Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
snylften skrev:
Idag tankade jag i Gisslaved. När jag körde därifrån så växlde bilen väldigt konstigt. Det va som att den slängde i växlarna. Hela bilen skakade när den växlade till annan växel. Tänk er när man kör en bil med manuell låda och att du inte lättar på gasen när du trycker in kopplingen. Motorn rusar och sedan släpper du kopplingen snabbt och det blir ett ryck i bilen pga detta. Så kändes det när bilen växlade. Jag stannade bilen och stängde av den, tog ur nyckeln ur tändningslåset och hoppades på att datorn i bilen skulle få en slags omstart. Satte sedan i nyckeln och startade bilen och körde iväg. Då fick jag svårt att få upp den i hastighet samt att motorlampan började lysa.
Förutsätter att den gick som den ska innan du tankade. Undrar vad du fick i tanken? Det borde vara det första verkstaden tittar på. Eftersom du fått motorlampa ska det finnas något att gå på. Ska bli intressant att höra vad som är fel.
av snylften
Jag pratade med verkstadschefen igår. Han säger att han får en felkod som säger att lamdasonden är trasig men han håller på att jobba med bilen. Detta var vid klockan 13. Sist på dagen fick jag ett meddelande att han har beställt delar och att han sätter i dom så fort dom kommer imorgon bitti(idag alltså). Nu har dom alltså jobbat på bilen sedan i föregår eftermiddag... känns som länge? Han sa att dom har haft svårt att hitta vad som är fel.

Sedan undrar jag om konsumentköplagen. Är det så att jag kan få hyrbil betald av Bilia Kungälv? Alltså av dom som sålde bilen till mig?
av snylften
Nu va det klart.

Lamdasonden var trasig som sagt. Den har gått söver av sig själv. Men nu är den utbytt och bilen går som den ska.
I mitt fall ger Bilia en garanti som heter Maxitrygg. Det är en garanti som gäller 24 månader från inköpsdatum eller 2000 mil efter att man köpt bilen. I mitt fall gäller den alltså eftersom min bil hade gått 1500 mil när jag köpte den och nu har jag kört 800 mil till. Bilverkstaden ställer fakturan till Volvia Maxitrygg och jag behöver inte tänka på något mer än så. Sedan är det oklart om jag kan få ersättning för förlorad arbetsinkomst, hyrbil och bränsle från och till verkstaden. Jag måste köra 50 mil för att lämna min bil och hämta Volvon från verkstaden. Men det återstår att se, tror inte jag får ersättning för bränsle...
Användarvisningsbild
av joel80
Enligt lag har du rätt att få det i allafall.. Sen kan det vara lite olika svårt att få ut vad man har rätt till.
http://www.konsumentverket.se/Vara-omra ... kadestand/

"Om du drabbas av kostnader för att det är fel på bilen eller att bilen levererats för sent, är säljaren skyldig att betala ersättning om du begär det. Det kan exempelvis handla om kostnader för resor, hyra av annan bil, bärgning eller förlorad arbetsförtjänst."

Men du har lite skyldigheter också:
"Köparen är alltid skyldig att försöka begränsa sina kostnader. Du kan visserligen gå och hyra dig en Rolls Royce när den nyinköpta Fiaten eller Volvon strejkar, men du kan inte räkna med att få ersättning för mer än vad det skulle ha kostat att hyra en Fiat eller Volvo."

Att det här inte skulle ingå i den "garanti" du hade har ingen betydelse.. man kan inte avtala bort konsumentköplagen.
av snylften
Gott! Tar med mig detta till leverantören. Enl Volvia så är det verkstaden som begär ersättning av min billeverantör... Men jag får dra ett mail till VD´n på Bilia Kungälv och begära ersättning. Går ju miste om 6 timmars lön, samt ca 500:- i besnin för att köra fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
av MartinS
snylften skrev:Gott! Tar med mig detta till leverantören. Enl Volvia så är det verkstaden som begär ersättning av min billeverantör... Men jag får dra ett mail till VD´n på Bilia Kungälv och begära ersättning. Går ju miste om 6 timmars lön, samt ca 500:- i besnin för att köra fram och tillbaka.
Jag skulle nog satsa på en lite mer försiktig approach och efterfråga 3 timmars arbetstidsersättning som visar att du är medgörlig. Det är väl inget som hindrar dig att köra hem igen utanför "normal arbetstid"?

Generellt tror jag dock det är svårt att få ersättning för förlorad arbetsinkomst.

/Martin
av snylften
Jag tror också det är svårt. Men jag slutar jobbet samtidigt som verkstaden slutar. Om jag åker efter jobbet så är jag inte framme förrän dom har stängt för dagen. Men visst ska man inte vara jobbig mot dom, man vinner på att vara medgörlig helt klart. Kanske räcker att jag tar 3 timmar ledigt.
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med Martin om att gå lite mer försiktigt fram.. kan vara lite mer pedagogiskt och du kanske inte får ett blankt nej på allt.. För säger dom nej blir det ändå jobbigt för dig som kanske då måste anmäla till typ ARN eller så och vänta minst ett halvår på beslut.. och sen är det inte säkert att dom följer ARNs beslut heller (om dom inte är anslutna till MRF).

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]