Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

2.0f är ju den sk instegsmodellen i v70 II programmet i början av livscykeln. Givetvis kan man alltid få mer effekt mer utrustning billigare milkostnad och så vidare ju mer man valde till i orderboken. Men även 2.0f och utan f som också finns är även de mycket bra bilar. Med den körningen du beskriver tycker jag det låter som den kommer passa utmärkt till.
Priset däremot var väl kanske inte vad jag skulle köpt den bilen för, men är den välskött och du får en bra deal kommer du nog bli nöjd.
Tror att motorn duger fint för er, om inte automat är ett krav?

Tycker du skall satsa på en lite bättre utrustad bil en kinetic. Välj minst momentum så får du med xenon som kan vara bra där uppe när det är mörkt långa tider. Eller varför inte summum så får man med helskinn vilket kan vara att föredra med småungar som kladdar och har sig, bara att torka bort! :D

Men ska man plocka på utrustning så sticker även priset iväg. Fast en 2.0f summum är mycket bil & utrustning för pengarna!
Jag har nu avverkat 14000 mil med 2,0F MY09 och automat.
Den är lite högre växlad än manuella lådan så jag har aldrig upplevt nåt irreterande motorljud, snarare tvärtom. Den är sävlig och passar kanske inte perfekt i Stockholms trafik men på långresor eller med sovande barn i bilen är den grymt bra. Växlingarna har inte tillstymmelse till ryck, men starterna är som sagt lite långsamma. Vill man om kvickt i landsvägsfart får man växla den manuellt till lagom låg växel och sen är det bara att gasa. Den växlar upp själv vid 6000.

Öht vill jag slå ett slag för automat ihop med små barn. Finns ingen anledning att hålla på och växla när man ska hålla nån liten på gott humör. Om du tittar på tidiga V70 II så hade de inte urkopplingsbar krockkudde som standard! Min beställde jag det till och där finns också fästen vid fötterna fram för barnstol. Uppfällbara barnstolar bak är oxå väldigt smidigt.
Satsa på en summum med läder, kallt för dig på vintern men praktisk som tusan när de blir lite större och kan äta själva.
Är automatlådan 6-växlad?

Jodå det är 6 växlar på dubbelkopplingslådan. Minns inte nu hur mycket den varvar vid 100 men betydligt lägre än den manuella minns jag från tidigare trådar. Tyvärr är ju motorn ganska kraftlös på låga varv så fartökning kräver ofta nedväxling... Inget problem om man som jag oftast ligger på farthållaren på E4. Har man en gång lärt sig köra i en Fiesta med 53 :shock: ystra hästar så har man lärt sig planera körningen. 17 sekunder upp till hundra!
Droopy skrev:Betänk att han bor i piteå, utbudet och priserna är inte som i södra delerna av sverige, utbudet ät rätt så minimalt där uppe.
Jag säger go for it så länge du kan leva med motorn.
TS kanske kan lämna Piteå en stund för att åka och köpa en mkt billigare bil ? :D
Med dubbelkopplingslådan ligger varvet en aning över 2000 i 100 km/h på mätaren (man har ju åkt en del taxi...) Jag gissar att den verkliga utväxlingen är 46, nånting /1000 r/m mot 35, nånting med manuell. Det gör helt klart stor skillnad för surrigheten.

Bör betonas att en 2,0/F är betydligt piggare än en tidig DRIVe om man kör lite aktivt, dessutom lätt i nosen och varvvillig. Precis som 3,2 bättre än sitt rykte...//PH
Det har vart många norrlänningar och kikat på mina bilar som jag har haft till salu genom åren. Oftast har dom åkt neråt och innan bestämt sig vilka objekt som skall kollas på. Sen bockar dom bara av dom en efter en. Kanske tar fredag-söndag för att göra detta men kan istället köpa en betydligt billigare/mer utrustad bil. Utbudet runt mälaren är gigantiskt jämfört mot "däruppe"!
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]