Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En bra bilverkstad med rikiga mekar berättar sånt här för sina kunder. En dieselbil kommer till sin rätt under förutsättning att den med en viss regelbundenhet blir ordentligt varmkörd. Att köpa en diesel när man huvudsakligen kör korta körningar med många kallstarter borde väl de flesta känna till nuförtiden. Att alternativet skulle vara en törstig spribil, skulle jag definitivt inte rekommendera. Spritbilarna håller definitivt på att försvinna från marknaden. Det finns däremot vettiga och snåla bensinare att köpa idag, för de som kör mestadels korta körningar, betydligt vettigare än en etanoldinousarie, enligt min mening,
Att försöka hitta någon som byter filter billigare är förstås en god idé men det är verkligen inte samma typ av filter som sitter exempelvis i Saabdieseln/Volvofemmorna och DRIVe/D2. De senare har mycket kortare livslängd och HAR ett bytesintervall. Sedan om det är exakt 12.000 mil eller 14.500 eller 16.000 mil är egentligen skitsamma. Du sparar inga pengar ändå givet att du inte äger bilen till skrot. För vad tror du händer när du ska byta in eller sälja bilen och filtret inte är bytt? Naturligtvis får du ett avdrag motsvarande ett filtebyte (räknat på märkesverkstadens priser) för det är så marknaden fungerar. Är din bil inte servad enligt tillverkarens intervaller så väljer spekulanten en som är det.
Kan inte finnas många bilförsäljare som frågar hur ditt körmönster ser ut, därav den enorma dieselbommen som har varit/är. Dom proppar på mig en diesel var sig jag köra 1000mil/år eller 5000mil och kör korta sträckor kvittar för dom. Antagligen har dom större marginaler på dieslar men det kanske någon här kan svara på?
Om man bortser från det högre inköpspriset och bara ska köra in den högre skatten så brukar dieslar idag "löna sig" efter bara några hundra mil. Ska man kompensera för inköpspris däremot blir det en annan historia.
andreas_lofgren skrev:Om man bortser från det högre inköpspriset och bara ska köra in den högre skatten så brukar dieslar idag "löna sig" efter bara några hundra mil. Ska man kompensera för inköpspris däremot blir det en annan historia.
Man bör ju räkna på servicearna också, speciellt dessa bilar som behöver nya partikelfilter. 1kr/mil på bara partikelfilter är ju inte billigt.

Som jämförelse skall väl sägas att den första större servicen på min T6:a kommer vid 24.000mil, då skall man byta aggregatrem och spännare... Ja, sen är det ju tändstift var 12.000:e mil också, ~8öre milen...

/Martin
Det svåra är ju att en viss diesel kan kosta 1kr/mil (DRIVe/D2) och en annan 0kr/mil (D3,D4,D5,2.4D) och inte ens säljarna vet vad som gäller ibland.

Håller med om volvosexan. Hade tidigare en 3.2 och gjorde den "dyra" servicen vid 12000 mil på den. Den kostade 5800kr...
andreas_lofgren skrev:Håller med om volvosexan. Hade tidigare en 3.2 och gjorde den "dyra" servicen vid 12000 mil på den. Den kostade 5800kr...
Jag har ännu inte betalat ett öre i service på min MY09:a. Den fria servicen på alla XC60 i fyra år är inte fel, något som ju Volvo tagit bort nu.

Serviceavtal 0kr/mån :-)

/Martin
andreas_lofgren skrev:Det svåra är ju att en viss diesel kan kosta 1kr/mil (DRIVe/D2) och en annan 0kr/mil (D3,D4,D5,2.4D) och inte ens säljarna vet vad som gäller ibland.

Håller med om volvosexan. Hade tidigare en 3.2 och gjorde den "dyra" servicen vid 12000 mil på den. Den kostade 5800kr...
Hur är det egentligen med D2-motorn fråm 2011 ? Att den "posten" är bortagen fr.om. 2012 vet jag, men vad gäller för MY 2011 ?
Är byte av partikelfilter inlagt i "schemat" även på denna bil och gäller det i så fall både V50 och V70 från 2011 ?
Såvitt jag känner till är det från 2012 D2 som Volvo bytte filtertyp och därmed tillhörande additivtank och bytesintervall på filtret. My11 har såvitt jag känner till gamla filtret.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]