Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kristall
Bosa skrev:
Kristall skrev:Verkar som att FT får flest röster. Glömde nämna att jag har satt maxpris till 150k!

Har hittat en FT 2010:a Momentum (manuell) för 140k hos bilhandlare som gått 11500 mil, samt en F 2011:a Momentum (automat) som gått 13000 mil för samma peng hos bilhandlare. Vad och varför skulle ni valt som ni gjort?

Sen har jag en fråga OT: Har inte köpt av bilhandlare tidigare, hur benägna är de att sänka priset för att få sålt bilen man tittar på? Är det helt uteslutet att fråga eller är det kutym?
Säkerställ att ventilkontroll/justering är gjord vid 9000 mil. Verkar vara lite si och så med att det görs trots att det är en servicepunkt, är en ganska kostsam åtgärd dessutom.

Se denna tråd för mer info: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=84308
Står det tydligt i service-boken om det är gjort eller ej? Gäller det alla FT-modeller eller endast vissa årsmodeller?
Användarvisningsbild
av joel80
JAg tycker det är svårt att säga 2.0F eller 2.5FT.. Eftersom du letar begagnat kan det ju vara så att du hittar ett kanonex på en 2.0F... Klart att om du har två stycken identiska att välja mellan är det kanske roligare med FT (jag har inte kört nån). Men ibland kanske man måste kolla lite på annat också..
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag menade givetvis 2.5FT, inte 2.0FT. Nån 2.0FT finns väl inte. :oops:

Jag hade en 2.5T och jag älskade den motorn, förutom bränsleförbrukningen. Men man blir en mer harmonisk människa bakom ratten då man har sugande turbodrag från i princip tomgång och uppåt oavsett vilken växel som råkar vara i. Sen sker ju omkörningar i ett huj också. :)

Har en Skoda med 1.4T numera och det är samma sak där, dock i mindre skala förstås. Vridmomentet kommer redan vid typ 1500 varv. Hade en Toyota som hyrbil i vintras, den hade 1.6 liters sugmotor och på pappret 3hk mer. Helt patetisk motor i jämförelse, kändes som att det satt en eltandborste under huven.

Bruksbilar, särskilt stora tunga Volvokombis, SKA ha överladdning oavsett vilket bränsle man har i tanken. Det är min åsikt.
av S80V8AWD
2.0FT, det känner jag inte igen, vilken motor är det? Är det motorn som blev T4F i och med den nya emblemideologin?
Användarvisningsbild
av Perc
S80V8AWD skrev:2.0FT, det känner jag inte igen, vilken motor är det? Är det motorn som blev T4F i och med den nya emblemideologin?
Det är bara jag som hade lite tankevurpa. Jag menade givetvis 2.5FT. :)
av Kristall
joel80 skrev:JAg tycker det är svårt att säga 2.0F eller 2.5FT.. Eftersom du letar begagnat kan det ju vara så att du hittar ett kanonex på en 2.0F... Klart att om du har två stycken identiska att välja mellan är det kanske roligare med FT (jag har inte kört nån). Men ibland kanske man måste kolla lite på annat också..
Det är så jag tänker lite också. Ser man på årsmodell och antal rullade mil så hittar man betydligt fräschare 2.0F:or för samma peng som en äldre 2.5FT som rullat 5-7k mil mer. Finns det något nackdel förutom det uppenbara med en 2.0F kontra en 2.5FT? Fler problem, dyrare ägande osv?
Användarvisningsbild
av joel80
Det är väl snarare tvärtom? Både försäkring och skatt är väl dyrare på 2,5FT.. plus att förbrukningen är högre. Däremot är 2.5FT nog roligare att köra om man gillar att köra lite aktivt.

Jag har kört omkring med en V50 1,8F med husvagn ett par somrar och man klarar det bra bara man vet var 4:e växeln ligger i uppförsbackarna.. :)
En 2.0F bör ju vara lite starkare..
av jpennerb
En 2.5ft MY09 är verkligen ingen blixt och är väldigt trött för att ha 200hk under huven. Motorn bjuder inte direkt till inspirerad körning och bilen döljer mycket av körglädjen. Har inte testat MY10 med 231hk men den är nog lite roligare! :roll:
av mattish
Nja, 1,8f passar mycket bättre i V50 och focus än vad 2,0f i V70.

Jag har också dragit husvagn med 1,8 (iofs utan f) men jag var väldigt imponerad. Perfekt utväxling för husvagnsdragning, men aningen surrig i högre farter..

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]