Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Nu kollade jag igen! För er som får hem Volvo Life tidningen så är det tips nr 3 på sidan 49! Det står "Denna funktion finns på alla Volvomodeller från år 2007."

Tog en bild:
...

Inte konstigt att jag blev lurad och trodde det gällde mig.. :x
Har du gjort som instruktionerna i Volvo Life säger?
Dvs att du även måste trycka på knappen för backspegeln efter att du lagt i backen? (vet att du skrev det i ditt första inlägg...)
Det låter märkligt om du inte skulle ha denna funktion
Ja jag har gjord det.. Men jag har inte elstolar.
Enligt artikeln låter det ju inte som att det skulle vara ett krav.. men så verkar det om man lyssnar på folk här i tråden. Trist.. Jag har en stor trästock bredvid uppfarten hemma där jag backar upp och parkerar och vill alltid ställa mig så nära det går så man får plats bredvid utan problem. Hade varit en smidig funktion för att få hjälp med det. :(
Ja, men det är inte det tråden handlar om.
En smidig funktion för att slippa hålla in, trycka för lite eller för mycket och sen ställa tillbaka speglarna till "rätt" position" skulle vara så mycket smidigare. Är det en väldigt krånglig parkering ställer jag om själv.. Men det ska till att det är lite extra svårt om man ska göra de extra momenten.. Här fanns det en funktion som innebar en knapptryckning bara, då hade jag använt den oftare.
Då min parkeringsplats är en fickparkering så tycker jag denna funktion är ovärderlig. Måste stå så nära kantstenen som möjligt för att bilar skall kunna mötas på gatan. Jag förstår verkligen att du är irriterad. Jag var dock rätt säker att att funktionen fans på alla modeller, men inte med automatik.

Funkar det inte ens om du (med backen i) håller inne knappen som det står "L" eller "R" på i någon sekund? Jag var helt säker på detta fanns på alla modeller....fram till nu då

EDIT* ser att du redan svarat på frågan, men har du även provat att hålla inne knappen lite?
Skulle texten du fotograferade av ovan varit helt korrekt skulle det stått "Denna fiffiga funktion gick/går att få till alla Volvomodeller från 2007". Då under förutsättning att man har elmanövrerad förarstol med minnesfunktion, eftersom det är den styrenhetens minnesfunktion som används till att styra speglarna också. Detta innebär samtidigt att när man programmerar stolen till att ha en viss position, och lagrar denna i stolminnet, då lagras även ytterspeglarnas inställning i minnet, och återfås automatiskt när man trycker på minnesknappen för att få sin stolinställning. I min bil lagras stolens och speglarnas inställningar dessutom i samband med vilken fjärrnyckel som används när man låser upp, så stolens minnesinställning behövs inte om varje förare har sin egen nyckel.
Det går också att ställa in så att höger och/eller vänster spegel vinklas ner automatiskt när backen läggs i, om man alltid vill ha det så. Nu har XC70 så rejäla backspeglar att jag inte använder den funktionen, för i nästan alla fall ser jag så mycket jag vill långt bakåt samtidigt som jag ser nära bilen när jag backar. Det är bara i extrema fall som jag trycker till på knappen för att få ner spegeln, så att jag ska kunna se vad jag har vid sidan om bilen.
Jag läste också det där i Volvo Life, och gick direkt ut och provade med samma icke-resultat som Joel80.

Det här bara sänkte beytget för tidningen ännu mer, tacka vet jag klassiska Ratten!
Jag har provat att hålla in knappen länge.. funktionen finns inte på min. Inte i menyerna heller.. :( Antiklimax när man läser om något i tidningen man saknat utan att veta om det och sen märker att det inte stämmer.. Nu saknar jag det ännu mer eftersom jag vet att funktionen finns. :roll:
Ja det är en kanonfunktion jag "gladeligen" betalade 8000kr extra för när jag beställde bilen. Sen fick jag elstol på köpet, men det var rätt onödigt i mitt tycke.
Det där med ironi gör sig sådär i skrift och på forum.. och blir extra svårt utan smileys.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]