommit någon uppdatering till motorstyrning t ex my 13 som förändrar något? ni som är volvotekniker o kunniga om uppdateringar- just motorer: VAD brukar justeras (effektkurva-vridmomentkurva eller något annat?)
Jag tror att det mest är en skröna, att förbrukningen skulle sjunka efter ett tag. Tror snarare att det är ägarna som tröttnar på att gasa för att se vad den nya bilen är kapabel till.
Användarvisningsbild
av joel80
För mig sjönk det enbart för att jag satt o stirrade på dom jävla förbrukningsstaplarna hela tiden.. och märkte vilken stor skillnad det var på att köra försiktigt och inte gasa på så mycket. Så p.g.a ändrad körstil sjönk det efter några hundra mil.. men i övrigt har det inte ändrats märkbart.. kanske svårt också om det skulle bli nån skillnad att upptäcka det då det är andra saker som ändrar förbrukningen över säsonger.. t.ex dieselvärmaren som drar på vintern.. sen sommardäck som drar mer om de är bredare.. och ACn som får jobba på sommaren.
av perhall
Intressant är dock att i tyska ams, som kör 10 000 mil med massor bilar varje år (ca 30) så är bilarna nästan alltid rejält piggare efter 10 000 mil, som i senaste numret en Toyota Auris som gjorde 0-100 0,8 sek snabbare efter 10 000 mil än som ny (alla bilar i princip är snabbare efter 10 000 mil, dock brukar det skilja mindre). Vad beror det på om inte inkörning? Vore konstigt om det bara gäller effekt och inte förbrukning.
PH
Och på vintern är vägarna fuktiga, vilket gör att det rullar tyngre. När jag hade min 850 Turbo kollade jag samma vägsträcka, med farthållaren på samma hastighet, när det var olika väder. Ja, jag vet, men nåt ska man hitta på när man kör samma vägsträcka till jobbet varje dag...

I alla fall, det gick att summera dessa undersökningar så här. Hade det regnat kostade det en halv deciliter per mil. Om det höll på att regna kostade det en deciliter per mil. Detta då i landsvägs/motorvägsfart.
För att inte tala om en decimeter snömodd... Kunde gå hur tungt som helst. Personligen tror jag att de som inbillar sig att vinterdäck drar mer bränsle istället lurat sig på att omständigheterna när man kör med vinterdäck drar mer bränsle, inte däcken i sig själva.
Användarvisningsbild
av joel80
Mina vinterdäck (dubbade) drar betydligt mindre än sommardäcken.. på typ samma väglag då alltså. Ganska självklart då sommardäcken är bredare och bjuder på mer rullmotstånd (och i viss mån större luftmotstånd också..).

En kort period under våren var det inte kallt nog att använda värmaren och inte varmt nog för att ACn skulle behöva jobba.. då kör man teoretiskt rätt snårt.. speciellt om man är sen att ta av vinterdäcken.. haha.. :D
Servicetekniker

@Johannes1975 , @Johannes1975 , Kompetensen g&ar[…]

V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]