Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag upplevde samma sak för några år sedan när vi köpte vår s40 begagnad, jag tyckte abs'en gick in lite väl snabbt så fort man bromsade i en kurva. Vid första däckbytet visade det sig att ett av däcken hade ett nummer för hög profil, inget jag hade märkt förens jag tog av hjulen. Efter byte till rätt storlek var problemet borta.

/Martin
ja de går inte och ha olika rullningsomkrets fram och bak då får bilen flipper
jag kör med 20" på min v70 och när du skriver 255/35-20 så låter det helt för stort i mina öron du skall ha 245/30-20 el 255/30-20
uffe6y skrev:För att jag köpte nya bakdäck som var punka på och då ökade jag bredden. Har beställt lika i fram nu. Får väl slänga de friska 245:orna. Trodde inte bilen skulle muppa sig så mycket för den lilla skillnaden. Vi får se om det var det som var problemet efter jag har fått hem de nya.
Du kan ju prova att skifta 245orna till bak. Nu är ju dina framhjul mindre vilket gör att de snurrar snabbare än bak. Bilen tror att framhjulen spinner pga av att det är mindre och snurrar fortare.
Som sagt du får inte ha olika rullomkrets på 4-hjulsdriven bil (om det är det du har). vinkelväxeln riskerar att paja ihop. Det är t o m viktigt att rotera hjulen runt om då fram och bak slits olika.
hollan skrev:ja de går inte och ha olika rullningsomkrets fram och bak då får bilen flipper
jag kör med 20" på min v70 och när du skriver 255/35-20 så låter det helt för stort i mina öron du skall ha 245/30-20 el 255/30-20

Absolut inga problem med 255/35/20 på min bil...har gott om plats även om jag skulle sänka bilen. Har breda fälgar dessutom så det påverkar ju också.
uffe6y skrev:
hollan skrev:ja de går inte och ha olika rullningsomkrets fram och bak då får bilen flipper

Absolut inga problem med 255/35/20 på min bil...har gott om plats även om jag skulle sänka bilen. Har breda fälgar dessutom så det påverkar ju också.
Känns helt fel för mig också, är ju precis 5% avvikelse mot original så visserligen godkänt. Men personligen eftersträvar jag alltid att ligga så nära original rullningsomkrets det bara går.
Petzzon skrev:
Spoiler »

5%-regeln är avskaffad..

Nu gäller följande halvluddiga regler:

En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

är typgodkända
uppfyller kraven på belastningsförmåga
uppfyller kraven på hastighetskapacitet
är av samma typ.
Dessutom ska däck och fälg

ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... personbil/

(Fick jag lära mig i en annan tråd här för några månader sen..) :)
joel80 skrev:
Petzzon skrev:
Spoiler »

5%-regeln är avskaffad..

ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Redan vid 5 % lär ju avvikelsen vara stor gällande hastighetsmätaren,

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]