Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag saknar adaptiv farthållare i min.. det hade varit bra.. alltså att man kan "ta rygg" på någon bil, ställa in avståndet man vill ha och låta bilen sköta avståndet och hastighetsförändringar. (Har i min förbrukningsjakt märkt att man lätt sparar 1dl/mil om man lyckas ta rygg på en SUV eller så i motorvägsfart.. :D )
Om låg förbrukning är översta målet är "ta rygg på" sämre eftersom den ofta bromsar när man kommer för nära. Manuellt blir det förbrukningssnålare men mer bekvämt.../PH
Användarvisningsbild
av joel80
Ja man ska ju inte lägga sig en halv billängd efter så folk blir rädda och börjar bromsa.. det ger bra effekt även om man ligger 30-40 meter efter. (Men man får vara aktiv och uppmärksam i sin körning då man bara har lite drygt en sekunds reaktionstid i motorvägsfart och 30m bakom.)
Inget mobilfipplande när man gör så. :)
Ta bort railsen, det är ju ändå inte en jeep du kör, mycket snyggare utan. Sportchassis är ett annat lyft, bilen känns medioker i standardutförande...
Ferraridriver skrev:Ta bort railsen, det är ju ändå inte en jeep du kör, mycket snyggare utan. Sportchassis är ett annat lyft, bilen känns medioker i standardutförande...
Nänä, railsen blir kvar. Barnsligt förtjust i att åka skidor så det blir många mil med takbox på. Sportchassi har jag övervägt en del. Å andra sidan nöter jag mest på E4 och liknande vägar inte sällan 4-6 timmar i sträck. Då ska det vara bekvämt. 4C-chassi hade varit trevligt men priset är ju uppåt väggarna...
Mycket effekt är ju alltid trevligt men jag är glatt överraskad över hur pigg D4:an kändes. Kanske mappningen av pedalen som luras men den var klart piggare än Mazda 6, Avensis o Passaten med motsvarande dieslar.
joel80 skrev:Ja man ska ju inte lägga sig en halv billängd efter så folk blir rädda och börjar bromsa.. det ger bra effekt även om man ligger 30-40 meter efter. (Men man får vara aktiv och uppmärksam i sin körning då man bara har lite drygt en sekunds reaktionstid i motorvägsfart och 30m bakom.)
Jag avskyr när folk ligger så nära, för jag vet att om jag tvingas bromsa hårt så sitter föraren i den andra bilen i mitt baksäte. Beroende på övrig trafiksituation så antingen gasar jag ifrån eller bromsar så att personen tvingas köra om. Att ha någon så nära bakom mig är inte ett alternativ, det är alldeles för trafikfarligt för det.
dissonans skrev:
joel80 skrev:Ja man ska ju inte lägga sig en halv billängd efter så folk blir rädda och börjar bromsa.. det ger bra effekt även om man ligger 30-40 meter efter. (Men man får vara aktiv och uppmärksam i sin körning då man bara har lite drygt en sekunds reaktionstid i motorvägsfart och 30m bakom.)
Jag avskyr när folk ligger så nära, för jag vet att om jag tvingas bromsa hårt så sitter föraren i den andra bilen i mitt baksäte. Beroende på övrig trafiksituation så antingen gasar jag ifrån eller bromsar så att personen tvingas köra om. Att ha någon så nära bakom mig är inte ett alternativ, det är alldeles för trafikfarligt för det.
Jag anser att jag på en dryg sekund gott hinner bromsa.. men är man inte uppmärksam när man kör så kan det bli farligt. (Som i så många andra situationer i trafiken...)
30-40 meter är förresten bra mycket längre än vad många håller som "normalavstånd". I allafall i Stockholmstrafiken..
Det är ju typ 6-8 billängder.. vilket måste vara 4-5 billängder mer än normalavståndet på Essingeleden (även när det går i skyltad fart!)
Det är omöjligt för mig att veta om personen i bilen som ligger alldeles för nära mig är alert och medveten nog att både hinna reagera och bromsa. Därför avskyr jag när folk ligger så nära och jag försöker vidta åtgärder för att öka avståndet.
Visst kan det vara så..
Men du kör tydligen inte så mycket i Stockholmsområdet om du reagerar så på en bil 30-40 meter bakom dig..
Hur gör du i sånna lägen, inte alltid det går att öka farten i Stockholmstrafiken? Och håller du alltid avståndet framåt lika bra?
Nej, jag har valt att inte bo i Stockholm, utan bor i en av våra andra storstadsområden, så jag pendlar i tät trafik varje dag. I vissa lägen går det såklart inte att se till att jag har tillräckligt avstånd bakåt. Ja, jag håller avstånd framåt. Dock så är det ju såklart så att så fort man håller ett bra avstånd till framförvarande så ska någon tränga sig in i den luckan :) Avstånd är tokviktigt i trafiken enligt mig.

Sen är det en sak att tvingas hålla ett kort avstånd, ett annat att avsiktligt göra det i avsikt att spara några droppar.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]