Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Camel skrev:T.ex. om en strömbrytare eller tryckknapp blir vattendränkt så kommer sannolikt resp. ingång på boxen den är kopplad till att registrera detta som en signal pga ledningsförmågan i vattnet som varierar med hur smutsigt/salt detta är. Det behövs bara en liten ström för att registrera en signal till skillnad från äldre bilars elsystem där de olika strömbrytarna var kopplade till reläer eller last med betydligt högre strömförbrukning. Oftast är strömbrytaren ihoppbyggd med ett LIN-interface men det hjälper ändå inte om vattnet tränger i strömbrytarens kapsling.
apersson850 skrev:Ingången behöver inte mycket ström för att dra. Jag har inte kollat exakt hur ingångarna ser ut på styrenheter i bilar, men i industrin tar en ingång ungefär 7 mA vid 24 V, men tänder ofta redan vid hälften. Det är alltså en ganska liten ström som behöver läcka exempelvis genom en strömbrytare för att styrmodulen ska tro att brytaren är påverkad.
Ett exempel på ingångskarateristiken för en generell digital ingång i bilars elsystem. Detta kan variera beroende på fabrikat, applikation, etc. Men som man kan se behövs det inga stora strömmar för att ingången ska anses vara "till". Dessa kretsar innehåller också digitala filter och timerfunktioner för undertryckning av kontaktstuds, störningar, etc. Även olika triggerfunktioner finns. De innehåller också trådbrottsövervakning där övervakningsströmmen är i storleksordningen 300 uA, dvs. ungefär 1/10-del av tillslagsströmmen. Ledningsförmågan hos smutsigt/salt vatten kommer sannolikt att kunna orsaka falskt tillstånd, dvs. strömbrytaren är "från" men signalen registreras som "till".

Bild
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Någon nämner glashammare ovan.

Med laminerade rutor fungerar inte det heller. Så frågan är hur man ska komma ut om man hamnar i vatten.

Har faktiskt funderat på detta med alla elektronik i kombination med laminerade rutor.

Skulle en brand i bilen också kunna utvecklas på ett sätt så att man blir instängd i fordonet?

/H
Användarvisningsbild
av Camel
Henry_Fågeljazz skrev:Skulle en brand i bilen också kunna utvecklas på ett sätt så att man blir instängd i fordonet?
I princip ja. Men det krävs mycket otur. Om en brand i motorrummet på en modern bil smälter ioleringen på en av huvudledningarna från batteriet så det blir kortslutning går huvudsäkringen. Då blir bilen strömlös och elhissarna fungerar inte. Om dörren går att öppna med de inre handtagen beror på om deadlock var aktiverat innan strömmen försvann eller inte. Deadlock inte aktiverat så länge man inte låser bilen. Men i en parkerad och låst bil där någon sitter kvar i bilen blir det problem.

En brand kan givetvis orsaka felaktiga signaler, etc. när ledningsisolering i kabelhärvor smälter precis som vatten kan leda ström i brytare, etc. Men det beror på brandförloppet och brandens placering och blir svårt att säga något om. Jag har varit med om när en parkerad bil (dock med traditionellt elsystem) började brinna. Den var parkerad med växel i och när isoleringen på ledningen till startmotorsolenoiden och huvudkabeln till startmotorn smälte kom dessa i kontakt med varandra och bilen gick själv fullt brinnande på startmotorn en ganska lång sträcka innan det tog stopp. En ganska kuslig syn. Tur att ingen kom till skada.
av Desmodue
Troligtvis är det på grund av vattentrycket mot dörrarna utifrån som gör att de inte går att öppna.
Det blir mycket tyngd mot en V70.

Jag såg Mythbusters på tv och jag har för mig att elektroniken funkade men just vattentrycket är boven.
Det gick att öppna dörrarna direkt men sedan var man rökt. Glashammare som finns på Mekonomen, motormännen, mackar mm var det enda som hjälpte.

Jag minns även en bild från media med en bil på botten av en pool med halvljuset på.
av Gameburg
På v70 finns en nödöppnare till bagageluckan i ngt av sidofacken (högra har jag för mig) tror att den är helt manuell.
av 2444ever
Jag har en knapp i vänster dörr till bakluckan (V70 -00) bredvid den till tanklocket, Men den är elektrisk. Om det skulle vara en "helt manuell" skulle det finnas någon slags vajer från framdörren till bakluckan, så det finns garanterat inte något sådant på någon modell.
av Gameburg
I bagageutrymmet menar jag givetvis ;-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det borde vara lag på att ha räddningshammare i bilen. Någon borde helt klart göra något. :-)
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]