Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sneseglarn
Kul att det blev lite respons!
Tyvärr vet jag inte hur man citerar flera i samma post, så jag tänkte svara på alla inlägg/frågor i en och samma post.

Pendlarbil är kanske lite fel ord egentligen. Jag kör strax under 60 mil enkel väg till och från jobbet, så komfortabel och trevlig bil att köra böjar bli viktigt. Totalt blir det ca 6k mil om året bara ToR jobbet, så det känns vettigt att köpa en bil som redan gått en del och sjunkit i pris, ist för att köpa en nästan ny och lägga massor med mil på.
Ang Awd som några inte tycker behövs, så är det säkert helt rätt, jag klarar mig utan, men med tanke på den högst tveksamma snöröjningen på många av våra stora vägar så är det en fin grej att ha. Börjar ledsna på snö/moddsträngar och frenetiskt blinkande antispinnlampor :evil:

Den specifika bilen i topic är reggad på en privatperson som har en enskild firma. Så det finns ju ett företag bakom, även om det kanske skulle kännas bättre med ett ab eller så.

Hur är det med kontroll av mil och sånt då? Kan jag gå in på en Volvoverkstad och be dom kolla upp chassienr även om den är importerad?

Är det egentligen något "fel" på 185hk-motorn? Det borde ju vara en utsorterad och välbeprövad pjäs med tanke på att detta är sista årsmodellen, eller?
av Gabriel
Angående motorn så har jag själv en -09 och jag har inget att klaga på.
Den låter inte mer än min kollegas v70 D5 -12, däremot har den kanske något mer förbrukning.

Min drar som minst 0.65 när jag kör längre sträckor med motorvägsfart.
av sneseglarn
Spoiler »
Nej man kan ju tycka att Volvo borde ha hunnit åtgärda alla eventuella fel till sista årgången med den motorn. Vad är motorvägsfart för dig då? 125-130 eller lungt och fint med farthållaren på 110?
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av Gabriel
Ja, jag har tex inte hört någon som haft problem med virvelspjället på -09, det var ju annars ett mycket vanligt fel på tidigare årsmodeller.

Ska du snitta 0.65 på en tank så medges inga längre utflykter i 130, utan då är det 100-120 som gäller.
Observera även att min har manuell låda, med automat så får du lägga på en dl till.

Nu köpte jag dock inte bilen för att räkna dieseldroppar utan för att jag ville ha en bra, bekväm familjebil med AWD och efter att ha kört min första vinter med bilen så kan jag dyrt och heligt lova att jag aldrig kommer köra tvåhjulsdrivet igen, inte på en bruksbil vintertid i alla fall.

Efter uppgraderingen med RICA så är den dessutom ändå trevligare att köra runt i.
av perhall
Jag har haft flera AWD-bilar tidigare men har ingen f n. Saknaden är stor inte bara på vintern utan t ex när man besöker kompisars sommarstugor på sommaren. Körde fast för ett par somrar sen (2011, tror jag) och fick ringa efter hjälp. AWD är oerhört värdefullt även om det naturligtvis kostar på många sätt. Högre förbrukning, dyrare försäkring, ev. dyrare service, mer som kan gå sönder, mer restriktioner ang. däck, högre vm etc. Men riktigt bra är det!

En Audi skulle jag köpa med q, och en Volvo med starkare motor. En BMW skulle jag nog fortfarande köpa med RWD då det är kul.

Vet inte om det är så längre men tidigare var ju AWD-bilar lite bullrigare än 2WD.
PH
av sneseglarn
Gabriel skrev:Ja, jag har tex inte hört någon som haft problem med virvelspjället på -09, det var ju annars ett mycket vanligt fel på tidigare årsmodeller.

Ska du snitta 0.65 på en tank så medges inga längre utflykter i 130, utan då är det 100-120 som gäller.
Observera även att min har manuell låda, med automat så får du lägga på en dl till.

Nu köpte jag dock inte bilen för att räkna dieseldroppar utan för att jag ville ha en bra, bekväm familjebil med AWD och efter att ha kört min första vinter med bilen så kan jag dyrt och heligt lova att jag aldrig kommer köra tvåhjulsdrivet igen, inte på en bruksbil vintertid i alla fall.

Efter uppgraderingen med RICA så är den dessutom ändå trevligare att köra runt i.
Då kommer jag ju antagligen hamna närmare litern per mil med lite inspirerad körning och bråttom hem. Men som sagt det är väl kanske inte ett par dl hit eller dit som är det viktiga för då skulle man harva runt i en Lupo eller något.
av sneseglarn
För övrigt är jag nästan säker på att det är ett eller annat fuffens med den i tråden länkade bilen. Kikade runt lite i Tyskland och en liknande bil går loss på avsevärt mycket mer än priset på den annonserade bilen. Då ska dessutom någon tjäna en slant på affären också.

Krockad och fuskfixad, eller groteskt skruvad mätare alt. en kombo gissar jag på. Någon som har ett bättre förslag?
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]