Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Att köra med olaglig belysning (Ja det är rätt ofta olagligt att köra med dimljus om det inte är befogat.. undantaget om det är dagsljus och god sikt ute) känns lite korkat om det endast är för att du vill att det ska se tufft ut.. Då har du kanske valt fel bil.. :???:

Så här säger Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon:
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

När du väl sitter och kör så ser du ju inte heller själv hur bilen ser ut framifrån... du skapar ju bara irritation hos medtrafikanterna.
Användarvisningsbild
av moose
Denesfay skrev: Nämn en biltillverkare som utöver "exklusiv" tillverkning har motsatta sidan tvärtom? Jag vet att den gamla Hydrafälgen till 740 turbo -90 samt 940 fanns i båda varianterna. Men det är nog en ovanlig syn.
Efter det fanns ju 850 turbo fälgen under en tid som både höger och vänster. Även BMW hade olika centrum på sina M5 fälgar i början av 90 talet.
Personligen köper ja fälgar man inte behöver fundera på dessa bekymmer :lol:
av Denesfay
moose skrev:
Denesfay skrev: Nämn en biltillverkare som utöver "exklusiv" tillverkning har motsatta sidan tvärtom? Jag vet att den gamla Hydrafälgen till 740 turbo -90 samt 940 fanns i båda varianterna. Men det är nog en ovanlig syn.
Efter det fanns ju 850 turbo fälgen under en tid som både höger och vänster. Även BMW hade olika centrum på sina M5 fälgar i början av 90 talet.
Personligen köper ja fälgar man inte behöver fundera på dessa bekymmer :lol:
Samma här. Lets go back to topic :) vore ju fint om det bara är en programmering av Volvo för att få varning.
av 2444ever
Eftersom parkeringsljus är just ett ljus man kan ha på när man parkerar, för att bilen skall synas bättre t.ex. så vore det ju lite konstigt med en varning för denna situation. Finns väl egentligen ingen annan praktisk användning av det läget.
av Denesfay
2444ever skrev:Eftersom parkeringsljus är just ett ljus man kan ha på när man parkerar, för att bilen skall synas bättre t.ex. så vore det ju lite konstigt med en varning för denna situation. Finns väl egentligen ingen annan praktisk användning av det läget.
Men den ska ju vara dörraktiverad :) så när man har dörren öppen så varnar den. Även med nyckeln ur.
Användarvisningsbild
av Bosse78
2444ever skrev:Eftersom parkeringsljus är just ett ljus man kan ha på när man parkerar, för att bilen skall synas bättre t.ex. så vore det ju lite konstigt med en varning för denna situation. Finns väl egentligen ingen annan praktisk användning av det läget.
Håller med! Den borde snarare larma när man kör med den på!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
corzair skrev:Jag tyckte också det va rätt ballt att köra med parkljus och dimljus när jag va 18 år och färskt körkort...
Så du menar att alla nya bilar som inte kör halvljus utan har DRL lysdidider och positionsljusen tända är bara är för fjuniga finniga 18 åringar..... eller ännu blöjigare, angel eyes istället för redigt halvljus :-P
Användarvisningsbild
av gooose
Som du skrev Joel80

När du väl sitter och kör så ser du ju inte heller själv hur bilen ser ut framifrån... du skapar ju bara irritation hos medtrafikanterna.[/quote]

Då måste det vara väldigt störande för dig nu när många nya bilar har DRL i LED dom lyser ju rätt starkt ibland...
För att inte tala om alla som eftermonterat Xenon lampor som bländar mycket mer än ett stackars dimljus pga att dom sitter fel eller inte är justerade speciellt när mörkret faller så kan detta bli jobbigt

Är för övrigt rätt avundsjuk på dig då du inte har mer saker att vara irriterad över än mötande medtrafikanters dimljus ... :oops:

Trevlig helg alla...

//gOOse too far som times ;-//
Användarvisningsbild
av joel80
Såklart felmonterade Xenon är värre.. Men folk i trafiken som p.g.a fåfänga inte använder bilens funktioner på lämpligt sätt är rätt irriterande det också. Extra irriterande såklart om det bländar... någon som använder bara dimljus svär jag inte åt.. möjligen suckar lite uppgivet. ;)

De nya DRL-ljusen har jag inte mycket för! Inte för att jag tycker de bländar... tycker snarare de lyser svagare. Så dels syns de sämre i lite regn eller dis.. sen är ju baklysena släcka på var och varannan bil med DRL.. vilka ofta inte ens tänds när det blir mörk! Det kan vara väldigt överraskande att plötsligt komma ikapp någon som man inte ser bakifrån.. Jag känner att avståndsbedömningen och hastighetsskillnad är svårare att avgöra när man inte har lysen som referenspunkt.. mest på natten såklart men även under dagsljus.

Tja.. det är kanske på gränsen till offtopic.. fast det handlar ju i allafall om lysen. :)
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]