Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo.. fast jag testade igår o låg i ca 80 med den ett tag o tyckte det funkade.. men precis på gränsen och man har inte mycket att komma med om man ska accelerera. :)

Men då mina resor till 80% består av just motorväg är det ju lite extra försmädligt.. :oops:
haha ja visst är det härligt att missa en sån sak..

Min automatare slängde i 6an i 50km/h innan service.. Först då förstod jag vad att menar med att 1,6an skakar.... 700 rpm och försöka få kraft gick inte :P Nu fungerar den bättre igen.
D3 varvar ju inte mycket på femman heller... jag hade en Renault Laguna hyrbil i Spanien 2002 och det tog några dagar innan jag hittade sexan, men ett halvår är klart imponerande! Du verkar ju inte helt ointresserad av bilar heller:)/PH
Inte helt ointresserad.. men bevisligen totalt okunnig! :D Färddatorn har jag dock koll på.. hahaha.
Imponerande att du lyckats missa 6:an i ett halvår. :lol: :shock:

Körde nån gång på 90-talet en Mercedes hyrbil mellan Göteborg och Malmö, när jag kommit ner till Varberg ungefär så reflekterade jag över att den varvade som en småbil på motorvägen, tittade då lite snabbt på växelspaksknoppen och konstaterade att det fanns även en 6:e växel man kunde använda. Det tog mao ca 10 mil och en timmes körning innan jag upptäckte det och tyckte det var dåligt att inte se det tidigare, men det finns tydligen de som är värre... :lol:

På min V60 D4 kan man köra 6:an från 70 om det är slät väg, går det lite uppför måste man växla ner, från ca 80 går det utmärkt att köra på normalkuperade vägar. Men vill man ha lite fart i omkörningar måste man varva minst 1400 rpm för att det skall hända nåt. Flickvännen som är van vid automatväxlade bensinare ligger nästan alltid på för låga växlar i alla farter, men jag jobbar på att lära henne utan att tjata allt för mycket, men det kommer nog ta tid... :D
ja jag har en liten kul historia oxå... När jag provkörde bilen som jag har nu andra gången, då med familjen i oxå... vi kör på motorvägen när min son då 9år frågar mig varför det är en 6a på växelspaken...Va sa jag då... mmm o jag fick skämmas lite när hela familjen skrattar åt mig.. å jag har pillat med bilar i hela livet..mest Volvo..
joel80 skrev:...
o jag har haft tillräckligt att tänka på för att missa det.. skyller på mkt jobb o samtidigt en nu 2-åring som tar viss tid o uppmärksamhet i anspråk. :) (Avdelning blame the dog)
...
tsss.
Jag tänker "linsskydd" här (men du kanske är för ung för filmen Sällskapsresan?)

Här har man engagerat sig i diverse trådar du startat om din förbrukning, och så detta... :)
Hade varit ännu roligare om du hade gjort en väldigt stor affär av förbrukningen tidigare, eller om du kört in på Volvo några gånger i veckan och tjatat om att förbrukningen inte motsvarar vad man kan förvänta sig :) det är typ något jag hade kunnat göra.

Pinsamma saker har jag väl gjort, men inte just något sånt här, det värsta jag gjort på detta området är väl att såsa vidare i 3:an ett tag i stadstrafik innan jag upptäckt det, känns ju lite dumt. Men en polare (var faktiskt inte jag) gjorde något riktigt illa en gång, han körde en annan kompis bil i typ 8 mil i kanske runt 100 km/h, de andra sov, det var vinter och kupéfläkten gick på högvarv. När han kom fram upptäckte han att han legat i 3:an hela vägen, han sa inget till ägaren av bilen. Det var en folkabubbla, 4-växlad, till saken hör att det nog inte var någon större skillnad i motorljud, motorn lät rätt mycket även i 4:an på de där. Men ganska pinsamt ändå.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]