Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
blådåren skrev:Att få trådlös koppling till bilen går inte , då den saknar Bluetooth ! .
Det går säkert att fixa bluetooth till den på något vis.
av blådåren
Perc skrev:
blådåren skrev:Att få trådlös koppling till bilen går inte , då den saknar Bluetooth ! .
Det går säkert att fixa bluetooth till den på något vis.
På vilket vis ??.
Det är så dyrt (tidskrävande) och komplicerat att eftermontera ett tänkt originaltillbehör , att det blir ogörligt dyrt då bilen är så hårt konfigurerad vid tillverkningen !!.

Det går såklart att eftermontera en eftermarknadsprodukt som funkar bra , men inte klarar att interagera med rattkontroller och sådant , men det var nog inte vad ts eg önskade..
av matsén
Enklaste lösningen för ts är väl refill/kontantkort i bilens inbyggda telefon och vidarekoppling som jag beskrev tidigare.

För de som saknar inbyggd telefon eller blåtandsöverföring går det säkert att eftermontera originaltillbehör men ingen vill nog betala...antagligen nära eller över femsiffrigt i kostnad för det. Alltså eftermarknadstillbehör för solskydd, telefonhållare eller liknande är enda överkomliga lösningen om din bil saknar bluetooth/inbyggd telefon.

Osäker, men visst är kännetecknet grön/röd lursymbol på ratten?

//PM
av jakang
blådåren skrev:
jakang skrev:En snabb fråga...

Har en xc70 från 2010, ingen bluetooth. Kan jag också tillämpa tvillingkort för att kunna använda den inbyggda telefonen? Trycker jag på phone-knappen så står det att bilen inte är utrustad med telefon.

:roll: ??
Otur när du tänkte eller ?, har du ingen telefon installerad i bilen , så kan du ju stoppa ner tvillingkortet i bensintanken typ , eller var hade du tänkt sätta det om du inte har installerad telefon ?? ??:-/ ??:-/
Ok, ska prova bensintanken... :roll:
P.g.a att det finns knappsats installerad så trodde jag att det också fanns en inbyggd telefon.., men jag har nu förstått att Volvo har valt att inkludera denna trots att bilen inte har telefon. Fick för mig att det "bara" var sim-kort som saknades.

Trots att du har likadan instrumentbräda så kan det innebära att du har telefon via bluetooth, Sim-kort, eller ingen telefon alls. Aningen rörigt...
Där av min uppenbarligen korkade fråga.
av blådåren
menade inte att vara otrevlig !, möjligen grovt ironisk !...

Dock grovt korkat av volvo att utrusta bilar med "phone"-knapp och "lur" på ratten när bilen inte är utrustad med telefon , blir lite svårtolkat när andra ägaren som inte specat bilen och därmed inte vet att bilen är utan telefon tar över från första ägaren , med en mellanhand emellan..

Men !! , "säger" bilen att "telefon inte installerad" så får man nog väntas räkna ut att det är svårt att montera SIM-kortet i en telefon.. :-)
Användarvisningsbild
av Guligan
Njae, om du inte har vare sig riktig telefon eller blåtand i bilen så brukar det stå "My Key" istället för "Phone" på den knappen.
Användarvisningsbild
av Media
Har 3 som op i mobilen och de har inte tvillingkort numer, så den mest realistiska lösningen är nog vidarekoppling trots allt, men det är ju rätt omständligt tyvärr.
Användarvisningsbild
av Brainy
matsén skrev:Ett tips är att vidarekoppla den bärbara till bilens inbyggda. Jag har själv tillämpat detta med både Comviq och Telia. Dvs att sätta ett refill/kontantkort i bilens inbyggda. Lägg sedan upp en profil i din bärbara med vidarekoppling till kontant/refillnummret. Det är gratis inom Sverige att vidarekoppla mobil till mobil inom samma operatör! Har själv haft Comviq med abb på bärbar och Comviq kontant i bilen, samt Telia med abb på bärbar och Telia refill i bilen. Detta funkade mycket smidigt iaf för mig.

Nackdelarna är att när du ringer ut från bilen är det ett annat nummer som syns hos den uppringde, du måste komma ihåg att vidarekoppla/återställa till normal profil på den bärbara (helst innan du startar resan, resp omedelbart när du är framme), samt att du måste komma ihåg att fylla på pengar på refill/kontantkortet inom ett år??? för att det inte skall inaktiveras.

Körde som sagt detta själv på gamla bilen i 8 år och det funkade mycket bra. Glömde dock bort att fylla på kontantkortet någon gång och fick därmed köpa ett nytt startpaket. Totalekonomiskt tror jag detta var oslagbart för mig iaf.

//PM
Ett "knep" jag körde när jag vidarekopplade var att endast vidarekoppla vid nekat samtal, på så vis var det ingen ko på isen om jag glömde att stänga av vidarekopplingen vid ankomst. Som bonus så såg jag i min normala telefonbok vem som ringde, kunde neka samtalet och sedan plocka upp det i bilen.

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]