Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Perc skrev:
VolvoB20 skrev:PS, Haldexenheten tex har man ju precis bytt ut till en billigare och mycket enklare modell i Gen 5 för sänka kostnaderna radikalt, DS
Resultatet av det är att taxin som tog mig hem från stan i helgen var en splitterny V60 AWD. Chauffören var nöjd och såg fram emot vintern. :lol:
Efter en vinter med Gen 5 haldex var det verkligen inget att se fram emot kan jag berätta. 20000 mil med gen 4 i flera volvobilar har gjort mig bortskämd med total stabilitet vid filbyten över moddsträngar. Denna gångna vintern med gen5 var så sladdrig så man verkligen drog sig för sådana filbyten.

Men tillbaka till motordiskussionen igen. Inte ens BMW lyckas ju få 4orna att gå i närheten av de med fler cylindrar.
De har gjort flera tester mellan gamla treliterssexan och nya turbofyran i Tyskland (5-serien har fram till nu funnits med båda parallellt i liknande effekt/pris) - knappt nån skillnad i förbrukning, sexan är marginellt långsammare men mycket roligare.

De testade nyligen V40 XC T5 254 hk mot X1 28i 245 hk, BMW:n var 3 procent snålare, båda lika snabba...

Tragiskt att kostnadsreduktioner och EU-mix vägleder utvecklingen numera.. och (för) långa serviceintervaller...
PH
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]